Uudet beaujolais nouveau -viinit torstaina myymälöissä

Uuden sadon viinien myynti alkaa maailmanlaajuisesti torstaina 15.11. Alkon myymälöihin tulee tänä vuonna kaksi eri beaujolais nouveau -viiniä.

Ranskan Lyonissa viinitynnyrit rullaavat jälleen läpi keskustan keskiyöllä, kun uuden sadon viinit saapuvat puoteihin. Vaikka beaujolais nouveau -sesonki on kansainvälinen ilmiö ja uuden viinisadon juhla, sopivat viinit erinomaisesti myös suomalaisten satokauden herkkujen kuten metsän antimien seuraksi.

Tänä vuonna Alkoon saapuu kaksi beaujolais nouveau’ta, joista toinen on Beaujolais Nouveau ja toinen Beaujolais-Villages Nouveau. Molemmissa viineissä korostuu runsas ja puhdas marjaisuus sekä raikkaus. Viinejä tulee yhteensä lähes 65 000 pulloa.

491407 Pierre Ferraud Beaujolais-Villages Nouveau 11,88e

keskitanniininen, mustikkainen, vadelmainen, kirsikkainen, kevyen kukkainen, hennon mausteinen

439057 Albert Bichot Beaujolais Nouveau 9,89e

vähätanniininen, villivadelmainen, mustikkainen, kevyen mustaherukkainen, mausteinen

Alkon tuotepäällikkö Anni Malmi on ollut mukana valitsemassa myyntiin tulevia uuden sadon viinejä.

Miten nämä viinit eroavat toisistaan?

”Molemmat viinit tulevat Beaujolais-alueelta, joka on eteläisin Burgundin ala-alue. Beaujolais Nouveau Villages -viini tulee alueen kylistä. Beaujolais-alueella on 38 Villages-nimeen oikeutettua kylää. Nouveau’sta kolme neljäsosaa osaa tulee Beaujolais’n alueelta, loput Villages -luokituksella.”

Millainen vuoden 2018 sato on ollut?

”Satokausi oli tänä vuonna lämmin ja kuiva, kuten laajalti Euroopassa. Sadetta saatiin juuri ja juuri riittämiin. Maaperä oli siis kuivahko, jolloin rypäleistä tuli kooltaan pienempiä. Tästä syystä mehu on aromikkaampaa sekä konsentroituneempaa, mikä on hyvä lähtökohta viinille ja mahdollistaa ryhdikkään lopputuloksen.”

Miltä uusi vuosikerta vaikuttaa?

”Tämän vuoden vuosikerrassa samoja piirteitä kuin muissa lämpimissä vuosikerroissa, kuten 2015, 2010 ja 2009. Näistä vuosikerroista useat ovat nousseet huippuvuosikertojen maineeseen. Uuden sadon viineistä löytyy aromikkuutta ja tasapainoa - odotuksia on siis paljon tältä vuosikerralta!”

Minkä tyyppisiä viinejä ovat beaujolais nouveau’t?

”Nouveau’t ovat hedelmäisiä, eloisia, kevyitä, mansikkaisia ja marjaisia. Nämä viinit on tarkoitettu nuorena nautittavaksi, ei kypsytettäväksi. Viinit tarjoavat hyvän kurkistusikkunan tulevan vuosikerran viineihin ja mahdollisuuden päästä syvemmälle viinien maailmaan, ymmärtää vuosikertojen ja satojen merkityksiä.”

Minkä kanssa itse yhdistäisit nouveau’n?

”Nouveau’n seuraan sopivat kevyet ruoat kuten kalat, sushit, salaatit, kevyemmät juustot, mansikat ja marjat, kanaruoat, kasvisruoat. Syksyn sienisadon pariksi nämä ovat erinomaisia valintoja. On hyvä muistaa, että beaujolais nouveau on parhaimmillaan, kun se nautitaan hieman viilennettynä, noin 12–14-asteisena.”