Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Uudet ja kuluneet renkaat sadekelitestissä - RENKAAN SUORITUSKYKY ROMAHTAA KULUMISEN MYÖTÄ

Jaa
Tekniikan Maailman tuoreen sadekelitestin mukaan kesärenkaita ei kannata kuluttaa täysin loppuun, jos vähänkään ajattelee turvallisuutta. Puoliksi kuluneen kesärenkaan pito on vielä kohtuullinen, mutta sen jälkeen renkaan suorituskyky suorastaan romahtaa sadekelillä. Uuden talvirenkaan testitulokset olivat loppuun ajettua kesärengastakin heikompia.
Renkaan vesiliirtoherkkyyttä mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. (Kuva: Tekniikan Maailma)
Renkaan vesiliirtoherkkyyttä mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. (Kuva: Tekniikan Maailma)

Renkaiden suorituskyky heikkeni sadekelitestissä odotetusti kulumisen myötä. Sen sijaan talvirenkaat yllättivät todella huonoilla tuloksilla. ”Tiedossa on aina ollut, että pehmeät kitkarenkaat eivät toimi kesällä, mutta nyt ne eivät pärjänneet uutenakaan loppuun kuluneille kesärenkaille. Tämä toistui sekä vesiliirtokokeessa että märkäjarrutuksessa”, Test Worldin tekninen johtaja Jukka Antila kommentoi.

Sadekelitesti toteutettiin Test World Oy:n toimesta toukokuussa 2016 Nokian testikeskuksessa. Vertailtavana olivat laadukkaat kesärenkaat ja pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat uutena ja kuluneena. Testituloksia esitellään lähemmin Tekniikan Maailman numerossa 16/2016 ja Autonrengasliiton julkaisemalla nettivideolla.

Pito pahimmillaan pikkurillin varassa

Renkaan kosketuspinta (liite 1) tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi. Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.

Renkaan vesiliirtoherkkyyttä (liite 2) mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 km/h nopeuteen asti. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa. Uusilla talvirenkailla vesiliirtonopeus oli 69 km/h.

Jarrutuskokeet märällä asfaltilla (liite 3) tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.

Kolikkotestin kautta rengasratsiaan

Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen Autonrengasliitosta vinkkaa autoilijoita tekemään yksinkertaisen kolikkotestin. ”Laki vaatii kesärenkailta vähintään 1,6 millin urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Aseta kahden euron kolikko renkaan pääuraan. Jos kolikon nikkelireunus pilkahtaa esiin, on aika harkita renkaiden uusimista.”

Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään 12.-16.9. perinteiseen tapaan. Yhden välivuoden jälkeen rengasratsioita järjestetään tien päällä laajasti koko maassa. Samalla kerätään seurantatietoa henkilö- ja pakettiautojen renkaiden kuntokehityksestä. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi kampanjoivat paremman rengasturvallisuuden puolesta nyt jo 20:ttä kertaa.

Lisätiedot:

Tekninen johtaja Jukka Antila, Test World Oy, puh. 0400 696 370
Kampanjapäällikkö Risto Keskiruokanen, Autonrengasliitto ry, puh. 0400 698 216

www.autonrengasliitto.fi

Liitteet:

Liite 1. Kesärenkaiden kosketuspintavertailu eri urasyvyyksillä
Liite 2. Vesiliirtonopeus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (km/h)
Liite 3. Märkäjarrutus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (m)

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Kuvat

Renkaan vesiliirtoherkkyyttä mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. (Kuva: Tekniikan Maailma)
Renkaan vesiliirtoherkkyyttä mitattiin kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. (Kuva: Tekniikan Maailma)
Lataa
Renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi.
Renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi.
Lataa
Jarrutuskokeet märällä asfaltilla tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. (Kuva: Tekniikan Maailma)
Jarrutuskokeet märällä asfaltilla tehtiin 80 km/h ajonopeudesta. (Kuva: Tekniikan Maailma)
Lataa
Liite 1. Kesärenkaiden kosketuspintavertailu eri urasyvyyksillä
Liite 1. Kesärenkaiden kosketuspintavertailu eri urasyvyyksillä
Lataa
Liite 2. Vesiliirtonopeus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (km/h)
Liite 2. Vesiliirtonopeus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (km/h)
Lataa
Liite 3. Märkäjarrutus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (m)
Liite 3. Märkäjarrutus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (m)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye