Uudet kierrätysmuovipullot palautuivat yli 70-prosenttisesti

Tiedote 16.4..2009.

Pantillisten juomatölkkien kokonaispalautusaste jopa yli 90 prosenttia

Viime vuoden alussa kauppoihin tulleiden pantillisten kierrätysmuovipullojen palautusaste vuonna 2008 oli hieman yli 70 prosenttia. Lukua voidaan pitää erittäin hyvänä, sillä järjestelmän käynnistämisestä johtuen vuonna 2008 varsinaisia palautusviikkoja oli vähemmän kuin myyntiviikkoja.

-Olemme oikein tyytyväisiä kierrätysmuovipullojen palautusasteeseen. Myönteistä on
erityisesti se, että palautusaste parani tasaisesti vuoden loppua kohti. Vuoden
loppukuukausina luvut olivat tölkin luokkaa. Odotamme siksi tältä vuodelta vielä merkittävästi parempia lukuja, kertoo Suomen Palautuspakkaus Oy:n (Palpa) toimitusjohtaja Pasi Nurminen.

Juomatölkkien palautusaste on parantunut tasaisesti vuodesta toiseen. Pantillisten tölkkien palautusaste on nykyisin peräti 90 prosenttia ja vähän ylikin. Luku on komea, pantillisten tölkkien tultua markkinoille vuonna 1996 niitä palautettiin seuraavana vuonna noin 80 prosenttia.

Palauttamisen syyt: pantti ja ympäristö

Palpa on tutkinut palautusasteiden lisäksi juomapakkausten palauttamiseen liittyviä asenteita. Tutkimuksessa on selvinnyt, että pantin saamisen lisäksi palauttamisen motiivina ovat yhä useammin ympäristösyyt. Pantti on kuitenkin edelleen tärkein syy pullon tai tölkin palauttamiseen.

Suomalaiset kunnostautuvat ylipäätään juomapakkausten kierrättäjinä. Meidän ahkeruus palauttajina tuottaa tulosta. Esimerkiksi Ruotsissa on 25 vuoden ajan tehty töitä juomapakkausten kierrätyksen puolesta. Tölkin palautusaste on tänä aikana kehittynyt 63 prosentista noin 87 prosenttiin vuoteen 2008 mennessä.

Kaupoissa kaikkiaan yli 1000 Palpan pantillista juomapakkausta

Palpan palautusjärjestelmässä on nyt kaikkiaan yli 1000 erilaista pantillista juomapakkausta. Määrä kasvoi erittäin nopeasti kierrätysmuovipullojen myötä. Palpalla ja kauppojen palautusautomaateilla onkin ollut iso haaste opetella ottamaan ne kaikki vastaan.

Oma haasteensa on ollut myös kuluttajilla: Palpan selvityksen mukaan kuluttajat kokevat pantillisen juomapakkauksen erottamisen pantittomasta entistä vaikeammaksi. Suomalaisten enemmistö pitää tärkeänä ostaa nimenomaan pantillisia juomapakkauksia. Tunnistamista helpottaa pantillisissa kierrätysmuovipulloissa oleva yhtenäinen panttimerkintä.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pasi Nurminen, Suomen Palautuspakkaus Oy, 040 7000443.

LIITTEENÄ:
Kuvakooste mielenkiintoista pulloista, panttimerkinnöistä ja kierrätysmuovipullon kiertokulun vaiheista - painokelpoisia kuvia osoitteessa www.palpa.fi/kuvapankki

Kooste Palpan seurantatutkimuksesta.