Uudet vyöhykkeet muuttavat liput ja päivittyvät tuhansiin laitteisiin

Uudet vyöhykkeet mullistavat Helsingin seudun joukkoliikenteen lauantaina 27.4. Sisäiset ja seutuliput jäävät historiaan, ja lippuja myydään jatkossa vyöhykkeille ABCD. Muutos on valtavan suuri myös taustajärjestelmien osalta.

Lauantaina päivitetään 3 100 kortinlukijaa, yli 500 lippuautomaattia, reilut 1 700 ajoneuvolaitetta sekä 300 myyntipisteen ja 19 palvelupisteen myyntijärjestelmät. Myös yli miljoonan matkustajan HSL-sovellus siirtyy uusiin vyöhykkeisiin.

Miten käyttöönotto etenee?

Uusien vyöhykkeiden käyttöönotto alkaa lauantaina 27.4. klo 4.30, jolloin HSL-sovellus, Reittiopas, kortinlukijat, kuljettajan lipunmyyntilaitteet sekä pienet kertalippuautomaatit siirtyvät uusiin vyöhykkeisiin. Aivan kaikki kortinlukijat eivät välttämättä päivity heti klo 4.30, joten lauantaina liikenteessä voi vielä näkyä lukijoita vanhoilla vyöhykkeillä.

Jos lauantaina kohtaa vanhoilla vyöhykkeillä olevan kortinlukijan, kannattaa kokeilla viereistä laitetta, jos sellainen on lähettyvillä. Bussissa voi pyytää kuljettajaa tarkastamaan HSL-kortilla olevan lipun. HSL-kortin kausilipulla ja kortille ladatulla arvolla voi lauantaina matkustaa normaalisti, mutta kortteja ei voi ladata, koska myyntijärjestelmiä päivitetään. Myöskään palvelu- ja myyntipisteet eivät myy lippuja, ja isot lippuautomaatit ovat pois käytöstä.

Lauantaina lippuja voi ostaa HSL-sovelluksella, joka toimii tavalliseen tapaan, eli sillä voi ostaa kerta-, vuorokausi- ja kausilippuja uusille vyöhykkeille. HSL-sovellus pitää päivittää uusimpaan versioon sovelluskaupasta, jotta sillä voi ostaa uusien vyöhykkeiden lippuja. Kertalippuja on myynnissä myös HSL:n kertalippuautomaateissa, Helsingin pysäköintiautomaateissa ja bussinkuljettajilla.

Lipunmyyntijärjestelmien päivittäminen uusiin vyöhykkeisiin päättyy lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, ja lipunmyynti käynnistyy kaikissa myyntipisteissä tämän jälkeen. Sunnuntaina lippuja voi ostaa normaalisti kaikista myyntipisteistä ja automaateista ja HSL-korttien lataaminen on jälleen mahdollista.

Vyöhyketietoa Elielinaukiolta ja tarkastajilta

HSL jalkautuu lauantaina 27.4. Elielinaukiolle, jossa HSL:n edustajat ovat paikalla klo 10–15 kertomassa uudistuksesta ja vastaamassa kysymyksiin. Myös matkalipun tarkastajat neuvovat ja auttavat matkustajia uudistukseen liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi neuvoa voi kysyä HSL:n asiakaspalvelunumerosta puh. 09 4766 4000 (ma–pe klo 7–19, la–su klo 9–17).

Toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi, puh. 050 565 8884
Osastonjohtaja Mari Flink, puh. 040 715 0440