Uudistukset vahvistavat Kalliolan Setlementin asemaa yhteiskunnallisena toimijana

Kalliolan Setlementin vuosi käynnistyy uudessa hallintorakenteessa, jonka tavoitteena on palveluiden laajentuminen ja liiketoiminnan kestävä kasvu.

Vuoden alusta Kalliolan Setlementissä astui voimaan uusi hallintorakenne. Muutoksen myötä Kalliolan Kannatusyhdistys ry:n nimi muuttui Kalliolan Setlementti ry:ksi. Kalliolan Setlementin konserni koostuu nykyisin Kalliolan Setlementti ry:stä sekä sen omistamasta Kalliola oy:stä.

Kalliolan Setlementti ry:n tehtäviin kuuluu sosiaalinen yhteisö-, kaupunki- ja kansalaistoiminta sekä kansalaisopisto- ja koulutustoiminta. Yhdistys toimii myös naapuruuden ja osallisuuden sekä taiteen ja kulttuurin parissa. Lisäksi laaja-alainen ohjaus- ja neuvontatyö sekä sovittelutoiminta kuuluvat Kalliolan Setlementti ry:n toimintakenttään.

Kalliola oy toimii setlementtiarvojen ja yhteiskunnallisen yrityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti. Sen ensisijaisena tarkoituksena on yhteiskunnallisen hyvän tuottaminen. Palvelut koostuvat muun muassa lastensuojelusta, päihde-, mielenterveys- sekä maahanmuuttajatyöstä.

− Ihmisläheiset setlementtiarvot ovat kilpailuetumme markkinoilla. Tarjoamme vahvaan asiantuntemukseen perustuen ratkaisuja erilaisissa elämäntilanteessa oleville asiakkaille. Palveluiden vahvuutena ovat ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen, arvot sekä sitoutunut ja osaava henkilöstö, kertoo Kalliolan Setlementin toiminnanjohtaja Heidi Nygren.

Kalliola oy:n asiakkaita ovat muun muassa kunnat, yritykset, vakuutusyhtiöt ja yksityiset asiakkaat.

Vapaaehtoisuudella ja naapuruudella kohti kestävää yhteiskuntaa

Kalliolan Setlementti ry vastaa jatkossa Kalliolan setlementtitalon, Kalliolan kansalaisopiston sekä kansalais- ja vapaaehtoistoiminnasta. Yhdistys ylläpitää alueellisia asukastaloja Pasilassa, Espoossa Matinkylässä ja Espoon keskuksessa. Vuoden alussa toimintansa aloitti myös rikos- ja riita-asioiden sovitteluun keskittynyt Länsi-Uudenmaan sovittelutoimisto.

− Kalliolan yhteisötyö tuo tämän päivän suomalaiseen yhteiskuntaan mukaan jokaisen kohtaamansa ihmisen. Paikallisyhteisöissä olemme kaikki samalla viivalla, mikä toteutuu erinomaisesti asukastaloissamme ja aktiivisessa vapaaehtois- ja kansalaistoiminnassa. Kalliolan järjestötyö tulee jatkossa näkymään ja kuulumaan myös paikallisyhteisöjen ulkopuolella, kun vahvistamme kohderyhmiemme ääntä ja osallisuutta, toteaa Kalliolan Setlementin yhteisöjohtaja Antti Karjalainen.

Kalliolan Setlementti pureutuu tiiviisti yhteiskunnalliseen yhdenvertaisuuden lisäämiseen naapuruuden ja vapaaehtoisuuden avulla kuluvan vuoden aikana, jolloin juhlitaan myös setlementtityön 100-vuotisjuhlaa.

− Valmistelemme keväällä alkavaa naapuruuskampanjaa, jonka tavoitteena on saada ihmiset yhteen jakamaan hyvinvointia alueellisesti kaupunginosissa ja yhteisöissä, kertoo Kallion Setlementin viestintäpäällikkö Anna Kotaviita.

Heidi Nygren, toiminnanjohtaja, heidi.nygren@kalliola.fi, 050 312 4373

Anna Kotaviita, viestintäpäällikkö, anna.kotaviita@kalliola.fi, 046 923 5205

www.kalliola.fi, www.facebook.com/kalliolansetlementti

Kalliola oy kokoaa yhteen aikaisemmin toimineet Kalliolan Setlementin, Kalliolan Senioripalvelusäätiön ja Oskelakoti Oy:n liiketoiminnat. Yhtiön yksiköt sijaitsevat Espoossa, Hausjärvellä, Helsingissä, Kauniaisissa, Kiskossa, Nurmijärvellä, Salossa, Tampereella ja Vantaalla.

Kalliolassa on noin 230 vakituista työntekijää, 300 tuntityöntekijää ja suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Liikevaihto vuonna 2016 oli noin 20 miljoonaa euroa. Kalliolan Setlementti sijaitsee Helsingissä Sturenkatu 11:sta aktiivisen kansalaistoiminnan keskuksessa, Kalliolan setlementtitalossa.