Uudistunut Helsingin Uiva venenäyttely kasvatti jälleen suosiotaan

Sunnuntaina päättynyt Helsingin Uiva venenäyttely keräsi tänä vuonna lähes 13 000 kävijää, peräti 12 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kasvaneen suosion syynä ovat lämmin ja pitkä veneilykesä, parantuneet talousnäkymät sekä uudistunut elämyksellisempi näyttelykonsepti. Myös sää oli ulkonäyttelylle suotuisa.

Helsingin Uiva venenäyttely järjestettiin Lauttasaaressa 16.–19.8.2018

Uivan venenäyttelyn kävijämäärä oli tänä vuonna 12 623, mikä on yli tuhat kävijää enemmän kuin viime vuonna. Loppuunmyydyllä alueella esittäytyi neljän päivän ajan yli 150 näytteilleasettajaa ja 260 venettä. Näytteilleasettajamäärä ei kasvanut viime vuodesta, mutta osastot ja veneet olivat usealla näytteilleasettajalla edellisvuosia suurempia ja näyttävämpiä.

”Näyttelyssä näkyi, että talous on paremmalla mallilla ja takana on pitkä ja lämmin veneilykesä. Mukana oli useita kiinnostavia uutuusveneitä, ihmiset olivat liikkeellä ja silminnähden hyvällä tuulella, kauppojakin tehtiin”, iloitsee Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo.

Aurinkoinen sää suosi nelipäiväistä venenäyttelyä ja aktiivinen, elämyksellinen tapahtumakokonaisuus sekä street food -ravintolamaailma keräsivät kehuja näyttelyvierailta.

”Uivaa näyttelyä uudistettiin jo viime vuodelle: perinteisen venenäyttelyn lisäksi tapahtumaa kehitettiin elämykselliseen suuntaan ja tämä on oikea suunta. Ihmiset tulevat venenäyttelyyn viihtymään ja nauttimaan ohjelmasta, hyvästä ruuasta ja seurasta. Mukana oli paljon myös ensikertalaisia ja uusia veneilijöitä,” kertoo Pajusalo.

Uiva sai uudet veneilijät liikkeelle

Myös näytteilleasettajat olivat tyytyväisiä näyttelyn tuloksiin. Kauppoja tehtiin sekä vene- että varusteosastolla. Näyttelyssä olikin kattava valikoima sekä veneitä että varusteita, ja hyvät messutarjoukset houkuttivat veneen vaihtoon ja varusteiden uusimiseen.

”Näyttelyssä oli tosi positiivinen tunnelma, jota hieno sää varmasti edesauttoi. Kiinnostusta oli erityisesti hyviin, käytettyihin purjeveneisiin ja useammastakin veneestä tehdään lopulliset ostopäätökset muutaman viikon sisällä”, kertoi X-Yachtsin Robi Gripenberg.

”Näyttely meni erittäin hyvin – sanoisin jopa, että tämä oli paras Uiva, mitä meillä on ollut. Ihmiset olivat todella hyväntuulisia ja Suvi-veneitä kävi katsomassa paljon uusia, ensimmäistä venettään etsiviä asiakkaita. Muutama veneitä menee vielä jo tälle syksylle ja lisäksi moni hankkii veneen ensi kevääksi”, lisää Terho Liukkonen Suvi-veneistä.

”Meille tämä oli huippuvuosi: näyttelymyynti oli todella hyvä, tapasimme paljon asiakkaita ja saimme uusia kontakteja. Pääosa myynnistä oli veneilyvaatteita ja -kenkiä, joita hankittiin syysveneilyä ajatellen. Lisäksi myimme talvisäilytyspukkeja, peitetelineitä ja peitteitä talvikaudelle. Oli hienoa huomata, että mukana oli paljon uusia veneilijöitä tekemässä tarvikehankintoja”, sanoo Christoffer Tigerstedt Walticilta.

Vene- ja varustemyyjien sekä palvelutarjoajien lisäksi näyttelyssä oli tänä vuonna paljon ohjelmaa: veneiden koeajoa, SUP-lautailua, flyboard- ja jetski-näytöksiä sekä erilaisia työnäytöksiä ja esityksiä. Yksi tapahtuman esiintyjistä oli yksinpurjehtija Ari Huusela, joka oli mukana tapahtumassa ja kertoi valmistautumisestaan legendaariseen Route du Rhumiin.

”Uiva oli mahdollisuus nähdä lehdistä ja sähköisistä medioista monille tutuksi tullut työkaluni omin silmin. IMOCA 60 Ariel2 -veneeni luona oli väkeä tasaisena virtana ja ihmisillä riitti ihmettelemistä. Kysymyksiä ja kannustusta sateli sekä laiturilla, että puheenvuorojeni yhteydessä”, Huusela kertoi.

Veneala on Suomessa merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Muista Pohjoismaista poiketen Suomessa on vahvaa omaa tuotantoa, viennin osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna peräti 73 prosenttia.

Seuraava suuri venealan tapahtuma Suomessa on Vene 19 Båt -messut Helsingin Messukeskuksessa 8.–17.2.2019. Helsingin Uiva venenäyttely järjestetään seuraavan kerran ensi kesänä 15.–18.8.2019.

Helsingin Uiva venenäyttely järjestettiin Lauttasaaressa 16.–19.8.2018
Helsingin Uivan loppuunmyydyllä alueella esittäytyi neljän päivän ajan yli 150 näytteilleasettajaa ja 260 venettä.

020 7669 340http://www.finnboat.fi/

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.