Uudistunut Metsäsijoittajan kirja opastaa onnistuneisiin metsätilakauppoihin

Metsäsijoittajan kirja kokoaa ajankohtaisen tiedon ja sisältää kuntakohtaisia hintatilastoja kolmelta viime vuodelta. Kirjoittaja Hannu Liljeroos on kokenut metsätilakaupan ammattilainen, tuttu Hannun hintaseurannasta

Metsäsijoittajan kirja johdattaa lukijansa selkeäsanaisesti ja kiinnostusta herättävästi metsäsijoittamisen maailmaan. Mitä pitää ottaa huomioon, kun suunnittelee metsätilan ostamista? Millainen hintatarjous on järkevä? Mitä vastaavista metsistä on viime vuosina maksettu?

Kirjan 2. uudistettu painos on ensimmäistä kattavampi. Se kokoaa ajankohtaisen tiedon ja sisältää kuntakohtaisia hintatilastoja, jotka on kerätty noin 2500 metsätilakaupasta vuosilta 2019, 2020 ja 2021.

Kirjoittaja Hannu Liljeroos on seurannut metsätilojen hintakehitystä kahdeksan viime vuotta Metsälehden verkkosivuilla julkaistavassa Hannun hintaseurannassa.

Hannun hintaseurannassa kerätty aineisto on vahva perusta metsätilamarkkinoiden kuvaukselle ja analysoinnille, Liljeroos toteaa.

Metsäsijoittajan kirja on suunnattu paitsi metsätilan ostoa harkitseville yksityishenkilöille ja metsätalousyrittäjille myös maanmittauksen, pankkialan ja kiinteistönvälityksen ammattilaisille. Metsätilan, metsärahasto-osuuden tai yhteismetsäosuuden ostoa harkitseva saa siitä arvokasta tietoa ja neuvoja sudenkuoppien välttämiseksi.

Mielestäni kirja sopii kaikille metsänomistajille, joita kiinnostaa metsän hyvä taloudellinen tuotto. Uskon siitä olevan hyötyä myös metsäalan koulutuksessa, Liljeroos sanoo.

Teos esittelee metsätilan arvon määrittämisen menetelmät mahdollisine virhelähteineen ja raottaa syitä sille, miksi institutionaalisten sijoittajien kiinnostus metsään on kasvussa.

Metsätilan ostoa suunnittelevia Liljeroos kehottaa käyttämään harkintaa: Metsärahastojen suosio näkyy jatkuvan, eli piensijoittajat laittavat rahojaan niihin. Kilpailu hyvistä metsätiloista on kiristynyt koko maassa, ja hintataso on nousussa.

Jos antaisit yhden neuvon ensimmäisen metsätilansa ostoa harkitsevalle, mikä se olisi?

Tutustu perusteellisesti ostettavan metsätilan ominaisuuksiin. Tarjoa siitä tilan ominaisuuksia vastaava markkinaehtoinen hinta, Liljeroos toteaa.

Tuotetiedot:
Hannu Liljeroos: Metsäsijoittajan kirja
sidottu, 352 sivua
14,8 x 21 cm
ISBN 978-952-338-096-7
Kirjastoluokka 36.22

Lisätietoja, tekijän haastattelut, arvostelukappaleet:
Heli Virtanen
Tuotepäällikkö
heli.virtanen@tapio.fi
029 432 6059

Metsäkustannus on nyt Tapio. Tapion kustantamat Metsäkustannuksen kirjat ilmestyvät tästä syksystä eteenpäin Tapion kustantajanimen alla.