Uudistuva Huvila laajenee yleisölle avoimeksi festivaalipuistoksi

Huvila laajenee Helsingin juhlaviikkojen ajaksi 12.8.–4.9. Tokoinrannan puistoon, kun yleisölle avoin Huvilanranta tuo alueelle kattavan ruoka- ja juomatarjonnan lisäksi maksutonta festivaaliohjelmaa. Huvilan 24:n illan konserttisarjan aloittaa Taylor Macin ravisteleva musiikillinen spektaakkeli.

Huvilanranta havainnekuvassa (Kuva: JKMM Arkkitehdit)

Elokuisin jo vuodesta 1995 Tokoinrantaan noussut Huvila laajenee Helsingin juhlaviikkojen ajaksi kaupunkilaisille avoimeksi festivaalipuistoksi ja vehreäksi kesäterassiksi. Puistoalueelle nykyisen Huvilan ja Ympyrätalon väliin rakentuva maksuton Huvilanranta tarjoaa mahdollisuuden viihtyä ruoan ja juoman äärellä ennen ja jälkeen konsertin tai muuten vaan.

Huvilanrannasta muodostuu viihtyisä kesäkeidas, jossa on makuelämysten lisäksi luvassa taidetta ja maksutonta ohjelmaa. Rannan läheisyyteen rakentuvalle terassialueelle nousee useita ravintolapisteitä, joiden monipuolisen ruoka- ja juomatarjonnan kuratoi elämyksellisiin ruokakokemuksiin erikoistunut Food Camp Finland. Huvilanranta on avoinna lounaalta aina myöhäiseen iltaan asti, ja ohjelmaan suunnitellaan muun muassa keskusteluita, taiteilijatapaamisia ja dj-esityksiä.

Huvilanrannan suunnittelee palkittu JKMM Arkkitehdit, ja se toteutetaan puiston nurmialueita suojaten. Samalla myös Huvilan maksullista konserttialuetta kehitetään. Huvilan läheisyyteen saadaan muun muassa lisää wc-tiloja sekä katettuja oleskelu- ja ravintola-alueita. Sisäänkäyntejä ja katsomorakenteita uudistamalla parannetaan lisäksi esteettömyyttä ja yleisövirtojen sujuvaa liikkumista.

“Huvila on Juhlaviikkojen ainoa oma esityspaikka, joka on vuosikymmenien saatossa muodostunut festivaalin symboliksi ja Helsingin elokuiseksi maamerkiksi. Arkkitehti Roy Mänttärin suunnittelemat rakenteet ansaitsevat päivityksen kerran 30 vuodessa”, sanoo Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula. “Uudistuksen avulla on mahdollista palvella yhä useampia helsinkiläisiä ja vastata entistä paremmin vuosien varrella kasvaneisiin odotuksiin konserteista kokonaisvaltaisina elämyksinä.”

Huvilan ensi viikolla julkaistavan konserttisarjan avaa Taylor Mac

Juhlaviikkojen entistä pidempi festivaaliperiodi tuo Huvilaan peräti 24:n konsertti-illan kattauksen. Konserttisarjan 12. elokuuta avaava Taylor Mac tuo Tokoinrantaan jotain aivan uutta, kun A 24-Decade History of Popular Music – Abridged valtaa lavan kahdeksi illaksi. Pulitzer-ehdokkaaksikin nostetun teatterintekijän ja aktivistin dragperinteestä ammentava kolmetuntinen show kuljettaa silmiäavaavalle musiikilliselle matkalle halki Yhdysvaltojen historian kansalaisoikeuksien näkökulmasta.

Juhlaviikkojen ja Huvilan koko ohjelma julkistetaan osoitteessa helsinkifestival.fi ja liput tulevat myyntiin torstaina 21. huhtikuuta.

Juhlaviikkojen pääyhteistyökumppaneina toimivat Helsingin Sanomat ja Elisa, sponsorina Accenture ja palvelukumppaneina Akun tehdas, Hasan & Partners, Heku, Marski by Scandic, PunaMusta ja Renault.

Huvilanranta havainnekuvassa (Kuva: JKMM Arkkitehdit)
Huvilanranta öisessä havainnekuvassa (Kuva: JKMM Arkkitehdit)
Taylor Mac (Kuva: Sarah Walker)
Taylor Mac (Kuva: Little Fang Photography)

Kaasutehtaankatu 1

Helsingin juhlaviikot on Pohjoismaiden suurin monitaidefestivaali, joka järjestetään vuosittain elo-syyskuun vaihteessa. Juhlaviikkojen taustaorganisaationa toimii Helsingin kaupungin perustama Helsingin tapahtumasäätiö.

Radion sinfoniaorkesteri konsertoi Juhlaviikoilla rauhan puolesta24.3.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Helsingin juhlaviikoilla konsertoidaan rauhan puolesta, kun Radion sinfoniaorkesteri esiintyy Musiikkitalossa 31. elokuuta. Konsertin tuotot lahjoitetaan lyhentämättöminä Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon Ukrainan konfliktista kärsivien ihmisten auttamiseksi. Konsertissa kuullaan Wolfgang Amadeus Mozartin suurteos Requiem eturivin solistien tulkitsemana. Lavalle nousevat Musiikkitalon kuoron lisäksi Helena Juntunen, Tuija Knihtilä, Tuomas Katajala ja Arttu Kataja. Radion sinfoniaorkesteria johtaa Hannu Lintu. Lipunmyynti konserttiin käynnistyy tänään 24. maaliskuuta. Konsertin ohjelma täydentyy myöhemmin. Konsertti rauhan puolesta Musiikkitalon Konserttisalissa keskiviikkona 31.8. klo 19. Liput 27–67 € Ticketmaster Suomen kanavissa. Helsingin juhlaviikkoja vietetään 12.8.–4.9.2022. Festivaalin ohjelma julkistetaan kokonaisuudessaan ja liput tulevat myyntiin 21.4.