Tampereen ammattikorkeakoulu

Uusi ajattelumalli tuo työelämässä tarvittavat taidot mukaan rakennusalan opetussuunnitelmaan

Jaa

Rakennustyömailla työnjohdolta ja työntekijöiltä edellytetään yhteispeliä ja hyvää pelisilmää. Työn sujuminen vaikuttaa työhyvinvointiin, työviihtyvyyteen, työtehoon, tuottavuuteen sekä työn kuormittavuuteen monin tavoin. Ammattitaidon lisäksi tarvitaan myös vuorovaikutus- ja organisointitaitoja.

Lehtori ja projektipäällikkö Katja Finnilä TAMKista vakuuttaa, että hankkeen ansiosta opiskelijat saavat paremmat mahdollisuudet työelämään lähtiessään.
Lehtori ja projektipäällikkö Katja Finnilä TAMKista vakuuttaa, että hankkeen ansiosta opiskelijat saavat paremmat mahdollisuudet työelämään lähtiessään.

Rakennustyömaan työnjohtajien ja työntekijöiden työelämätaitoja ja niissä ilmeneviä puutteita on kartoitettu ja analysoitu nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto ja TTS Työtehoseura ovat yhdessä tehneet innovatiivista tutkimusta RAKAS - Rakennusalan asenteiden, yhteistyöosaamisen ja työelämävalmiuksien kehittäminen -tutkimushankkeessa.

 — Työnjohdolta tarvitaan johtamistaidon lisäksi muutoksen ja ajankäytön ennakointia sekä kokonaisuuksien hallintaa. Työntekijöiltä vaaditaan puolestaan yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja. Työelämässä tarvittavia taitoja kutsutaan metataidoiksi, kertoo rakennetun ympäristön ja biotalouden lehtori ja RAKAS-hankkeen projektipäällikkö Katja Finnilä Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Uraauurtavassa hankkeessa opetuksen arviointiin kehitettiin oma kehikko ja työelämävalmiuksia varten kehitettiin oma indikaattori sekä työkalu, jolla työnjohdon ja työntekijöiden työelämäosaamista voidaan arvioida. Tämän tyyppinen työkalu on tarpeen, sillä sellaista ei ennestään ole.

Opetussuunnitelmaan uusi ajattelumalli

TAMK kartoitti opetussisältöjä ja menetelmiä sekä sitä, millaisia puutteita opetustavoissa tai opetusmenetelmissä ilmeni työnjohdon kouluttamiseen liittyen. Työtehoseura keskittyi myös työntekijöiden metataitoihin. Heidän kohdallaan esiin nousivat kommunikoinnin ja ryhmätyötaitojen merkitys ja niiden osaamisvajeet. Hankkeen ansiosta metataitonäkökulma voidaan nyt huomioida ammattikorkeakouluopetuksessa ja opetussuunnitelman kehittämisessä.

—  Opetusmenetelmävalinnoilla voidaan vaikuttaa siihen, miten metataitojen oppimista voidaan tukea opetuksessa ja miten niitä voidaan harjoitella työelämää varten. Pedagoginen näkökulma tulee esiin erityisesti opetussuunnitelmia kehitettäessä, Finnilä sanoo.

Ajankäytön ja kokonaisuuksien hallinta korostuu työnjohdossa

Koronan tuomilta haasteilta ei täysin vältytty hankkeessa. Alun perin työnjohdon ja työntekijöiden haastattelut piti tehdä pääosin yrityksissä. Koronan vuoksi haastatteluja tehtiin myös osittain verkkokyselynä.

— Rakennusliitto tuli mukaan ja lähetti jäsenistölleen verkkokyselyitä. Vastauksia saatiin enemmän kuin haastattelujen avulla olisi saatu. Verkkokyselyyn osallistui noin 60 työnjohtajaa ja 740 työntekijää eri yrityksistä ja eri puolilta Suomea. Näiden lisäksi tutkimukseen sisältyi vertaisarviointia työnjohdon ja työntekijöiden välillä, kertoo Finnilä.

Työnjohtajat nostivat tärkeysjärjestyksessä päällimmäiseksi oman ja muiden työn ajankäytön suunnittelun. He nostivat esille työhön liittyvät organisointi- ja ongelmanratkaisutaidot, jotta tietoa voidaan analysoida ja soveltaa käytäntöön sekä hallita kokonaisuuksia. Työnjohtotasolla puutteita koettiin etenkin oman työn ja ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa sekä johtamisessa. Päätöksentekoon ja organisointiin liittyvissä taidoissa koettiin puutteita, samoin oman työn ja kokonaisuuksien hallinnassa ja ongelmanratkaisutaidoissa.

—  Nyt annamme opiskelijoille paremmat mahdollisuudet lähteä työelämään. Myös täydennyskoulutuksessa voidaan ottaa mukaan metataitonäkökulma. Metataitoja tarvitaan jokaisella alalla. Ne vaihtelevat työn luonteesta riippuen, mutta hankkeen tuloksia voi soveltaa alakohtaisesti myös muille aloille, rohkaisee Finnilä.

RAKAS-hanke toteutetaan TTS Työtehoseuran, Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyönä vuosien 2020–2022 aikana. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Lisätietoa:

Lehtori Katja Finnilä, Rakennettu ympäristö ja biotalous, Tampereen ammattikorkeakoulu
katja.finnila@tuni.fi, p. 050 5910 670

Teksti: Arja Lundan
Kuva: Saara Lehtonen

Avainsanat

Kuvat

Lehtori ja projektipäällikkö Katja Finnilä TAMKista vakuuttaa, että hankkeen ansiosta opiskelijat saavat paremmat mahdollisuudet työelämään lähtiessään.
Lehtori ja projektipäällikkö Katja Finnilä TAMKista vakuuttaa, että hankkeen ansiosta opiskelijat saavat paremmat mahdollisuudet työelämään lähtiessään.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuntokatu 3
33520 TAMPERE

p. 0294 5222https://www.tuni.fi/tamk

Tampereen ammattikorkeakoulu on monialainen työelämäkorkeakoulu, joka vastaa työ- ja elinkeinoelämän muuttuviin osaamistarpeisiin tuottamalla parasta ammatillista korkeakoulutusta ja innovaatioita. Toimimme aktiivisessa yhteistyössä korkeakouluyhteisön ja työelämän kumppaneiden kanssa, kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Kärkiosaamisemme suuntautuu oppimisen edistämiseen, uusien teknologioiden hyödyntämiseen, ekologisiin innovaatioihin ja sosiokulttuurisiin haasteisiin. TAMKissa on yli 10 000 opiskelijaa ja vakituista henkilöstöä noin 700.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen ammattikorkeakoulu

TAMKin uudet opiskelijat on valittu tammikuussa alkaviin tutkinto-ohjelmiin25.11.2022 08:06:49 EET | Uutinen

Tampereen ammattikorkeakoulussa aloittaa vuoden alussa noin 660 uutta opiskelijaa. Ensisijaisista hakijoista noin joka kolmas pääsee TAMKin tutkinto-ohjelmiin. Kaikki syksyn yhteishaun hakijat ovat saaneet valtakunnallisen tuloskirjeen. Joissakin hakukohteissa on mahdollista tulla hyväksytyksi varasijalta vielä 13. joulukuuta saakka. Joulukuun alussa voi hakea avoimen AMK:n polkuopintoihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme