Uusi alku Kouvolassa -kampanjan voittaja on Markus Häärä

Kouvolan Lakritsin ja Järvenpään K-Citymarketin starttaama Uusi alku Kouvolassa -kampanjan voittaja on valittu. Työpaikan lakutehtaalta ja oman asunnon Kouvolan Kuusankoskelta sai 26-vuotias Markus Häärä.

Kampanjan tavoitteena oli antaa mahdollisuus nuorelle aikuiselle, joka ei ole vielä löytänyt paikkaansa yhteiskunnassa. Kampanjaan kannusti myös halu tehdä Kouvolasta Suomen positiivin kaupunki, joka tarttuu toimeen ja luo nuorille mahdollisuuksia. Hakemuksia tuli lähes 200, joista haastateltiin kuusi hakijaa.

Markus Häärä on asunut jonkin aikaa Espoossa, mutta nuoren miehen juuret ovat vahvasti Kymenlaaksossa. Häärällä on Touretten oireyhtymä, joka varjosti lapsuutta ja nuoruutta ja teki esimerkiksi koulunkäynnistä vaikeaa. Häärä aloitti peruskoulun jälkeen vielä ammattikoulun sähköasentajalinjalla, mutta tutkinto jäi kesken. Sen jälkeen elämä on ollut ajelehtimista ilman ainuttakaan työpaikkaa.

”Kun kuunteli kaverin tarinaa, niin totesimme pian, että tässä on täydellinen henkilö meille. Markus on tyypillinen esimerkki siitä, miten asiat voivat johtaa yhteen ja toiseen umpikujaan. Lopulta henkilö ei ole päässyt elämässä eteenpäin ollenkaan. Kun on parikymppinen ilman mitään taustaa, niin on todella vaikea päästä töihin”, kuvailee lakutehtailija Timo Nisula.

Nisulan mukaan traagisia tarinoita on maailma täynnä, mutta Häärällä on asenne kunnossa.

”Markus ei halua elää yhteiskunnan kustannuksella, vaan tienata itse rahansa ja elää omaa elämää. Kaikista vaikeuksista huolimatta jo tähän pisteeseen pääseminen on vaatinut hirveästi töitä. Hän on jo tehnyt itse isoja asioita ja isoja päätöksiä ja todennäköisesti tulee tässäkin pärjäämään. Mainio ja fiksu kaveri”, kuvailee Nisula.

Kouvola on Häärälle melko tuntematon, mutta odotukset ovat korkealla. Hymyileväksi ja täsmälliseksi itseään kuvaileva nuori uskoo, että työskentely lakritsitehtaan tuotannossa luonnistuu hyvin, sillä hän tykkää tehdä asioita, joissa on toistuvat rutiinit.

”Olen tosi iloinen uudesta kodista ja työpaikasta, vaikka muutos iso onkin. Toivon, että muutoksen myötä elämään avautuisi lisää mahdollisuuksia ja uusia tuulia”, pohtii Markus Häärä.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Timo Nisula, lakutehtailija

puh. 0400 490 020

Kouvolan Lakritsi ja Järvenpään Citymarket laittavat hyvän kiertämään – nuorisokampanjan palkintona työpaikka ja omistusasunto23.6.2020 09:35:54 EEST | Tiedote

Kouvolan Lakritsi ja Järvenpään K-Citymarket haluavat tehdä Kouvolasta Suomen positiivisimman kaupungin. Yritys on aloittanut Uusi alku Kouvolassa -kampanjan, jonka tavoitteena on antaa mahdollisuus nuorelle aikuiselle, joka ei ole vielä löytänyt paikkaansa yhteiskunnasta. Voittaja saa työpaikan lakutehtaalta ja hänelle lahjoitetaan oma asunto.