Uusi alku työelämään: 74 prosenttia Elon kuntoutujista palasi töihin

74 prosenttia Elon kuntoutuksen piirissä vuonna 2017 olleista 2 900 kuntoutujasta palasi työmarkkinoille eikä joutunut sairautensa vuoksi jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle.

Elon ammatillinen kuntoutus on tehokasta. Vuonna 2017 sen piirissä olleista 2 900 kuntoutujasta 74 prosenttia palasi työmarkkinoille eikä joutunut sairautensa vuoksi jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Käytetyimmät kuntoutuskeinot olivat työkokeilu ja työhönvalmennus (48 prosenttia kuntoutujista). Yleisin syy ammatilliseen kuntoutukseen olivat tuki- ja liikuntaelinsairaudet.

”Työkokeilu ja työhönvalmennus mahdollistavat kuntoutujan olemassa olevan koulutuksen ja työkokemuksen hyödyntämisen parhaiten”, kertoo Heini Pellinen, Elon kuntoutustoiminnan asiakaspalvelupäällikkö. ”Useat kuntoutujat voivat jatkaa nykyisellä työpaikalla kevennetyissä tehtävissä. Työkokeilu tai työhönvalmennus voidaan toteuttaa myös kokonaan uudella työnantajalla.”

Jos työkokeilu ei johda kuntoutujan terveydentilan kannalta sopiviin työtehtäviin, voidaan kuntoutus toteuttaa työhön tai ammattiin johtavana koulutuksena.

Jopa puolet työkyvyttömyyseläkettä hakeneista kuntoutuksen kautta töihin

Elo antoi vuonna 2017 yhteensä 1 800 kuntoutuspäätöstä. Kuntoutukseen hakeutuneista 54 prosenttia oli naisia ja 46 prosenttia miehiä. Valtaosa (42 prosenttia) kuntoutujista oli 35–50-vuotiaita. Kolmasosa (33 prosenttia) kuntoutujista oli 50–64-vuotiaita.

Työkyvyttömyyseläkettä hakeva voi päästä kuntoutuksen kautta takaisin työelämään. Työkyvyttömyyseläkehakemusten yhteydessä Elo antoi vuonna 2017 noin 1 000 kuntoutuksen ennakkopäätöstä.

”Ennen työkyvyttömyyseläkkeen myöntämistä tarkistamme aina, onko kuntoutus eläkkeenhakijalle mahdollinen vaihtoehto ilman, että hänen tarvitsee hakea kuntoutusta erikseen”, sanoo Pellinen. ”Jos asiakas täyttää kuntoutuksen edellytykset, annamme kuntoutuksesta ennakkopäätöksen. Jopa noin puolet kuntoutukseen edenneistä palaa työelämään, vaikka he alun perin ovat hakeneet työkyvyttömyyseläkettä.”

Kuntoutus on tie takaisin työelämään

Ammatillinen kuntoutus on tarkoitettu henkilöille, joilla sairaus aiheuttaa työkyvyttömyyden uhan lähivuosina tai heikentää olennaisesti työ- ja ansiokykyä. Kuntoutuskeinoja ovat työkokeilu, työhönvalmennus, opiskelun tukeminen tai yrittäjälle elinkeino.

”Pähkinänkuoressa voi todeta, että kuntoutus on mahdollinen reitti takaisin työelämään”, kuvaa Pellinen. ”Tarkoituksena on löytää työ, jossa työskentely onnistuu sairaudesta huolimatta. Esimerkiksi selkäsairaus voi päättää raskaat ja fyysiset varastotyöt, mutta asiakas voi kuitenkin löytää uutta työtä kouluttautumalla uudestaan.”

Työkokeilussa töihin voi palata kevennetyllä työjärjestelyllä. Työkokeilulla voi myös tutustua uuteen alaan ja arvioida sen soveltuvuutta terveydentilaan. Työhönvalmennusta käytetään tilanteissa, joissa paluu vaatii työkokeilua pidempikestoista perehtymistä.

Myös koulutuksen tukeminen on mahdollista. Elinkeinotuella puolestaan voidaan esimerkiksi tukea oman yrityksen perustamista tai aiemman yritystoiminnan muuttamista terveydentilalle soveltuvammaksi.

Töihin paluu kuntoutuksen kautta tuo paremman toimeentulon kuin työkyvyttömyyseläke. Uudesta työstä karttuu myös vanhuuseläkettä.

”Lisäksi säännöllinen työnteko rytmittää elämää sekä antaa mahdollisuuden kehittää itseä ja omia taitoja”, muistuttaa Pellinen. ”Työyhteisöön kuulumisen merkitystä jokapäiväiselle elämälle ei kuulu aliarvioida. Työkaverit voivat muodostaa vankan tukiverkon, johon voi tukeutua elämän haastavissa tilanteissa.”

Lisätietoja ammatillisesta kuntoutuksesta löytyy täältä.

Lisätietoja

Heini Pellinen, Asiakaspalvelupäällikkö, Eläkepalvelut, 020 703 5120, heini.pellinen@elo.fi

Kristiina Nieminen, Viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778, 020 703 5106, kristiina.nieminen@elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia

Minna Helle ja Esa Neuvonen Elon hallitukseen vuoden alusta22.11.2018 13:14Tiedote

Elon hallintoneuvosto teki 20.11.2018 kokouksessaan henkilövalintoja yhtiön hallintoelimiin. Hallituksen varsinaiseksi jäseneksi Eeva-Liisa Inkeroisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Helle. Hallituksen varajäseneksi Daniela Yrjö-Koskisen tilalle 1.1.2019 alkaen valittiin YIT Oyj:n toimitiloista ja kiinteistöistä vastaava liiketoiminta-aluejohtaja Esa Neuvonen. Molempien kausi kestää 31.12.2019 asti. ”Kiitän koko hallintoneuvoston puolesta Eeva-Liisa Inkeroista hänen noin kahden vuosikymmenen panostuksestaan Elon ja sen edeltäjäyhtiön hallituksissa”, sanoo Elon hallintoneuvoston puheenjohtaja Klaus Saarikallio. ”Tuona aikana hän on antanut Elolle korvaamatonta näkemystä, jonka ansiosta yhtiö on voinut kasvaa ja kehittyä. Nyt valittujen uusien jäsenten aiempi kokemus ja osaaminen tukevat hallituksen monimuotoisuutta.” ”Odotan todella innostuneena Elon hallitustyöskentelyä. Työeläketurvan vastuullinen hoitaminen on keskeinen osa suomala