Uusi Buster M: Buster modernisoi monikäyttöisen suosikkiveneen

Euroopan suurin alumiinivenevalmistaja Buster uudistaa perusteellisesti pienen kokoluokan suosikkiveneen, Buster M:n. Uusi Buster M ensiesitellään yleisölle Helsingin Uivassa venenäyttelyssä 17.–20. elokuuta 2017.

Buster M on suunniteltu monipuoliseksi yleisveneeksi: yhteysveneeksi, kauppareissuihin, kalastukseen lähivesillä ja retkeilyyn perheen kanssa. Vene on helposti käsiteltävissä ja liikuteltavissa myös auton perässä kevyellä jarruttomalla trailerilla. Avotila on sadevesityhjenevä.

”M:n uudistuksessa on edelleen jalostettu Busterin hyviä perusominaisuuksia: vene on huoleton, helppo käsitellä ja käyttäytyy yllätyksittä kenen tahansa veneilijän käytössä”, tuotekehitysjohtaja Anders Kurtén kertoo.

Uusi neljännen sukupolven Buster M on perusmitoiltaan edeltäjiensä linjoilla: viiden hengen vene on 4,86 metriä pitkä ja 1,85 metriä leveä. Myös konetehoalue on entisellään, eli 30–40 hevosvoimaa.

Uusi M noudattaa pikkusisarensa S:n uutta, linjakasta ilmettä. Rungon modernilla muotoilulla sisätilat on saatu aiempaa selkeämmiksi ja erityisesti keulassa on enemmän tilaa rahdin kuljetukseen ja kalastukseen.

Monipuolinen yleisvene

Kaksipulpettisen version vakiovarustukseen kuuluu Buster Q -älynäyttö karttoineen, jota voi täydentää huipputarkalla Raymarine-kalakaiulla sekä kaiuttimet sisältävällä Entertainment-paketilla.

Yksipulpettinen versio myydään ilman Buster Q -älynäyttöä. Monikäyttöisessä ja pelkistetyssä mökin perusveneessä on reilusti vapaata turkkitilaa rahdille. Suuren avotilan johdosta esimerkiksi kalastajilla on hyvät ja esteettömät tilat toimia.

Uuden Buster M:n moottorivaihtoehdot ovat kevyet ja tehokkaat Yamaha F30 ja F40. Kokonaan uuden pohjan ansiosta vene lähtee aiempaa kevyemmin liukuun myös kuormattuna. Veneen huippunopeus on suurimmalla koneteholla noin 26 solmua.

Kaksipulpettisen Buster M:n vakiovarusteisiin kuuluu 10" Buster Q -älynäyttö, pulpetit tuulilaseineen, lukittava säilytystila, sadevesityhjenevä avotila, vapalaatikko sekä Yamaha Y-COP -ajonestolaite. Lisävarusteina on saatavilla mm. lisäkeulakaide, vesihiihtokaari, satamapeite, ajokuomu väliovisarjalla, sekä Q Fishfinder -kaikuluotain. Vapalaatikko on saatavilla lisävarusteena myös yksipulpettiversioon.

Myöhemmin saataville tulee kalastusvarustepaketti, jolla yksipulpettinen Buster M voidaan muuntaa käytännölliseksi heittokalastusveneeksi.

Uusi vuosimallin 2018 Buster M on saatavilla jälleenmyyjiltä syksystä 2017 alkaen.

• Henkilömäärä 5
  • Pituus 4,86 m
  • Leveys 1,85 m
  • Paino ilman moottoria noin 365 kg
  • Moottorin tehoalue 30–40 hv

Buster Boats on Euroopan suurin alumiiniveneiden suunnittelija ja valmistaja. Maailman vesille 60 vuoden aikana laskemistamme yli 125 000 alumiiniveneestä suurin osa on edelleen käytössä.

Buster-nimellä veneitä on valmistettu vuodesta 1976 alkaen, mutta Busterin historia alkoi jo vuonna 1955 valmistetusta ensimmäisestä Kello-veneestä.

Buster-mallistoon kuuluu 20 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin lähes kymmenmetrinen Buster Phantom. Tuotannosta yli puolet menee vientiin.

Buster-veneiden valmistaja, Inhan Tehtaat Oy, on Yamaha Motor Europen tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Raisiossa ja tuotanto Ähtärissä.