Happia Oy

Uusi digitaalinen ratkaisu opetussuunnitelman laaja-alaiseen oppimiseen

Oululainen Happia Oy on kehitellyt alakouluille toiminnallisen, opetussuunnitelman laaja-alaisiin osaamistavoitteisiin pohjautuvan opetustyökalun. Breikkeri-niminen verkkopalvelu lanseerataan 25.8. kaikkien suomalaisten alakoulujen saataville, ja se sisältää lyhyitä tehtäviä, jotka rytmittävät oppitunteja.

Breikkeri sisältää oppitunteja rytmittäviä tehtäviä, joissa harjoitellaan opetussuunnitelman laaja-alaisen oppimisen taitoja.
Breikkeri.fi on Happia Oy:n kehittämä ainutlaatuinen hyvinvointikasvatuksen konsepti, joka vastaa opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Se vie alakoulujen oppilaat Breikkerin valloittavien hahmojen, ömppien, maailmaan. Egin, Blokin, Bigin ja Zenin johdolla harjoitellaan toiminnallisesti ja innostavasti ihmisenä kasvamisen taitoja, kuten vuorovaikutus-, tunne- ja ongelmanratkaisutaitoja terveellisiä elämäntapoja unohtamatta. Breikkerin lyhyet tehtävät rytmittävät oppitunteja opettajan työtä helpottaen ja oppilaan hyvinvointia vahvistaen.
Siirry videokanavalle

Idea ja tarve Breikkerille syntyi viime vuonna julkaistun uuden opetussuunnitelman myötä, jonka mukaan lapsen koulupäivään tulee sisältyä laaja-alaista oppimista. Laaja-alainen oppiminen yhdistelee ihmisenä kasvamisen taitoja kuten osallisuuden, ilmaisun, oppimaan oppimisen ja arjen taitoja. Breikkerin tehtävä on helpottaa opettajan työtä niiden osalta.

- Breikkeri on ainutlaatuinen hyvinvointikasvatuksen konsepti, jossa harjoitellaan toiminnallisesti ja innostavasti esimerkiksi ryhmässä toimimista sekä tunne- ja ongelmanratkaisutaitoja. Laaja-alaisen oppimisen, toiminnallisuuden, digitaalisuuden ja tarinallisuuden yhdistämisessä Breikkeri on ensimmäinen ja ainoa laatuaan, Happian toimitusjohtaja Sanna Virtanen kertoo.

Ei pelkkää taukojumppaa, vaan toiminnallisuutta oppimisen vuoksi

Breikkeri tuo laaja-alaisen oppimisen - ihmisenä ja kansalaisena kasvamisen taidot - aineopetuksen keskelle oppitunneille. Opettajan valittavana on aktivoivia ja rauhoittavia sekä erilaisia taitoja harjoittavia tehtäviä opetussuunnitelmasta tutuista kategorioista. Tehtäviin oppilaita johdattaa Breikkerin omat hahmot Egi, Bloki, Bigi ja Zeni, jotka edustavat itsekin erilaisia tunnetiloja ja luonteenpiirteitä.

- Koska laaja-alaiselle oppimiselle ei ole omaa oppituntia, mutta kouluille kohdistuu kuitenkin opetus- ja kasvatustavoitetta myös sen osalta, se on tuotava luontevaksi osaksi oppitunteja ja koulupäiviä. Breikkeri helpottaa opettajan työtä tuomalla erityyppiset ja eri taitoja harjoittavat tehtävät saman palvelun sisään. Harjoitukset edistävät oppilaiden itsetuntemusta, vuorovaikutustaitoja ja vastuunottoa ympäröivästä yhteisöstä. Me Happialla ajattelemme, että näitä taitoja harjoittelemalla kasvaa hyvinvoivia ihmisiä, Virtanen jatkaa.

Palvelu opettajilta opettajille oululaisin voimin

Breikkerin äiti on Happian perustaja ja toimitusjohtaja Sanna Virtanen, joka on taustaltaan liikuntakasvatuksen opettaja. Hän on koonnut kasvatus- ja liikunta-alan ammattilaisista tiimin, joka vastaa Breikkerin harjoitusten sisällöistä ja testaamisesta aidoissa opetustiloissa ja -tilanteissa. Breikkeri elää koko ajan ja tiimi tuottaa palveluun jatkuvasti uusia lisäosia.

- Breikkeri on tehty opettajilta opettajille. Se on suunniteltu niin helppokäyttöiseksi että se aidosti palvelee tarkoitustaan opettajan työtaakan keventäjänä. Toisaalta siihen on myös rakennettu tarinallinen idea hahmoineen ja innostavine elementteineen oppilaan näkökulmaa ajatellen, Virtanen kertoo.

Happian kumppaniksi Breikkerin kehitykseen valikoitui oululainen luova toimisto NTRNZ media Oy, joka tunnetaan parhaiten mm. Eränkävijät-TV-sarjan tuottajana.

- Olemme ylpeitä, että pääsimme mukaan kehittämään näin vahvaa ja hyödyllistä sisältökokonaisuutta. Pystyimme hyödyntämään kokonaisvaltaisesti kaikkea osaamistamme graafisesta suunnittelusta verkkoratkaisuihin ja liikkuvan kuvan tuotannosta äänisuunnitteluun, kertoo NTRNZ median perustaja ja toimitusjohtaja Teemu Hostikka.

Breikkeri on ollut jo ennakkoon käytössä muutamissa kouluissa ja saanut erinomaisen vastaanoton. Tuotekonsepti laajenee vuodenvaihteessa alakoulujen lisäksi myös varhaiskasvatukseen.

Breikkerin esittelyvideo: https://youtu.be/WIPSDaPCDVA

Sanna Virtanen
sanna@happia.fi

Kuvat

Lataa
Sanna Virtanen, Happia Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja on itsekin taustaltaan opettaja.
Lataa
Breikkeri innostaa oppilaita harjoittelemaan ihmisenä kasvamisen taitoja, kuten vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaitoja, toiminnallisuuden kautta.

Happia Oy
Taidonkaari 10 B 17
90570 Oulu

Happia Oy on oululainen, tammikuussa 2017 perustettu yritys, joka on syntynyt ilosta, halusta ja intohimosta elämykselliseen hyvinvointikasvatukseen. Tuotevalikoiman keskiössä ovat inspiroivat laaja-alaisen oppimisen työkalut opetus- ja kasvatusalan ammattilaisille. Heidän arkipäivän haasteiden ymmärtäminen ja helpottaminen sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen toiminnallisen oppimisen kautta ovat Happialle sydämen asia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi