Uusi energia-alan edelläkävijäyhtiö ABB Power Grids Finland Oy käynnisti toimintansa Suomessa

ABB julkaisi viime vuoden joulukuussa suunnitelman myydä Power Grids -liiketoiminta Hitachille. Osana globaalia liiketoiminnan eriyttämistä myös Suomeen on syntynyt marraskuun alussa uusi energia-alan teknologiajohtaja: ABB Power Grids Finland käynnisti toimintansa itsenäisenä osakeyhtiönä 1.11.2019. Kauppa saatetaan loppuun arviolta ensi vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Siihen saakka uusi yhtiö toimii edelleen 100-prosenttisesti ABB:n omistuksessa, mutta omana osakeyhtiönä.

Suunnitelma yhteisyrityksen muodostamisesta alan globaalin johtajan Hitachin kanssa osuu aikaan, jolloin energia-ala niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin on suuressa murroksessa. Maailma sähköistyy vauhdilla, ilmastonmuutos vaatii kehittämään ratkaisuja, joilla hiilidioksidikuormaa voidaan vähentää, uusiutuvan energian tuotanto kasvaa ennätystahtiin ja digitalisaatio muuttaa niin toimintatapoja kuin teknologioita. Samaan aikaan sähkön merkitys teollisuudessa, liikenteessä ja tiedon käsittelyssä kasvaa.

”Power Grids on teknologia- ja innovaatiojohtaja ja digitaalisten sähköverkkojen edelläkävijä sekä globaali markkinajohtaja vahvempien, älykkäämpien ja ympäristöystävällisempien sähköverkkojen rakentamisessa. Myös Suomessa ABB Power Grids merkitsee huipputeknologiaa yhdistettynä korkean tason erityisosaamiseen, tuote- ja ohjelmistokehitykseen sekä laajaan tuote-, järjestelmä- ja projektitarjoamaan. Meillä on myös vahva paikallinen tuotekehitys ja monilla alueilla maailmanlaajuinen vastuu kehitystyöstä ja uuden kehittämisestä. Uskomme, että kestävän energian tulevaisuus rakennetaan uraauurtavilla teknologioilla”, ABB Power Grids Finlandin toimitusjohtaja Matti Vaattovaara sanoo.

ABB Power Grids -liiketoiminnan juuret ulottuvat yli 130 vuoden taakse ja se on kehittänyt vuosikymmenten saatossa lukuisia alaa mullistaneita teknologioita ja ratkaisuja. Hitachi on puolestaan globaali teknologiayhtymä, jolla on vahvat juuret Japanissa, 109 vuoden historia ja toimintaa yli 100 maassa.

Suomessa ABB Power Grids Finland valmistaa, suunnittelee, toimittaa ja kunnossapitää muuntajia ja reaktoreita, sähköverkon hallinnan ohjaus-, automaatio- ja valvontajärjestelmiä ja -projekteja sekä siirto- ja jakeluverkon ratkaisuja, kuten sähköasemakokonaisuuksia energia- ja sähköyhtiöille, teollisuuteen, liikenteeseen ja infrastruktuurikohteisiin. Yhtiö työllistää Suomessa noin 500 ammattilaista.

Suunniteltu Power Grids -liiketoiminnan myynti Hitachille saatetaan loppuun arviolta ensi vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. Siihen saakka Power Grids toimii edelleen 100-prosenttisesti ABB:n omistuksessa. Kaupan toteuduttua ABB säilyttää 19,9 % yhteisyrityksestä vähintään 3 vuoden ajan ja Hitachi ostaa 80,1 %.

Haastattelupyynnöt: Jaana Nikkari, jaana.nikkari@fi.abb.com, p. 050 334 4627

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) on teknologiajohtaja, joka edistää teollisuuden digitalisaatiota. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Robotics & Discrete Automation, joita tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability™ -alusta. ABB:n Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä.

Haastattelupyynnöt: Jaana Nikkari, jaana.nikkari@fi.abb.com, p. 050 334 4627

ABB-yhtymän Q3/2019 tulos: Suunnanpitoa tiukentuneilla markkinoilla23.10.2019 10:39:16 EESTTiedote

Tilaukset -1%1, tilauskanta +3% Vakaa liikevaihto sekä saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill)2 Operatiivinen EBITA-marginaali2 11,7%, +20 peruspistettä, johon kertaluontoisilla kustannuksilla 70 peruspisteen laimentava vaikutus Jatkuvien toimintojen tulos ilman veroja 422 miljoonaa US dollaria, -1% Nettotulos 515 miljoonaa US dollaria, -15% Operatiivinen EPS2 0,33 US dollaria, -7%3 Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 670 miljoonaa US dollaria, +19%, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Björn Rosengren nimitetty toimitusjohtajaksi 1. maaliskuuta 2020 alkaen Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta: Q3 2019 results: Holding course in tougher markets.

ABB:n pikalatauspisteet täydentämään K-ryhmän valtakunnallista latausverkostoa3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

ABB toimittaa yhteistyössä Onnisen kanssa Terra 54 High Voltage -pikalatauspisteitä K-ryhmän valtakunnalliseen sähköautojen latausverkostoon syksyn 2019 aikana. Uudet pikalatauspisteet ovat valmiita uusien sähköautojen korkeisiin akkujännitteisiin. K-kauppojen yhteyteen tulevat 50 kW:n tehoiset pikalatauspisteet soveltuvat hyvin kaupassakäynnin aikana tapahtuvaan nopeaan lataukseen.

ABB-yhtymän Q2/2019 tulos: Kasvu jatkui markkinoiden haasteista huolimatta, muutos etenee25.7.2019 08:40:22 EESTTiedote

• Tilaukset +1 %1, tilauskanta +7 % • Liikevaihto +2 %, saatujen tilausten ja liikevaihdon suhde (book-to-bill ratio) 2 1,03x • Operatiivinen EBITA-marginaali2 11,5 %, johon GEIS-yritysostolla 60 peruspisteen laimentava vaikutus sekä kertaluontoisilla kustannuksilla 90 peruspisteen laimentava vaikutus • Nettotulos 64 miljoonaa US dollaria, sisältäen 455 miljoonan dollarin erän liittyen suunniteltuun aurinkoinvertteriliiketoiminnasta luopumiseen • Operatiivinen EPS2 0,34 US dollaria, -10 %3 • Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta nolla, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa • Aurinkoinvertteriliiketoiminnasta luopuminen virtaviivaistaa portfoliota Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta: Q2 2019 results: Continued growth despite market headwinds; transformation progressing Lisätieoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11