Uusi ESG-rahasto listautui New Yorkissa – Ilmarinen mukana kehittämässä

Ilmarinen on ollut mukana kehittämässä uutta vastuulliseen vertailuindeksiin sijoittavaa ETF-rahastoa.

Rahastoyhtiö Blackrockin ESG-rahasto listautui Nasdaq-pörssiin New Yorkissa torstaina 9.5.2019. Ilmarinen sijoitti rahastoon 750 miljoonaa euroa. Listautuminen oli yksi USA:n suurimmista osake-ETF-listautumisista.

Kyseessä on jo kolmas tänä keväänä perustettu ESG-indeksiin sijoittava pörssilistattu rahasto, jota Ilmarinen on ollut mukana kehittämässä. Maaliskuussa New Yorkin pörssiin (NYSE) listautui rahastoyhtiö DWS:n samaan indeksiin sijoittava rahasto, jossa Ilmarinen oli mukana. Lisäksi Ilmarinen on ollut kehittämässä eurooppalaiseen ESG-indeksiin sijoittavaa rahastoa.

– Olemme tyytyväisiä siitä, että myös passiivisijoittamisen puolella uusia ESG-vaihtoehtoja tulee markkinoille ja olemme mielellämme mukana eri toimijoiden kanssa näitä kehittämässä. Sijoittaminen kustannustehokkaisiin ESG-indeksirahastoihin on Ilmarisen kaltaiselle institutionaaliselle sijoittajalle tärkeä osa sijoitusten hajauttamista, Ilmarisen vastuullisen sijoittamisen päällikkö Anna Hyrske sanoo.

iShares ESG MSCI USA Leaders ETF -rahasto seuraa MSCI-luokitusyhtiön ylläpitämää ESG-indeksiä, jossa on mukana eri toimialoilta parhaan vastuullisuusluokituksen saaneet yritykset. Vastuullisuusluokituksissa arvioidaan yritysten suoriutumista ympäristö-, sosiaalisissa ja hyvää hallintoa koskevissa kysymyksissä (environment, social & governance, ESG). Indeksistä kokonaan poissuljettuja toimialoja ovat mm. tupakka-, alkoholi-, uhkapeli- ja aseteollisuus.

–Vastuullisuus on ollut jo pitkään olennainen osa Ilmarisen sijoitustoimintaa ja se on integroitu osaksi sijoituspäätöksiä. Uskomme, että vastuullisesti toimiva yritys on pitkällä tähtäimellä myös taloudellisesti parempi sijoitus, ja sijoittamalla vastuullisesti turvaamme parhaan mahdollisen tuoton suomalaisille eläkkeensaajille, Hyrske sanoo.

LISÄTIETOJA:

Anna Hyrske, vastuullisen sijoittamisen päällikkö, p. 0400 271 371, anna.hyrske@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 47 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarinen’s Interim Report 1 January–31 March 2019: Return on investments 4.6%, updated strategy aims to make Ilmarinen most attractive working life partner29.4.2019 11:11:42 EESTTiedote

Premiums written for January–March stood at EUR 1.5 billion. Measured in premiums written, the customer base grew by EUR 60 million. Pensions were paid in a total amount of EUR 1.5 billion to 460,000 pension recipients. In January–March, the return on Ilmarinen’s investment portfolio was 4.6 per cent (–0.1 per cent in Q1 2018), i.e. EUR 2.1 billion. At the end of March, the market value of investments stood at EUR 47.4 billion (31 Dec 2018: EUR 46.0 billion).

Ilmarinens delårsrapport 1.1-31.3.2019: Placeringsintäkterna 4,6 %, enligt bolagets uppdaterade strategi är målet att vara den mest tilltalande samarbetspartnern i arbetslivet29.4.2019 11:08:58 EESTTiedote

Premieinkomsten uppgick under början av året till 1,5 miljarder euro. Mätt enligt premieinkomsten ökade kundbeståndet med cirka 60 miljoner euro. Pensioner utbetalades för sammanlagt 1,5 miljarder euro till 460 000 pensionstagare. Ilmarinens placeringsportfölj gav i januari–mars en avkastning på 4,6 procent (-0,1 procent 1.1–31.3.2018), dvs. 2,1 miljarder euro. Placeringarnas marknadsvärde uppgick vid utgången av mars till 47,4 miljarder euro (46,0 miljarder euro 31.12.2018).

Ilmarisen osavuosiraportti 1.1.-31.3.2019: Sijoitustuotto 4,6 %, päivitetyn strategian tavoitteeksi vetovoimaisin työelämän kumppani29.4.2019 11:05:14 EESTTiedote

Alkuvuoden vakuutusmaksutulo oli 1,5 miljardia euroa. Asiakaskanta kasvoi maksutulolla mitattuna 60 miljoonaa euroa. Eläkkeitä maksettiin yhteensä 1,5 miljardia euroa 460 000 eläkkeensaajalle. Ilmarisen sijoitussalkku tuotti tammi-maaliskuussa 4,6 prosenttia (-0,1 prosenttia 1.1.-31.3.2018) eli 2,1 miljardia euroa. Sijoitusten markkina-arvo oli maaliskuun lopussa 47,4 miljardia euroa (46,0 miljardia euroa 31.12.2018).