Uusi GLP-1-analogi Ozempic® (semaglutidi)

Semaglutidia sisältävä Ozempic®-lääkevalmiste on lääkkeiden hintalautakunnan päätöksen mukaan 1.1.2019 alkaen rajoitetusti peruskorvattava (40 %) vaikeahoitoisen tyypin 2 diabetes mellituksen hoidossa2.

Kerran viikossa annosteltavaa Ozempic® -valmistetta voidaan käyttää monoterapiana, kun metformiinin käyttöä ei voida pitää tarkoituksenmukaisena tai muiden diabeteksen hoitoon käytettävien lääkevalmisteiden lisänä.

Ozempic®-valmisteella on toteutettu laaja faasin 3 tutkimusohjelma, joka sisälsi seitsemän satunnaistettua tutkimusta joihin osallistui 8416 tyypin 2 diabetespotilasta1,3-9. Tutkimuksissa Ozempic®-valmisteen osoitettiin laskevan veren glukoositasoa ja painoa merkitsevästi. Valmistetta verrattiin lumelääkkeeseen, sitagliptiiniin, eksenatidiin, dulaglutidiin ja glargininsuliiniin.

Ozempic® -valmisteen sydän- ja verisuoniturvallisuutta tutkittiin 2 vuotta kestäneessä tutkimuksessa korkean riskin potilailla8. Tutkimuksessa Ozempic®-valmiste tai lumelääke lisättiin tavanomaiseen hyvän hoitokäytännön mukaiseen lääkehoitoon. Ozempic® vähensi lumelääkkeeseen verrattuna merkitsevästi (26 %) riskiä saada vakava sydän- ja verisuonipäätetapahtuma (sydän- ja verisuoniperäinen kuolema, sydäninfarkti tai aivohalvaus (riskisuhde 0.74, 95% luottamusväli: 0.58-0.95, p=0.02). Lisäksi Ozempic®-valmisteen osoitettiin vähentävän diabeettisen munuaissairauden riskiä 36% lumelääkkeeseen verrattuna (riskisuhde 0.36, 95% luottamusväli: 0.46-0.88, p=0.005).

Lähteet:

1) Ozempic® valmisteyhteenveto

2) Kela-tiedote: Semaglutidi (Ozempic) rajoitetusti peruskorvattavaksi 1.1.2019 alkaen https://www.kela.fi/-/semaglutidi-ozempic-1-1-2019-alkaen

3) Sorli C, et al. Efficacy and safety of once-weekly semaglutide monotherapy versus placebo in subjects with type 2 diabetes (SUSTAIN 1): a double-blind, randomised, placebo-controlled, parallel-group, multinational, multicentre phase 3a trial. Lancet Diabetes Endocrinol 2017; 5: 251-60.

4) Ahrén B, et al. Efficacy and safety of once-weekly semaglutide versus once-daily sitagliptin as an add-on to metformin, thiazolidinediones, or both, in patients with type 2 diabetes (SUSTAIN 2): a 56-week, double-blind, phase 3a, randomised trial. Lancet Diabetes Endocrinol 2017; 5: 341-54.

5) Ahmann A, et al. Efficacy and safety of once-weekly semaglutide versus exenatide ER in subjects with type 2 diabetes (SUSTAIN 3): a 56-week randomized, open-label clinical trial. Diabetes Care 2018; 41: 258-66.

6) Aroda VR, et al. Efficacy and safety of once-weekly semaglutide versus once-daily insulin glargine as add-on to metformin (with or without sulfonylureas) in insulin-naive patients with type 2 diabetes (SUSTAIN 4): a randomised, open-label, parallel-group, multicentre, multinational, phase 3a trial. Lancet Diabetes

Endocrinol 2017; 5: 355-66.

7) Rodbard HW, et al. Semaglutide added to basal insulin in type 2 diabetes (SUSTAIN 5): a randomized, controlled trial. J Clin Endocrinol Metab 2018; 103: 2291-301.

8) Marso SP, et al. Semaglutide and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 2016; 375: 1834-44.

9) Pratley R, et al. Semaglutide versus dulaglutide once weekly in patients with type 2 diabetes (SUSTAIN 7): a randomised, open-label, phase 3b trial. Lancet Diabetes Endocrinol 2018; 6: 275-86.

Lisätietoja:
Market Access & Public Affairs Director
Kirsi Kallio-Grönroos
Puh: 040 843 3336
kkov@novonordisk.com

Lääketieteellinen johtaja
Tero Saukkonen
Puh: 040 843 3339
tskk@novonordisk.com

Novo Nordisk on globaali lääkealan yritys, jolla on yli 95 vuoden kokemus edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä. Tämän työn kautta olemme saaneet kokemusta ja osaamista, jota voimme hyödyntää myös muiden vakavien pitkäaikaissairauksien, kuten hemofilian, kasvuhäiriöiden ja lihavuuden voittamiseksi. Novo Nordiskilla on yli 43 200 työntekijää 79 eri maassa, ja sen tuotteita markkinoidaan yli 170 maassa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Tanskassa.

Jaakko Linna Novo Nordisk Farma Oy:n toimitusjohtajaksi6.4.2018 09:00:00Tiedote

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11Tiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00:00Tiedote