Uusi ikärajavalvonnan kampanja käynnistyy: Testaa, miten iän arviointi sujuisi sinulta!

Suomen päivittäistavarakaupoissa käynnistyy huhtikuussa uusi kaupan alkoholinmyynnin ikärajavalvonnan kampanja. "Ikä on vain numero, jonka kassa tarkastaa" -kampanja muistuttaa alkoholinmyynnin ikärajavalvonnan pelisäännöistä kaupoissa.
Päivittäistavarakaupan alkoholinmyynnin ikärajavalonnan kampanja "Ikä on vain numero, jonka kassa tarkastaa" käynnistyy huhtikuussa 2019.

Ikää ei voi tietää, eikä sen arvioiminen aina ole helppoa. Uuden kampanjan ikätestissä kaikki pääsevätkin kokeilemaan myös oman ikänäkönsä terävyyttä – testaa, tunnistaisitko sinä alle 30-vuotiaan asiakkaan?

Kampanja tulee näkymään lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa ja somessa sitä voi seurata Instagramissa ja Facebookissa. Ikätestin voi tehdä myös osoitteessa www.ikätesti.fi.

Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa

Laki velvoittaa kauppaa varmistamaan, ettei alkoholi- tai tupakkatuotteita myydä alaikäisille.

Ikä tarkastetaan kaupassa kaikilta alkoholia tai tupakkatuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Myös alkoholin välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko. Kauppa ei siis voi myydä alkoholijuomaa täysi-ikäisellekään asiakkaalle, jos myyjällä on perusteltu syy epäillä alkoholin päätyvän edelleen alaikäisen käyttöön.

Oman iän voi kaupassa todistaa viranomaisen myöntämällä kuvallisella voimassa olevalla henkilökortilla, passilla, muukalaispassilla, ajokortilla, mopokortilla tai mobiiliajokortilla sekä pakolaisen matkustusasiakirjalla.

Ikärajavalvonta on tärkeä osa kaupan toimintaa ja kassahenkilöiden päivittäistä työtä. Kaupan yritykset panostavat paljon myös ikärajavalvonnan koulutukseen. Päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut yli 140 000 kaupan kassahenkilöä ja alan opiskelijaa. Vuonna 2013 käyttöön otettu 30 vuoden viiteikä on madaltanut henkilökunnan kynnystä varmistaa asiakkaan ikä ja vähentänyt inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa. Asiakkaille ikärajavalvonnan pelisäännöistä muistutetaan säännöllisesti esimerkiksi valtakunnallisten kampanjoiden avulla.

Ikä on vain numero -kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry (PTY) ja sen jäsenyritykset. Kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa huhtikuusta 2019 alkaen.

PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Kesko Oyj, Lidl Suomi Ky, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy, Suomen Palvelutukkurit Oy sekä K-kauppiasliitto ry.

Tutustu kampanjaan ja tee ikätesti: www.ikäonvainnumero.fi

Asiantuntija Pauliina Kivimäki, Päivittäistavarakauppa ry

Viestintäpäällikkö Elina Holamo, Päivittäistavarakauppa ry

sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi @ pty.fi