Uusi ikärajavalvonnan kampanja käynnistyy: Testaa, miten iän arviointi sujuisi sinulta!
Ikää ei voi tietää, eikä sen arvioiminen aina ole helppoa. Uuden kampanjan ikätestissä kaikki pääsevätkin kokeilemaan myös oman ikänäkönsä terävyyttä – testaa, tunnistaisitko sinä alle 30-vuotiaan asiakkaan?
Kampanja tulee näkymään lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa ja somessa sitä voi seurata Instagramissa ja Facebookissa. Ikätestin voi tehdä myös osoitteessa www.ikätesti.fi.
Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa
Laki velvoittaa kauppaa varmistamaan, ettei alkoholi- tai tupakkatuotteita myydä alaikäisille.
Ikä tarkastetaan kaupassa kaikilta alkoholia tai tupakkatuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Myös alkoholin välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko. Kauppa ei siis voi myydä alkoholijuomaa täysi-ikäisellekään asiakkaalle, jos myyjällä on perusteltu syy epäillä alkoholin päätyvän edelleen alaikäisen käyttöön.
Oman iän voi kaupassa todistaa viranomaisen myöntämällä kuvallisella voimassa olevalla henkilökortilla, passilla, muukalaispassilla, ajokortilla, mopokortilla tai mobiiliajokortilla sekä pakolaisen matkustusasiakirjalla.
Ikärajavalvonta on tärkeä osa kaupan toimintaa ja kassahenkilöiden päivittäistä työtä. Kaupan yritykset panostavat paljon myös ikärajavalvonnan koulutukseen. Päivittäistavarakaupan ikärajapassikoulutuksen on suorittanut yli 140 000 kaupan kassahenkilöä ja alan opiskelijaa. Vuonna 2013 käyttöön otettu 30 vuoden viiteikä on madaltanut henkilökunnan kynnystä varmistaa asiakkaan ikä ja vähentänyt inhimillisiä virheitä iän arvioinnissa. Asiakkaille ikärajavalvonnan pelisäännöistä muistutetaan säännöllisesti esimerkiksi valtakunnallisten kampanjoiden avulla.
Ikä on vain numero -kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry (PTY) ja sen jäsenyritykset. Kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa huhtikuusta 2019 alkaen.
PTY:n jäseniä ovat Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Kesko Oyj, Lidl Suomi Ky, R-kioski Oy, M Itsenäiset kauppiaat Oy, Minimani Yhtiöt Oy, Wihuri Oy, Tokmanni-konserni, Heinon Tukku Oy, Suomen Palvelutukkurit Oy sekä K-kauppiasliitto ry.
Tutustu kampanjaan ja tee ikätesti: www.ikäonvainnumero.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Asiantuntija Pauliina Kivimäki, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 050 430 7513
Viestintäpäällikkö Elina Holamo, Päivittäistavarakauppa ry
puh. 040 125 3113
sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi @ pty.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päivittäistavarakauppa ry
Härkäviikoista pääsiäispyhiin – mitä alkuvuonna ostettiin?5.5.2021 06:09:09 EEST | Tiedote
Rauhallisen tammikuun jälkeen päivittäistavarakaupan alkuvuotta piristivät kotimaassa vietetyt talvilomaviikot ja pääsiäinen. Tuoteryhmäkohtainen myyntitilasto kertoo päivittäistavaramyynnin kasvun jatkuneen (+5,2 %). Tuoreiden vihannesten myynnin kasvu oli edelleen vahvaa (+11 %).
Hyödynnä laajoja aukioloaikoja pääsiäisen ruokaostoksilla28.3.2021 09:50:00 EEST | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset kehottavat kuluttajia tekemään pääsiäisen ruokaostokset ajoissa. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi myös pääsiäispyhien aikaan.
Rakasta joka murua: Ruokahävikin vähentäminen ja biojätteen lajittelu kunniaan kaupassa ja kotona1.3.2021 07:10:00 EET | Tiedote
Ruokahävikin vähentäminen ja kierrätyksen tehostaminen ovat päivittäistavarakaupan arkea. Tällä viikolla kaupan työtä näissä asioissa nostetaan esiin osana Rakasta joka murua -kampanjaa. Kampanjan tavoitteena on kannustaa toimiin, joilla hillitään hävikkiä ja parannetaan biojätteen lajittelua.
Koronavuonna 2020 vihannekset valloittivat ostoskorin5.2.2021 00:30:00 EET | Tiedote
Poikkeuksellinen vuosi veti ruokakaupan myynnin jyrkkään nousuun. Eniten kasvoi vihannesten myynti. Lihatuotteista eniten kasvoi naudanlihan myynti, mihin vaikutti voimakkaasti ruokailun siirtyminen ravintoloista kotikeittiöihin. Myös erilaiset säilyvät tuotteet tekivät kauppansa kiivaaseen tahtiin.
Vältä ruuhkahuiput, hoida joulun hankinnat hyvissä ajoin27.11.2020 05:30:00 EET | Tiedote
Päivittäistavarakaupan yritykset toivovat, että kuluttajat jakaisivat jouluostostensa teon pidemmälle ajalle. Näin voidaan välttää pahimpia ruuhkia ja varmistaa turvallinen asiointi heikkenevästä koronatilanteesta huolimatta.