Uusi kauneus – Suomalaista taidetta Tangen-kokoelmasta

Taidekriitikko Timo Valjakan toimittama UUSI KAUNEUS -kirja esittelee valikoiman suomalaista modernismia. Teokset kuuluvat norjalaisen keräilijän Nicolai Tangenin laajaan pohjoismaisen taiteen kokoelmaan. Kokoelma käsittää runsaat 4500 teosta. – Kokoelman helmiä nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa, Hämeenlinnan taidemuseossa. Uusi kauneus -näyttely on avoinna koronarajoituksin yleisölle 13.5.–17.10.

Tangen-kokoelma on suurin yksityinen pohjoismaisen modernismin kokoelma maailmassa. Sen painopiste on toista maailmansotaa seuranneissa vuosikymmenissä ja erityisesti konkretismissa, geometrisessa abstraktissa taiteessa.

Hämeenlinnan taidemuseon näyttelyssä suomalaiset taiteilijat kohtaavat pohjoismaisia ystäviään ja aikalaisiaan. Mukana on Sam Vannin ja Birger Carlstedtin kaltaisia klassikoita, mutta myös kiinnostavia vähemmän tunnettuja tekijöitä.

Jatkuvasti karttuvan taidekokoelman uusinta osaa edustaa ote Elina Brotheruksen laajasta valokuvasarjasta Seabound (2018–2019). Se on esillä nyt ensimmäistä kertaa.

Nicolai Tangen on lahjoittanut kokoelmansa norjalaiselle AKO Kunststiftelse -taidesäätiölle. Kokoelma saa pysyvän kodin Kristiandandista Norjasta, kun uusi Kunstsilo-museo avautuu vuonna 2023.

Kirjan arvostelukappaleet reetta@siltalapublishing.fi tai 0400 328 300.

Tietoja taidenäyttelystä Hämeenlinnan taidemuseo puh 03 621 2669.

Taina Kuuskorpi porautuu kirjassaan ihmisen pahuuden ytimeen23.3.2021 09:35:24 EET | Tiedote

Jo pitkään on tiedetty, että pahimpien väkivaltarikollisten persoonallisuus on vakavasti häiriintynyt. Psykologian tohtorin ja tietokirjailijan Taina Kuuskorven teos PAHAT MIELESSÄ – TIETEEN NÄKÖKULMIA PAHUUTEEN käy läpi persoonallisuuden vakavimmat häiriöt ja tunne-elämän vauriot. Narsistien kostorikokset, psykopaattien sarjamurhat, antisosiaalisten raivokohtaukset ja machiavellistien petokset on mahdollista selittää nykytietämyksen mukaan yhä tarkemmin.