Uusi kirja: Italialainen mafiaorganisaatio hallitsee Euroopan kokaiinikauppaa ikiaikaisten rituaalien siivittämänä

Anton Montin kirja 'Ndranghetasta kertoo perinteitä ja rituaaleja kunniottavasta sukuyhteisöstä, joka johtaa miljardiluokan rikollisorganisaatiota. Parhaillaan järjestöä vastaan käydään Italiassa oikeutta ja syytettynä on yli 350 henkilöä.

Kirjailijakuva Miikka Pirinen, kansi Fredrick Bäck.

'Ndrangheta on mafiajärjestö, jonka jäseniä velvoittaa monisatavuotiset perinteet ja moraalikäsitys. Tähän vahvaan moraalikäsitykseen tosin mahtuvat huumekaupan lisäksi kidnappaukset, murhat, sekä mafiasodat, joiden uhrimäärä lasketaan tuhansissa.

Miksei rikollisjärjestöstä, joka vastaa lähes yksin Euroopan kokaiinimarkkinoista, tiedetä juuri mitään? Miksi monet tavalliset Etelä-Italian asukkaat uskovat, että mafia pitää heistä paremmin huolta kuin kunta, poliisi tai Italian valtio? Miten 'Ndrangheta yhdistää tiukat säännöt, uskonnollisen kuvaston ja salaseuramaiset rituaalit väkivaltaiseksi rahantekokoneeksi?

Anton Montin Maailman vaarallisin rikollisjärjestö 'Ndrangheta on kattava tietokirja Calabrian seudun mafiasta, piskuisesta San Lucan kylästä maanalaisine bunkkereineen ja kunnian miehistä, jotka luottavat vain toisiinsa.

Anton Monti on suomalais-italialainen tietokirjailija, joka on syntynyt Helsingissä ja asunut Roomassa vuodesta 1969 vuoteen 1988. Hän on julkaissut useita tietokirjoja, joista viimeisin oli Minne menet, Italia? (2019).

Anton Monti: Maailman vaarallisin rikollisjärjestö 'Ndrangheta, 256 sivua.

Painettu kirja julkaistaan 15.9.
Äänikirja julkaistaan 1.10.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: johanna.forss@sets.fi

Kirjailijakuva Miikka Pirinen, kansi Fredrick Bäck.
Kuva: Miikka Pirinen

"Millainen olisi realistinen utopia?" kysyi Piia Leino romaania kirjoittaessaan11.8.2022 12:56:46 EEST | Tiedote

Piian Leinon Aarteidesi aikakirjat sijoittuu tulevaisuuteen, jossa henkisesti kypsynyt ihmiskunta on onnistunut ratkaisemaan monet aikamme ongelmat. Kun päähenkilö Oula saa tilaisuuden tutkia 2020-luvulla kuolleen, syväjäädytetyn miljonäärin muistoja, entisaikojen maailma sekä järkyttää että kiehtoo häntä. Lopulta hän löytää jotain, mikä yllättää hänet täysin. Aarteidesi aikakirjat on Piia Leinon neljäs lähitulevaisuuteen sijoittuva teos. Se on vetävä lukuromaani, joka kasvaa uljaaksi ylistykseksi elämänilolle ja ihmismielen itseisarvoiselle kauneudelle.

Kesän lastenkirjoissa ajankohtaisia aiheita ja mielikuvituksen riemua16.6.2022 10:48:46 EEST | Tiedote

Annastiina Stormin Teräsmiespoika-kirjassa kesäloma onkin tavallista tapahtumarikkaampi – pitää opetella lentämään ja pelastaa kaupunki. Anu Kaajan ja Lee Lahikaisen Florian & Griselda on veikeä lorumuotoinen kerrostalosatu, joka muistuttaa hellittämisen ja hauskanpidon tärkeydestä. Eppu Nuotion ja Sanna Pelliccionin kirja Lappukaulatyttö kertoo näyttelijä Heidi Krohnin tarinan: hänet lähetettiin sotalapsena Ruotsiin. Harri Veistisen Revontuliefekti ja oranssit tiput on jännä seikkailutarina ahmimisikäisille. Reetta Niemelän ja Anne Vaskon Mummojen kirja! on mummouden ylistyslaulu ja kiva tuliainen mummolaan.