Uusi kirja Suomen sepistä, sepiköistä, rikkasepistä ja jalokuoriaisista

Naksuen hyppivät sepät, sepikät ja rikkasepät sekä kirkkaan metallinhohtoiset jalokuoriaiset ovat kiehtovia hyönteisiä.

Tässä kirjan uudistetussa toisessa painoksessa esitellään näiden neljän kovakuoriaisheimon koko Suomen lajisto, yhteensä 115 lajia. Kaikista lajeista on tunnistamista helpottava kuva, päivitetyt levinneisyyskartat sekä runsas päivitetty tietopaketti muun muassa elintavoista, lentoajasta, runsaudesta ja uhanalaisuudesta. Mukana on myös yksi Euroopan harvinaisimmista eläimistä, halavasepikkä, jonka esiintymän perusteella Suomessa on rauhoitettu metsää sekä sukupuuttoon kuolleeksi luultu komea ukkokauniainen, joka on nähty Suomessa vuosikymmenten jälkeen.

Osa kirjan lajeista on yleisiä metsien ja niittyjen asukkeja, joita kuka tahansa voi löytää ja kirjan avulla määrittää lajilleen. Osa lajeista taas on harvinaisia, uhanalaisiakin. Kirjan avulla voit sukeltaa näiden kauniiden hyönteisten ihmeelliseen maailmaan.

Kari Heliövaara, Ilpo Mannerkoski, Jyrki Muona, Juha Siitonen, ja Hans Silfverberg
Hyppivät ja hohtavat – Suomen sepät, sepikät, rikkasepät ja jalokuoriaiset
ISBN 978-952-338-092-9
Metsäkustannus
KL 58.21
343 sivua, sid.
38,00 euroa

Johanna Duarte
Myynti- ja markkinointikoordinaattori, Karttakeskus
johanna.duarte@karttakeskus.fi
p. +358 50 500 1274

Juha Ruuska
Tuotepäällikkö, Metsäkustannus
Juha.ruuska@karttakeskus.fi
p. +358 50 593 0342

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@metsakustannus.fi

Tilaukset: tilaukset@metsakustannus.fi, www.metsakirjakauppa.fi

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Uusi Taimikonhoito-opas on ilmestynyt22.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Taimikon perustaminen on merkittävä investointi. Taimikonhoidolla huolehditaan metsänuudistamisessa tehdyn investoinnin tuottokyvystä. Kun varhaishoito, varhaisperkaus ja myöhempi taimikonhoito tehdään tavoitteellisesti ja oikea-aikaisesti, päästään kustannustehokkaaseen ja taloudelliseen lopputulokseen. Sopivimman menetelmän ja toimenpideketjun valintaan vaikuttavat työkohde sekä myös metsänomistajan tavoitteet ja mahdollisuudet hoitaa taimikko omana työnä.