New Standard

Uusi kotimainen brändi lanseeraa 100 % kierrätetyn t-paidan – pyrkii puolittamaan vaatekaappisi hiilijalanjäljen

Jaa

New Standard kierrättää tekstiiliteollisuuden leikkuujätteen ajattoman vaatekaapin kulmakiviksi muodin ympäristöhaittojen pienentämiseksi. Kierrätysmateriaalien hyödyntämisen ansiosta brändin tuotteiden hiilijalanjälki on puolet pienempi kuin perinteistä materiaaleista valmistettujen vaatteiden. Toiminnallaan yhtiö pyrkii edesauttamaan muodin systeemisten haasteiden ratkaisemista.

New Standard on uusi kotimainen vaatebrändi jonka 100 % kierrätettyjen tuotteiden hiilijalanjälki on tavallista puolet pienempi.
New Standard on uusi kotimainen vaatebrändi jonka 100 % kierrätettyjen tuotteiden hiilijalanjälki on tavallista puolet pienempi.

Konsulttiyhtiö McKinseyn raportin mukaan vaateteollisuus aiheuttaa neljä prosenttia maailmanlaajuisista kasvihuonekaasupäästöistä tehden siitä yhden saastuttavimmista toimialoista. Yli 70 % alan päästöistä syntyy raakamateriaalien tuotannosta. Uusi suomalainen vaatebrändi, New Standard, pyrkii pienentämään muodin ympäristöhaittoja kierrättämällä vaatetehtaiden ylijäämäpuuvillaa uusiksi vaatteiksi.

“Vaikka puuvillan tuottamisen ympäristökuorma on valtava, vaateteollisuus käyttää sitä edelleen noin 27,3 miljardia kiloa vuosittain. Noin 15 % siitä jää kuitenkin käyttämättä pääasiassa leikkuujätteen muodossa. Haluamme pelastaa tätä arvokasta raakamateriaalia niin paljon kuin mahdollista”, yhtiön toinen perustaja ja toimitusjohtaja Eetu Valjakka sanoo.

Saman raportin mukaan 1,5 asteen tavoitteeseen yltäminen vaatii alan päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. New Standardin tuotteiden hiilijalanjälki on kuitenkin linjassa Pariisin sopimuksessa asetetun tavoitteen kanssa jo nyt.

"Täysin kierrättysmateriaaleista valmistetun t-paitamme hiilijalanjälki on 1.1 kiloa – noin 50 % vähemmän kuin vastaavalla neitseellisestä materiaalista valmistetulla tuotteella. Lisäksi sen valmistamiseen kuluu 99.9 % vähemmän vettä.”

Jokainen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan

New Standard keskittyy luomaan pysyvän malliston vaatekaapin kulmakiviä, jotka palvelevat käyttäjäänsä mahdollisimman pitkään. Brändi ei jahtaa trendejä tai seuraa sesonkeja, sen sijaan monikäyttöisyys ja vaivattomuus ovat valikoiman keskiössä.

“Vaatteemme kestävät aikaa tyylin, laadun sekä luonnonvarojen käytön kannalta ja ne valmistetaan vastuullisesti. Mallistomme on ajaton, mutta tuotteemme suunnitellaan tämän päivän tarpeisiin ja valmistetaan tulevaisuus huomioon ottaen. Ne voivat muodostaa perustan lähes kenen tahansa vaatekaapille", Valjakka kertoo.

Lisäksi brändi avaa vaatteidensa toimitusketjun ja ympäristövaikutukset niiden tuotelapuissa sekä verkkokaupassaan. Läpinäkyvyydellä se pyrkii tukemaan ihmisiä kulutuspäätösten vaikutusten hahmottamisessa. McKinseyn raportin mukaan vaateteollisuuden päästöjä voitaisiin nimittäin leikata jopa 20 % kulutustottumusten muutoksella

“Jokainen voi vaikuttaa yhteiseen tulevaisuuteemme omilla päätöksillään. Tieto on valtaa myös vaatteita hankittaessa, ja haluamme auttaa ihmisiä arvioimaan valintojaan kriittisesti ja vaatimaan vaatteiltaan enemmän.”

Muutos vaatii yhteistyötä – ja rohkeutta

Tiimi brändin takana kuitenkin korostaa ettei ympäristökriisejä voida ratkaisa kuluttamalla ja alleviivaa vastuun muodin ympäristöhaittojen pienentämisestä kuuluvan ensisijaisesti alan toimijoille sekä päätöksentekijöille. Kansainvälisille markkinoille tähtäävä yritys pyrkiikin ajamaan systeemistä muutosta, jotta muodin todellinen hinta ei jäisi tulevien sukupolvien maksettavaksi.

“Jos et tarvitse t-paitaamme, emme halua sinun ostavan sitä. Meidän kaikkien tulisi kuluttaa vähemmän, suosia käytettyä ja harkita vuokraamista ostamisen sijaan. Nyrkkisääntönä sanottakoon että mahdollisimman pitkäikäinen vaate on kestävin valinta. Tarvittava muutos vaatii kuitenkin ennen kaikkea yhteistyötä, rohkeita sitoumuksia ja niitäkin rohkeampia tekoja alan sisällä sekä päätöksenteossa”, Valjakka summaa.

New Standardin 100 % kierrätettyjen t-paitojen ennakkomyynti alkaa keskiviikkona 20. huhtikuuta brändin verkkokaupassa wearenewstandard.com

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

New Standard on uusi kotimainen vaatebrändi jonka 100 % kierrätettyjen tuotteiden hiilijalanjälki on tavallista puolet pienempi.
New Standard on uusi kotimainen vaatebrändi jonka 100 % kierrätettyjen tuotteiden hiilijalanjälki on tavallista puolet pienempi.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

New Standard
Sibeliuksenkatu 1 A 16
00250 Helsinki

https://wearenewstandard.com/
  • New Standard on vuonna 2021 perustettu suomalainen vaatemerkki joka luo kestävän vaatekaapin kulmakiviä – sen perustajiin kuuluvat Eetu Valjakka ja Samuli Pehkonen.

  • Brändi kierrättää vaatetehtaiden ylijäämäpuuvillaa uusiksi vaatteiksi jotka valmistetaan 100 % kierrätysmateriaaleista.

  • Kotimaisen tulokkaan tuotteiden hiilijalanjälki on 50 % pienempi kuin vastaavien neitseellisistä materiaaleista valmistettujen vaatteiden – lisäksi niiden valmistamiseen kuluu 99.9 % vähemmän vettä. Brändin tuotteita ei värjätä eikä valmistuksessa käytetä kemikaaleja.

  • Yhtiön pysyvä mallisto valmistetaan vastuullisesti ja se kestää aikaa tyylin, laadun sekä luonnonvarojen käytön näkökulmasta.

  • Myös lyhennettä "NS" nimestään käyttävä brändi avaa vaatteidensa toimitusketjun ja ympäristövaikutukset niiden tuotelapuissa sekä verkkokaupassaan. Läpinäkyvyydellä se pyrkii tukemaan ihmisiä kulutuspäätösten vaikutusten hahmottamisessa

  • Tiimi brändin takana on työskennellyt muodin parissa yhtiöissä kuten Nike, R/H Studio sekä ASK Scandinavia ja tehnyt töitä startup-kentällä muun muassa Slushin ja Startuplifersin avainrooleissa.

  • New Standardin verkkokauppa avautuu keskiviikkona 20. huhtikuuta 2020 asikkaille ympäri maailman. Brändin ensimmäinen tuote on t-paita josta sen valikoima laajenee muihin jokaisesta vaatekaapista löytyviin tuotteisiin kuten puseroihin ja housuihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.