Uusi lasten alue ja cosplay-päivä Turun Kirjamessuilla

Suomen vanhin kirjamessutapahtuma, Turun Kirjamessut esittelee 6.- 8.10. satavuotiasta Suomea teemalla Yksi maa - monta ääntä. Tänä vuonna tuttujen esiintymislavojen lisäksi uutena esiintymispaikkana aloittaa Tekstiretriitti, jossa messuyleisö saa kuunnella kirjailijoiden ja runoilijoiden lukevan teoksiaan ääneen. Sunnuntaina messuilla vietetään erityistä cosplay-päivää, jolloin messuille pääsee rooliasussa ilmaiseksi. Asuja arvioi raati ja paras palkitaan.

Kirjamessut/Harri Sundell

Yhdysvaltalainen Angela Thomas (Otava) on joutunut esteiden vuoksi perumaan vierailunsa, mutta messuilla esiintyy satoja muita kotimaisia kirjailijoita sekä ulkomaalaisia vierailijoita, kuten esimerkiksi yksi Ruotsin tunnetuimmista sarjakuvantekijöistä Liv Strömquist (Sammakko) ja Mattias Edvarsson (Like).

Messujen yhtenä uutuutena on Lasten alue, jonka ohjelmassa on paljon työpajoja, ääneenlukua ja muuta lapsia osallistavaa.Lasten alue on teemoitettu erityisesti alle 10-vuotiaita silmällä pitäen:

-Tarkoitus on ottaa erityisellä tavalla huomioon lapset kirjallisuuden lukijoina, kokijoina ja tekijöinä, kuvailee Salla Simukka.

Lasten alueella on mahdollisuus myös lukea, sillä kustantamot ovat lahjoittaneet alueelle paljon lastenkirjallisuutta. Vantaan sanataidekoulun rehtori Siri Kolu on ollut kokoamassa messukattausta yhdessä ohjelmapäälliköiden Tommi Kinnusen ja Salla Simukan kanssa.

Turun Kirjamessujen ohjelma julkaistaan 4.9. osoitteessa www.kirjamessut.fi sekä TS Opuksessa.

www.kirjamessut.fi
www.facebook.com/turunkirjamessut/

Ohjelmajulkistus medialle on ma 4.9. klo 13 Turun pääkirjaston Studio-tilassa
Akkreditointi messuille: http://www.turunmessukeskus.fi/medialle/akkreditointi/

Lisätiedot ohjelmasta:
Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Tommi Kinnunen, tommi.kinnunen@turunmessukeskus.fi ja Salla Simukka salla.simukka@turunmessukeskus.fi

Lisätiedot messuista:
projektijohtaja Päivi Järvelä, puh. 040 742 7920, paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi
viestintäpäällikkö Taina Pärkö-Luotonen, puh. (040) 505 6424, taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Kirjamessut/Harri Sundell

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.