Uusi liikkuvuusavustus korvaa työmatka- ja muuttokuluja

Työttömyyskassat alkavat maksaa vuoden alusta liikkuvuusavustus-nimistä uutta etuutta, jonka tarkoituksena on tukea työn vastaanottamista pitkän työmatkan päästä. Tarkista oikeutesi liikkuvuusavustukseen omasta työttömyyskassastasi, jos vastaanotat työttömänä kokoaikatyön, jonka edestakainen työmatka on yli kolme tuntia tai osa-aikatyön, jonka edestakainen työmatka on yli kaksi tuntia.

Liikkuvuusavustuksen maksaminen edellyttää, että

• sinulla on oikeus työttömyysetuuteen juuri ennen työn aloittamista
  • työmatkasi on työn alkaessa kokoaikatyössä yli kolme tuntia päivässä tai osa-aikatyössä yli kaksi tuntia päivässä
  • työaikasi on vähintään 18 tuntia viikossa
  • työsi kestää vähintään kaksi kuukautta
  • olet hakenut avustusta ennen työn alkua.

Liikkuvuusavustuksen suuruus on noin 700 euroa kuukaudessa. Liikkuvuusavustuksen maksamisen kesto riippuu työn kestosta seuraavasti:

Työn kesto vähintään

Avustuksen kesto

2 kk

1 kk

3 kk

1,5 kk

4 kk

2 kk

Jos luulet, että sinulla voisi olla oikeus liikkuvuusavustukseen, muista hakea avustusta omasta työttömyyskassastasi ennen työn alkamista. Avustusta ei voi enää hakea työn alettua.

Liikkuvuusavustuksen hakemuslomake löytyy muun muassa Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön verkkosivuilta osoitteesta www.tyj.fi/lomakkeet