Uusi lohipizza tuo pohjoismaisia makuja Kotipizzaan

Kotipizza-ravintoloihin tulee 1. helmikuuta myyntiin uusi lohilankkupizza. Siinä yhdistyvät kotimaiset, tuoreet raaka-aineet ja raikkaat makuelämykset. Pizzan on kehittänyt MasterChef-televisiosarjastakin tuttu Risto "Ripe" Mikkola, Kotipizza-konsernin luova johtaja.

Lohilankkupizzan täytteinä ovat suomalainen kylmäsavustettu Benella-kirjolohi, mätitahnamousse, kotimainen punasipulihilloke ja pohjakastikkeena Koskenlaskija-juustokastike.

Tunnettua huippukokkia innoitti luomisprosessissa mieleenpainuva pizzakokemus Las Vegasin Caesar Palace -kasinon ravintolassa. Mikkola näki tarjoilijan vievän viereiseen pöytään annoksen, jota ei löytynyt listalta.

”Tarjoilija kertoi, että vain ne jotka tietävät, osaavat sitä tilata”, Mikkola kertoo.

Kyseessä oli tuskin nyrkkiä suurempi pizza, jonka päältä löytyi uudessa lohilankkupizzassakin pääosassa olevaa kylmäsavulohta.

”Annos maksoi maltaita. Sata dollaria juuri ja juuri riitti, koska siinä oli aitoa kaviaaria täytteenä. Siitä se ajatus lähti ja olen aina halunnut toteuttaa pohjoismaiseen makuun sopivan version tuosta pizzasta,” muistelee Mikkola.

Toinen tuotekehitystä ohjannut ajatus on se, että jo yli 30 vuotta suomalaisten pizzannälkää tyydyttäneen Kotipizzan pitää Mikkolan mielestä tarjota laajemmin kala- ja kasvituotteita valikoimassaan.

”Meidän pitää saada entistäkin enemmän maan ja meren antimia lisää ruokalistalle”, Mikkola sanoo.

Kuten Kotipizza-ketjulle, Mikkolalle on tärkeää hyödyntää laadukkaita, suomalaisia raaka-aineita ja tehdä yhteistyötä vastuullisten raaka-aineiden tuottajien kanssa.

”Tärkeintä kaikessa on kuitenkin aina maku. Tämä maistuu minun suussani niin hyvältä, että uskallan luvata aika monen muunkin rakastuvan uuteen lohilankkupizzaan.”

Luova johtaja Risto Mikkola, Kotipizza Group
risto.mikkola@kotipizzagroup.com, 040 514 2778

Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2016 lopussa 257 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2016 oli 89,9 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchising-toimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchising-yrittäjien johtamia ravintoloita. Franchising-yrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.

Kotipizza-ketju on osa Kotipizza Groupia, johon kuuluvat lisäksi hankinta- ja logistiikkayritys Helsinki Foodstock Oy, vuonna 2015 avattua meksikolaistyyppistä ravintolaketjua Chalupaa operoiva Chalupa Oy sekä joulukuussa 2017 ostettu Day After Day Oy, joka hallinnoi Social Burgerjoint -burgerketjua ja Social Food -ruokarekkaa. Tilikaudella 2016 Helsinki Foodstockin liikevaihto oli 53,2 miljoonaa euroa ja Chalupa-ketjun ravintoloiden myynti 1,04 miljoonaa euroa. Kotipizza Group -konsernin liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 66,6 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITDA 6,73 miljoonaa euroa.