Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Uusi mahdollisuus käyttöön hirvien ja peurojen peltovahinkojen vähentämisessä

MTK kannustaa metsästysseuroja ottamaan aktiivisesti käyttöön metsästyslain salliman mahdollisuuden aloittaa hirvien ja peurojen kyttäysmetsästys pelloilla jo 1.9. alkaen.

Juuri uudistunut metsästyslaki mahdollistaa peltohirvien ja valkohäntäpeurojen kyttäysmetsästyksen pelloilta jo syyskuun alusta alkaen koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Lapissa 1.9 alkaa jo ensimmäinen varsinaisen metsästyksen jakso.

Lakimuutos on tervetullut ja mahdollistaa peltovahinkojen vähentämisen aktiivisen metsästyksen avulla.  Metsästyksen aloittaminen pelloilla ei lisää edes lupabyrokratiaa, koska kaadetut yksilöt voidaan sisällyttää lokakuun puolella alkavan varsinaisen hirvenmetsästyksen kaatolupakiintiöihin.

Tätä aikaisemman aloituksen mahdollisuutta ei ole joka paikassa huomioitu ja metsästyksen aloitusta viritellään kuten ennenkin, vasta lokakuun puolella. Maanomistajien kannattaa olla aktiivisia metsästysseuran suuntaan havaitessaan hirviä ja peuroja pelloilla.

MTK kannustaa metsästysseuroja käyttämään tätä uutta mahdollisuutta. Uudella metsästysajalla on merkitystä vahinkojen vähentämisen lisäksi myös kannan säätelyn kannalta. Erityisesti alueilla, missä valkohäntäpeuran kannat ovat korkealla, kyttäys pelloilta tulisi aloittaa mahdollisimman suuressa laajuudessa heti syyskuun alusta alkaen, jotta koko syksyn saalis saadaan riittävän suureksi.

MTK on esittänyt hirvien kyttäysmetsästyksen mahdollistamista myös tammikuussa, jotta taimikoille vahinkoa aiheuttavia hirviä voitaisiin poistaa.

Hirvikanta on voimakkaasi nousussa monissa maakunnissa. Kaatolupia onkin myönnetty tulevalle syksylle keskimäärin neljänneksen enemmän kuin viime vuonna. Monissa maakunnissa hirvikannan leikkaaminen tänä syksynä on välttämätöntä. Jos tässä epäonnistutaan, hirvivahingot liikenteessä, metsissä ja pelloilla kasvavat monin paikoin.

Timo Leskinen, kenttäjohtaja, MTK metsälinja. puh. 0400 754 235

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.

MTK first to develop a blockchain solution with Essentia and CoReorient5.4.2018 16:06Tiedote

MTK (The Central Union of Agricultural Producers and Forest Owners) with 317,000 members will become the first organization in Finland to launch a blockchain based e-government solution. MTK’s director of business development Marko Mäki-Hakola confirms MTK’s interest in new technology if it has the potential to provide tangible cost and other benefits: “In blockchain, we see a number of features which could lend themselves well to the needs of entrepreneurs and citizens in the countryside as well as in the cities.”