Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Uusi mahdollisuus käyttöön hirvien ja peurojen peltovahinkojen vähentämisessä

MTK kannustaa metsästysseuroja ottamaan aktiivisesti käyttöön metsästyslain salliman mahdollisuuden aloittaa hirvien ja peurojen kyttäysmetsästys pelloilla jo 1.9. alkaen.

Juuri uudistunut metsästyslaki mahdollistaa peltohirvien ja valkohäntäpeurojen kyttäysmetsästyksen pelloilta jo syyskuun alusta alkaen koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Lapissa 1.9 alkaa jo ensimmäinen varsinaisen metsästyksen jakso.

Lakimuutos on tervetullut ja mahdollistaa peltovahinkojen vähentämisen aktiivisen metsästyksen avulla.  Metsästyksen aloittaminen pelloilla ei lisää edes lupabyrokratiaa, koska kaadetut yksilöt voidaan sisällyttää lokakuun puolella alkavan varsinaisen hirvenmetsästyksen kaatolupakiintiöihin.

Tätä aikaisemman aloituksen mahdollisuutta ei ole joka paikassa huomioitu ja metsästyksen aloitusta viritellään kuten ennenkin, vasta lokakuun puolella. Maanomistajien kannattaa olla aktiivisia metsästysseuran suuntaan havaitessaan hirviä ja peuroja pelloilla.

MTK kannustaa metsästysseuroja käyttämään tätä uutta mahdollisuutta. Uudella metsästysajalla on merkitystä vahinkojen vähentämisen lisäksi myös kannan säätelyn kannalta. Erityisesti alueilla, missä valkohäntäpeuran kannat ovat korkealla, kyttäys pelloilta tulisi aloittaa mahdollisimman suuressa laajuudessa heti syyskuun alusta alkaen, jotta koko syksyn saalis saadaan riittävän suureksi.

MTK on esittänyt hirvien kyttäysmetsästyksen mahdollistamista myös tammikuussa, jotta taimikoille vahinkoa aiheuttavia hirviä voitaisiin poistaa.

Hirvikanta on voimakkaasi nousussa monissa maakunnissa. Kaatolupia onkin myönnetty tulevalle syksylle keskimäärin neljänneksen enemmän kuin viime vuonna. Monissa maakunnissa hirvikannan leikkaaminen tänä syksynä on välttämätöntä. Jos tässä epäonnistutaan, hirvivahingot liikenteessä, metsissä ja pelloilla kasvavat monin paikoin.

Timo Leskinen, kenttäjohtaja, MTK metsälinja. puh. 0400 754 235

Kansainvälinen kananmunapäivä 13.10. juhlistaa suomalaista kananmunaa – Kananmuna on terveellinen ja turvallinen ruoka13.10.2017 13:42Tiedote

Kansainvälisenä kananmunapäivänä muistutamme, että suomalaisia kananmunia voi syödä ja niistä voi valmistaa ruokaa turvallisin mielin. Terveellinen kananmuna on turvallinen elintarvike, sillä sen tuotantoa valvotaan tarkasti ja suomalainen kananmunatuotanto on salmonellavapaata. Siksi kotimaisia munia voi huoletta käyttää jopa raakana. Kaikki kaupoissamme myynnissä olevat kananmunat ovat kotimaisia, sillä tuotantomme riittää kattamaan kysynnän. Kananmunapäivää on hyvä juhlistaa senkin takia, että kananmunien kulutus Suomessa on korkeimmillaan 21 vuoteen.