Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Uusi mahdollisuus käyttöön hirvien ja peurojen peltovahinkojen vähentämisessä

MTK kannustaa metsästysseuroja ottamaan aktiivisesti käyttöön metsästyslain salliman mahdollisuuden aloittaa hirvien ja peurojen kyttäysmetsästys pelloilla jo 1.9. alkaen.

Juuri uudistunut metsästyslaki mahdollistaa peltohirvien ja valkohäntäpeurojen kyttäysmetsästyksen pelloilta jo syyskuun alusta alkaen koko maassa Lappia lukuun ottamatta. Lapissa 1.9 alkaa jo ensimmäinen varsinaisen metsästyksen jakso.

Lakimuutos on tervetullut ja mahdollistaa peltovahinkojen vähentämisen aktiivisen metsästyksen avulla.  Metsästyksen aloittaminen pelloilla ei lisää edes lupabyrokratiaa, koska kaadetut yksilöt voidaan sisällyttää lokakuun puolella alkavan varsinaisen hirvenmetsästyksen kaatolupakiintiöihin.

Tätä aikaisemman aloituksen mahdollisuutta ei ole joka paikassa huomioitu ja metsästyksen aloitusta viritellään kuten ennenkin, vasta lokakuun puolella. Maanomistajien kannattaa olla aktiivisia metsästysseuran suuntaan havaitessaan hirviä ja peuroja pelloilla.

MTK kannustaa metsästysseuroja käyttämään tätä uutta mahdollisuutta. Uudella metsästysajalla on merkitystä vahinkojen vähentämisen lisäksi myös kannan säätelyn kannalta. Erityisesti alueilla, missä valkohäntäpeuran kannat ovat korkealla, kyttäys pelloilta tulisi aloittaa mahdollisimman suuressa laajuudessa heti syyskuun alusta alkaen, jotta koko syksyn saalis saadaan riittävän suureksi.

MTK on esittänyt hirvien kyttäysmetsästyksen mahdollistamista myös tammikuussa, jotta taimikoille vahinkoa aiheuttavia hirviä voitaisiin poistaa.

Hirvikanta on voimakkaasi nousussa monissa maakunnissa. Kaatolupia onkin myönnetty tulevalle syksylle keskimäärin neljänneksen enemmän kuin viime vuonna. Monissa maakunnissa hirvikannan leikkaaminen tänä syksynä on välttämätöntä. Jos tässä epäonnistutaan, hirvivahingot liikenteessä, metsissä ja pelloilla kasvavat monin paikoin.

Timo Leskinen, kenttäjohtaja, MTK metsälinja. puh. 0400 754 235

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.