Virka-galleria

Uusi näyttely Virka-galleriassa: RUOKAHÄVIKKI 22.2. – 28.5.2017

Vuoden 2017 Poliittisen valokuvan festivaalin teemana on ruoka. Yksityisiä ruokakuvia nähdään ja jaetaan jatkuvasti, festivaalin valokuvissa huomio suunnataan kuitenkin toisenlaisiin ruokakuviin. Festivaalin kuvissa käsitellään ei-yksilöllistä ruokaa: ruoantuotantoa ja sen vaikutuksia elinympäristöihin, maisemaan ja ympäristön tilaan. Festivaalinäyttely Helsingin kaupungintalon Virka-galleriassa raottaa ruokahävikkiin liittyvää salailua ja ristiriitoja.

Arviolta kolmasosa maailmassa tuotetusta ruuasta päätyy roskiin. Ruokahävikkiä syntyy tuotannon jokaisessa vaiheessa. Suomessa suurin ruokahävikin tuottaja on kotitaloudet, joiden ruokahävikki on vuosittain 120–160 miljoonaa kiloa. Nelihenkinen perhe heittää Suomessa ruokaa roskiin noin 100 kiloa vuodessa. Euroopassa tuotettua ruokaa päätyy jätteeksi noin 88 miljoonan tonnin verran. Samaan aikaan maailmassa 800 miljoonaa ihmistä kärsii nälänhädästä.

Filippo Zambon (s. 1981, Italia) on Into the Bin -sarjassaan dokumentoinut omaa dyykkaustaan eli jätteeksi heitetyn syömäkelpoisen ruoan keräämistä. Taskulampun valossa kuvattu ruoka näyttäytyy kauniina ja herkullisena, kuin maalaustaiteesta tunnettuina asetelmina. Sekä ruoan pois heittäminen että dyykkaaminen tapahtuvat usein piilossa. Zambon toivoo, että vaietun ruokahävikki-ilmiön kuvaaminen voisi nostaa sen avoimeen keskusteluun.

to kosie (s. 1986, Puola) työskenteli taideopintojensa ohella hotellien ravintoloissa, joissa hänen työtehtäviinsä kuului kaataa syömättä jätetty ruoka roskiin. to kosie järkyttyi pois heitetyn ruoan määrästä, joten hän alkoi kuvata työpäiviään paidan kauluksen alle piilotetulla videokameralla. Tämän materiaalin hän nostaa videoitujen dyykkauskeikkojensa rinnalle. trash-videoteos on kuvattu salaa, mutta ruokahävikki ei to kosien mukaan ole mikään salaisuus: “Se on vain hyvin piilotettu yhteiskunnassamme. Kukaan ei halua tietää siitä ja kukaan ei halua katsoa sitä.”

Näyttelyssä on esillä myös Helsingin kuvataidelukion oppilaiden julisteita ruokahävikistä.

Näyttelyyn liittyvä oheisohjelma
Ke 26.4. klo 17-19 Keskustelutilaisuus Ruokakulttuurin muutos – Miten se tapahtuu?
To 11.5. klo 18-19 Ruokahävikki-näyttelyn taiteilijat kertovat teoksistaan. Taiteilijat: Filippo Zambon Into the Bin ja to kosie trash.

Pe 21.4. klo 16 & la 22.4. klo 14 Lukudraama Nälänhätä.
Lukudraama esitetään Kaupungintalon juhlasalissa, esitys kestää noin 1,5 tuntia, ei väliaikaa.
Ilmaislippujen varaus: www.pvf.fi

Kuvat mediakäyttöön
Valokuvat löytyvät Dropbox-kansiosta. Kuvan yhteydessä tarvittava kuvakrediitti löytyy tiedostonimestä: kuvaajan nimi, teossarjan nimi, vuosiluku (kaikissa kuvissa vuosiluku ei saatavilla).

Poliittisen valokuvan festivaali PVF on valokuvataiteen tutkimushanke. Festivaali ei ole yhteen viikonloppuun tai viikkoon tiivistetty tapahtuma, vaan aktiivinen ja avoin foorumi kantaaottavan valokuvan esittämiselle ja kuvista syntyvälle keskustelulle. www.pvf.fi

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Ruokahävikki Virka-galleriassaSiirry videokanavalle

Sanni Seppo, taiteellinen johtaja PVF: 0500 185609, sanni.seppo@pvf.fi
Liisa-Maija Hertto, näyttelysuunnittelija Virka-galleria: (09) 310 36387, liisa-maija.hertto@hel.fi

Virka-galleria
Helsingin kaupungintalo, Sofiankatu 1 tai Pohjoisesplanadi 11-13 / PL 1
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

09 310 11 111 ma-pe 9-16http://virka.fi

Virka-galleria tarjoaa vaihtuvia näyttelyjä ja tapahtumia. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Virka-galleria on auki ma-pe klo 9-19 ja la-su klo 10-16.

Sofiankatu 1, 00170 Helsinki

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Virka-galleria

Vielä ehtii: TYÖN KUVIA. Mitä on työ Helsingissä? Valokuvaus- ja videokilpailu jatkuu tammikuulle10.1.2017 12:00:06 EET | Tiedote

Mitä työ on? Pitääkö työstä saada palkkaa ja voiko harrastus olla työtä? Onko työ velvollisuus vai voiko se olla leikkiä? Virka-galleria järjestää valokuvaus- ja videokilpailun Helsingissä tapahtuvasta työstä 1.10.2016 - 31.1.2017. Kilpailuun toivotaan kuvia ja videoita aidoista tilanteista kaikkina vuorokauden aikoina. Kuvien tulee olla otettuja vuosien 2016-17 aikana.

Virka-galleriassa avautuvat näyttelyt: TOISINAJATTELIJAT ja KIVINOKAN KIOSKIN ELÄMÄÄ24.11.2016 13:15:39 EET | Tiedote

TOISINAJATTELIJAT Poliittisia helsinkiläisnaisia 1920-40-luvuilla Näyttely Virka-galleriassa 30.11.2016-12.2.2017 Nuori itsenäinen Suomi jakautui kahtia vuonna 1918. Monet punaisten puolella olleet elivät sen jälkeen kotimaassaan ilman kansalaisoikeuksia ja sananvapautta. Nuoruuden vuodet vietettiin järjestötoiminnassa, vankiloissa tai maanalaista vastarintaa harjoittaen. Helsingin kaupungintalon Virka-galleriassa avautuvassa Toisinajattelijat-näyttelyssä kuljetaan poliittisesti aktiivisten naisten mukana vuoden 1918 sodasta 1920-luvun nuorisoseurojen aktivismiin ja 1930-luvun vainoharhaisesta ilmapiiristä sota-ajan taisteluun elämästä ja kuolemasta. Naisten kirjoitukset, runot, henkilökohtaiset kirjeet, esineet, piirustukset, valokuvat ja elokuvat kertovat elämästä valtion viholliseksi leimattuna. Vastapuolena on erityisesti valtiollisen poliisin urkintakoneisto. Suomalaiset vakoilevat toisiaan ja raportoivat viranomaisille. Vastakkainasettelu ja vainoharha lisääntyy.