Uusi pääomasijoittaja tuo täysin uuden palvelumallin bioteknologian ja terveysteknologian kasvuyrityksille

Pohjoismaiset ICT-alan kasvuyritykset ovat perinteisesti olleet pääomasijoittajien suosiossa. Terveysteknologian ja bioteknologian kasvuyrityksissä pääomasijoitusten saaminen on kuitenkin ollut huomattavasti vaikeampaa. Uusi suomalainen pääomasijoittaja Almaral keskittyy erityisesti kasvuhakuisten pohjoismaisen bioteknologiayritysten rahoitukseen.

Bioteknologiateollisuudessa on pulaa kasvupääomasta. Paitsi investointeja, varhaisen vaiheen bioteknologiayritykset tarvitsevat myös ohjausta riskienhallinnassa, pitkän aikavälin strategioiden rakentamisessa, budjetoinnissa, operatiivisten toimintojen perustamisessa, juridisessa tuessa, alkuvaiheen myynti- ja markkinointitoimintojen perustamisessa sekä kaupallistamisessa.

– Almaral ei ole tavallinen riskipääomayhtiö. Luomme asiakkaillemme arvoa vastaamalla strategisiin ja operatiivisiin kysymyksiin, joita startup-yritykset voivat kohdata alkuvaiheessaan. Meillä on rahaa, mutta meillä on myös tietoa siitä, miten rahaa käytetään viisaasti. Vahvan liiketoimintaosaamisemme ja bioteknologia-alan ymmärryksemme lisäksi ainutlaatuinen kumppani- ja neuvonantajaverkostomme tukee asiakkaitamme operatiivisissa toiminnoissa ja kansainvälistymisessä, sanoo toimitusjohtaja Maria Severina.

Sijoittajatiimillä poikkeuksellisen vahvat näytöt onnistumisista

Almaralin sijoitustiimillä on vankkaa näyttöä kansainvälisestä menestyksestä bioteknologia-alalla. Toimitusjohtaja Maria Severina rakensi muutamassa vuosikymmenessä HyTestistä kansainvälisen menestystarinan. Vasta-aineita ja antigeenejä kehittävä yritys kasvoi kahden hengen startupista yhdeksi Suomen kannattavimmista yrityksistä, joka myytiin kiinalaiselle Mindraylle vuosi sitten sadoilla miljoonilla euroilla.

Almaralin hallituksen puheenjohtaja Alex Michine on puolestaan edistänyt globaalin biotalouden tulevaisuuden teknologioita ja kehittänyt aktiivisesti poikkitieteellisen yhteistyön mahdollisuuksia. Hän on perustanut ja johtanut menestyksekkäästi useita cleantech- ja bioteknologia-alan pk-yrityksiä. Michinen vuodesta 2008 alkaen luotsaama MetGen on voittanut Frost and Sullivan European Industrial Enzymes Technology Innovation -palkinnon.

– Olemme menestyneet hyvin omassa liiketoiminnassamme. Uskon, että menestyksemme taustalla on ollut keskittyminen omaan ydinosaamiseemme sekä uskalluksemme luottaa kumppaneidemme osaamiseen liiketoiminnan tukipalveluissa. Rahoituksen lisäksi haluamme nyt tarjota saman mallin myös omille asiakkaillemme, Maria Severina kuvailee.

Yhteystiedot:

info@almaral.eu

Haastattelut (eng): Maria Severina, +358405540127

Almaral invests in early-stage biotechnology and life sciences startups. Along with investment Almaral offers guidance in risk management, building up long term strategies, budgeting, setting up operational functions, legal support, setting up early-stage sales and marketing functions, and commercialization.

www.almaral.eu

New venture capitalist focusing on health technology makes its first investment in point-of-care analytics8.6.2022 10:37:42 EEST | Press release

Almaral Oy, founded in spring 2022 and focusing on health technology venture capital and business support services, has made a significant investment in the Finnish deep-tech startup Fepod Oy Ltd. The company’s electrochemical analysis method allows healthcare professionals to measure the true concentration of paracetamol, opioids, and other pain medicine in the blood directly at the point of care, and the result is available in seconds. Fepod has its sights set on the 100-billion-euro global diagnostics market. Of this total market, the share of point-of-care analytics is currently around 43% and is growing at an annual rate of over 9%.

Uusi terveysteknologiaan keskittyvä pääomasijoittaja löysi ensimmäisen sijoituskohteen vierianalytiikasta8.6.2022 10:03:47 EEST | Tiedote

Keväällä perustettu terveysteknologian pääomasijoittamiseen ja liiketoiminnan tukipalveluihin keskittyvä Almaral Oy on tehnyt merkittävän sijoituksen suomalaiseen Fepod Oy Ltd:iin. Yhtiön kehittämä sähkökemiallinen vierianalytiikka (point-of-care) tuo terveydenhuollon ammattilaisille mahdollisuuden mitata parasetamolin, opioidien ja muiden kipulääkkeiden todellista pitoisuutta veressä hoitopisteessä. Tulos on saatavilla sekunneissa. Fepod tähtää globaaleille 100 miljardin euron markkinoille. Vierianalytiikan osuus markkinoista on tällä hetkellä noin 43 prosenttia ja yli 9 %:n vuosittaisessa kasvussa.

New venture capitalist will bring completely new service model to biotechnology and health technology growth companies18.5.2022 09:41:58 EEST | Press release

The Nordic countries have a well-established tradition of making capital investments in early-stage growth companies in the ICT sector. In the field of biotechnology and health technology, however, venture capital investments have been significantly more difficult to obtain. Almaral, a new Finnish-based private equity investor, is a one-stop-shop for growth-minded Nordic biotech companies.