Uusi pankki nousi asuntolainavertailun kärkeen huhtikuussa – uuden asuntolainan voi saada jopa 0,50 prosentin marginaalilla

Asuntolainojen marginaalit ovat pääkaupunkiseudulla edelleen alhaisella tasolla, ja asuntolainojen kysyntä on jatkunut alkuvuonna viime vuotta vilkkaampana. Marginaalivertailun ykköspaikka vaihtui huhtikuussa.
Asuntolainojen kysyntä on edelleen vilkasta.

Huhtikuussa 2021 uuteen asuntolainaan voi pääkaupunkiseudulla saada edullisimmillaan 0,50 marginaalin, selviää Etuan kuukausittaisesta marginaalivertailusta. Vertailua varten kymmeneltä pääkaupunkiseudulla toimivalta pankilta pyydetään joka kuukausi lainatarjous 150 000 euron esimerkkilainalle 20 vuoden laina-ajalla.

Asuntolainapankeista Nooa Säästöpankki ja Hypo tarjoavat 0,50 prosentin marginaalia uusiin asuntolainoihin. Vielä maaliskuussa Nooa Säästöpankin marginaalitarjous oli 0,85 prosenttia, joten pankki laski marginaaliaan huhtikuussa merkittävästi edelliseen kuukauteen verrattuna ja nousi näin pääkaupunkiseudun asuntolainapankeista edullisimmaksi. Vaikka Hypo tarjoaa samaa marginaalia, on Nooa Säästöpankilla pienemmät lainakulut ja näin ollen matalampi todellinen kokonaiskorko.

Kallein pääkaupunkiseudun asuntolainapankeista on Ålandsbanken, joka tarjoaa asuntolainaa 0,95 prosentin marginaalilla ja 1,03 prosentin todellisella kokonaiskorolla.

Huhtikuussa keskimarginaali uusissa asuntolainoissa oli 0,74 prosenttia. Nooa Säästöpankin edellistä kuukautta edullisempi marginaali laski myös keskimarginaalia, joka vielä maaliskuussa oli 0,77 prosenttia.

Asuntolainojen kysyntä on jatkunut erittäin vilkkaana alkuvuoden 2021 aikana ja helmikuussa asuntolainoja nostettiin 130 miljoonaa euroa enemmän verrattuna vuoden 2020 helmikuuhun.

”Kuten pankkien osavuosikatsauksistakin on luettavissa, jatkui asuntolainojen kysyntä edelleen todella vilkaana. Huhtikuun marginaalivertailussa tapahtuneet muutokset osoittavat, että yksittäisten pankkien marginaalitasoihin voi tulla kerralla isojakin muutoksia”, sanoo Etua Oy:n toimitusjohtaja Antti Aarvala. ”Parhaimman lainaratkaisun saa vertailemalla useamman pankin lainatarjouksia ennen asuntokauppoja”.

Asuntolainatarjousten vertailu kannattaa

Marginaaleissa ja muissa lainakuluissa on suuria eroja eri pankkien välillä, joten kuluttajan kannattaa pyytää lainatarjouksia useammalta pankilta. Lainatarjouksia voi hakea suoraan pankeilta tai käyttämällä asuntolainojen vertailupalvelua. Pieni vaivannäkö kannattaa, sillä parhaimmillaan säästöä voi laina-aikana kertyä tuhansia euroja.

Asuntolainojen marginaalit ovat myös aina asiakaskohtaisia, joten vertailemalla eri pankkien tarjontaa, voi lainan saada jopa esimerkkihintoja edullisemmalla marginaalilla.

Asuntolainojen kysyntä on edelleen vilkasta.

Alvar Aallon katu 3 C

Etua on vuonna 2008 perustettu suomalainen lainavertailuyritys, joka on Alma Media  Oyj:n tytäryhtiö. Palvelun tavoitteena on tarjota kuluttajille kilpailukykyiset lainatarjoukset vaivattomasti ja auttaa kuluttajaa arjen raha-asioissa. Etua on Finanssivalvonnan hyväksymä asuntoluottovälittäjä ja yritykselle on myönnetty Avainlippu merkkinä suomalaisesta työstä.