Uusi podcast: Täydellisen puun metsästys – metsänjalostuksesta hyötyvät niin metsänomistaja kuin ilmasto

Tapion uusi Metsäntuntijat-podcast pureutuu suomalaisten metsien käytön ajankohtaisiin keskusteluaiheisiin. Keskustelua luotsaavat Tapion asiantuntijat ja vieraina kuullaan monipuolisesti metsäalaa edustavia ja aiheita eri lähtökohdista tarkastelevia ammattilaisia, tutkijoita, vaikuttajia ja metsänomistajia. Ensimmäisessä jaksossa metsästetään täydellistä puuta ja pohditaan metsänjalostuksen roolia ilmastonmuutokseen sopeutumisessa erityisesti metsänomistajan näkökulmasta.

Metsäntuntijat-podcastin 1. jaksossa keskustelevat Katri Himanen (Luonnovarakeskus), Juha Ruuska (Tapio) ja Timo Salminen (Fin Forelia)

Tapion kasvuliiketoiminnan kehittämispäällikkö Juha Ruuska, Luonnonvarakeskuksen erikoistutkija Katri Himanen ja Fin Forelian toimitusjohtaja ja metsänomistaja Timo Salminen pohtivat podcastin ensimmäisessä jaksossa kotimaisten suosikkipuiden haasteita muuttuvassa ilmastossa. Lämpenevä ilmasto on erityisen ongelmallinen kuuselle, jota on suosittu suomalaisissa metsissä hirvituhojen välttämiseksi. Yleistyvät kuumat ja kuivat kesät heikentävät kuusen kasvumahdollisuuksia ja altistavat sitä mm. kirjanpainajalle.

Lämpenevän ilmaston myötä metsissä voivat yleistyä myös uudet tuhonaiheuttajat tai nykyisten puiden seuralaiseläinten suhteet muuttua kasvattaen riskiä metsätuhoille. Himanen korostaakin riskin hajauttamisen tärkeyttä istuttamalla metsään useampia puulajeja. Salmisen mukaan Suomessa ollaan vielä hyvin konservatiivisia istutettavien puulajien suhteen. Käytössä ovat lähinnä mänty, kuusi ja koivu. Salminen arvioi puulajivalikoiman tulevaisuudessa laajenevan erityisesti lehtipuiden osalta.

Jalostettujen siemenien käytöstä hyötyvät niin metsänomistaja kuin ilmasto. Jalostetuilla siemenillä saadaan helposti ja edullisesti lisättyä merkittävästi metsän kasvua. Metsänomistajan näkökulmasta nopeammin kasvavat taimet vähentävät taimikkovaiheen vaatimaa työmäärää ja riskejä sorkkaeläinten aiheuttamille taimikkotuhoille. Käyttämällä jalostettuja siemeniä metsä on jopa 10–15 vuotta nopeammin päätehakkuuikäinen. Metsänomistajalle tämä tarkoittaa noin 50 vuoden aikajänteellä käytännössä tukkirekallista enemmän puuta hehtaarilta. Nopeammin kasvava järeämpi ja parempilaatuinen puusto torjuu myös ilmastonmuutosta sitomalla enemmän hiiltä.

Kuuntele Metsäntuntijat-podcastin 1. jakso: Metsänjalostus apuna ilmastonmuutokseen sopeutumisessa

Podcastin viisi ensimmäistä jaksoa julkaistaan huhti-kesäkuun 2022 aikana.

Juha Ruuska, juha.ruuska@tapio.fi, p. +358 29 432 6070

Minna Grip, minna.grip@tapio.fi, p. +358 40 501 2806

Suomalaisissa metsissä työskentelee paljon ulkomaisia kausityöntekijöitä – uusi perehdytysmateriaali edistää heidän työturvallisuuttaan ja ammattitaitoaan17.5.2022 08:05:22 EEST | Tiedote

Tietokirjauutuus kertoo metsien erikoisluonnontuotteista: kerkistä, mahlasta, pihkasta, pakurista ja leikkohavuista11.5.2022 07:34:54 EEST | Tiedote

Kuusenkerkistä koivunmahlaan – Lisäansioita omasta metsästä on kirjauutuus metsien erikoisluonnontuotteista: kuusenkerkistä, koivunmahlasta, leikkohavuista, pakurista ja pihkasta. Kirja sisältää käytännön ohjeita kerääjille, esimerkkilaskelmia keräämisen kannattavuudesta ja tietoa luonnontuotteiden käytöstä. Riina Karvosen tietokirja Kuusenkerkistä koivunmahlaan osuu tiukasti ajan hermoon. Kirja antaa tuoretta tietoa suomalaisten metsien mahdollisuuksista tuottaa muutakin kuin puuraaka-ainetta teollisuudelle. Kuusenkerkät, koivunmahla, leikkohavut, pakuri ja pihka. Siinä esimerkkejä niin sanotuista erikoisluonnontuotteista, joita saa kerätä vain metsänomistajan luvalla. Niiden keruu ei kuitenkaan estä puuntuotantoon tähtäävää metsänkasvatusta. Kuusenkerkistä koivunmahlaan esittelee edellä lueteltujen kaupallisesti merkittävimpien tuotteiden lisäksi lyhyesti esimerkiksi koivunlehdet, kuntan, jäkälän ja tuohen. – Minua kiinnostavat metsien monikäyttö ja se, miten taloudelliset ja ekologi

Metsäntuntijat-podcast: Digitaalinen metsätieto tukee monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa6.5.2022 07:27:39 EEST | Tiedote

Miten kaupungeissa mitataan metsien monimuotoisuutta? Entä mitä ekologinen kompensaatio tarkoittaa käytännössä? Tapion Metsäntuntijat-podcastin toisessa jaksossa keskustellaan, miten digitaalisella metsätiedolla ja työkaluilla voidaan tukea monimuotoisten kuntametsien suunnittelua ja hoitoa. Keskustelua luotsaavat Tapion palvelualueen päällikkö Mikko Lumperoinen ja johtava asiantuntija Lauri Saaristo. Vieraina kuullaan Espoon kaupungin metsänhoitaja Tiina Peippoa ja Hämeenlinnan kaupungin metsätalousinsinööri Mika Rantosta.

Kirjauutuus opastaa kokeilunhaluisia kotipuutarhureita oman arboretumin perustamisessa5.5.2022 07:30:47 EEST | Tiedote

Elina Saarikoski jakaa kirjassaan Perusta oma arboretum parhaat vinkkinsä tuttujen ja harvinaisten puulajien kasvattamiseen – vaikka omalla takapihalla. Perusta oma arboretum on tietokirja, joka kertoo kaiken olennaisen arboretumin eli puulajipuiston perustamisesta. Elina Saarikosken kirjoittama teos on suunnattu kokeilunhaluisille kotipuutarhureille: meille kaikille, joiden takapihalla tai mökkitontilla on palanen maata odottamassa, että siihen istutettaisiin yksi tai useampi nätti tai muulla tapaa mielenkiintoinen puuntaimi. Kuten kaikessa puutarhanhoidossa, myös arboretumia perustettaessa kaikki alkaa kasvupaikan ominaisuuksien selvittämisestä. Kasvamaan kannattaa valita sellaista alkuperää olevia puita, jotka kestävät pohjoisia olosuhteita. Näitä puulajeja ja erikoismuotoja voi esiintyä luontaisesti Suomessa, tai luontainen levinneisyysalue voi olla ulkomailla. Kirjassa tarkempaan esittelyyn vyöhykesuosituksineen pääsevät esimerkiksi sembramänty, hurme- eli purppurakuusi, siperianp

Metsänhoidon suositusten järjestelmää kehitetään seuraavan kahden vuoden aikana3.5.2022 07:32:00 EEST | Tiedote

Metsänhoidon suositusten sähköinen järjestelmä mahdollistaa uudet tavat käyttää ja ylläpitää suositustietoa. Projekti kannustaa metsäalan toimijoita integroimaan aina ajantasaisen suositustiedon osaksi omia sähköisiä asiakaspalveluitaan ja sisäisiä tietojärjestelmiään. 2.0-jatkokehityshankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä alan toimijoiden kanssa, jotta rajapintapalvelu olisi mahdollisimman monipuolinen ja helppokäyttöinen.