Green Berry Oy

Uusi puhdistettuun vesijohtoveteen ja probiootteihin perustuva siivousmenetelmä suojaa ihmisiä haitallisilta mikrobeilta, epidemioilta, kemikaalialtistukselta ja ikäviltä hajuilta

Tiedote lauantaina 23.11.2019. Altistumme päivittäin haitallisille kemikaaleille ja mikrobeille. Suomalaisen Green Berry Oy:n Ownwell®-siivousmenetelmä laittaa haitalliset mikrobit kuriin pelkän puhdistetun vesijohtoveden ja siihen lisättyjen probioottien avulla. Ownwell-menetelmä on kotimainen innovaatio, jolle on haettu kolme patenttia.
Kuva: Nelli Kivinen
”Haaveilin nuorena lääkärin ammatista, mutta minusta tulikin siivousteknikko. Ownwell-menetelmän kehittelyssä saan tavallaan toteuttaa vanhaa haavetta. Tällä siivousmenetelmällä torjumme epidemioita ja suojaamme ihmisiä haitallisilta mikrobeilta”, kertoo Green Berry Oy:n teknologiajohtaja Mikko Haapsaari. Kuva: Nelli Kivinen

”Tutkimukset* viittaavat siihen, että perinteiset, kemikaaleihin pohjautuvat siivous-menetelmät heikentävät puhdistuskemikaaleille altistuvien ihmisten puolustuskykyä. Käytetyt kemialliset puhdistusaineet näyttäisivät lisäävän pinnoilla olevien haitallisten mikrobien kestävyyttä paitsi käytettyjä puhdistusaineita myös useita antibiootteja vastaan. Viime aikoina tähän ongelmaan on etsitty ratkaisuja mikrobien luontaisista tavoista kilpailla keskenään”, sanoo vanhempi tutkija, mikrobiologi Elina Roine.
* Lataa tutkimusjulkaisut osoitteessa: www.ownwell.fi

Ownwell-menetelmässä käytetyt probiootit ovat näitä eläviä mikrobeja, jotka valtaavat elintilaa tauteja aiheuttavilta bakteereilta. Menetelmällä siivotuissa päiväkodeissa ja kouluissa lapset ja nuoret eivät sairastu yhtä helposti kuin ennen. Samoin esimerkiksi kasarmeilla, palvelutaloissa ja sairaaloissa menetelmä hillitsee tartuntojen leviämistä, tekee yhteisistä tiloista turvallisempia ja pitää sisäilman puhtaampana.

Säännöllinen Ownwell-siivous vähentää pysyvästi tilojen haitallista mikrobikuormaa siivous kerrallaan. Testien mukaan jo kahden kuukauden jälkeen Ownwell-menetelmä laski stafylokokkien määrää testikohteissa 73% ja koliformisten bakteerien määrä laski jopa 90%. Siivotun pinnan epätasaisuuksiin jää aina probiootteja ja puhdistuminen jatkuu vaikka siivooja on jo kotona. Lisäksi probioottien tuottamat entsyymit pilkkovat likaa.

”Ownwell tehoaa hämmästyttävän hyvin myös hajuhaittoihin. Siivoamme isoa espoolaista koulua, jossa poikien vessa haisee aina enemmän kuin tyttöjen. Aikaisemmin jouduimme käyttämään tosi vahvoja aineita”, kertoo Green Berry Oy:n teknologiajohtaja Mikko Haapsaari. ”Nyt käytämme vain Ownwellin probioottivettä ja hajut ovat häipyneet. Vessaa voisi jo melkein sanoa raikkaaksi”, Haapsaari naureskelee.

Kuvat liittenä.

Lisää korkearesoluutiokuvia löytyy:

Lisätietoja:

Timo Kaarlela
timo.kaarlela@ownwell.fi

Mikko Haapsaari
CTO, Siivousteknikko
mikko.haapsaari@ownwell.fi

Kuvat

Lataa
Kuva: Nelli Kivinen
”Meiltä on kysytty, että miten joku puhdistusaine voi muka olla täysin myrkytöntä?” kertoo Green Berry Oy:n teknologiajohtaja Mikko Haapsaari. ”Piti ihan näyttää, että vaikka naamalle suihkuttaisit, niin ei edes kirvele silmissä”, Haapsaari sanoo. Kuva: Nelli Kivinen