Tutkimuksen vaikuttavuuden tukisäätiö sr

Uusi rahoitusmalli vie professorit vuodeksi yrityksiin

Vaikuttavuussäätiö pilotoi uutta professoreille suunnattua rahoitusta, jossa professori viettää yhden vuoden yrityksessä yhteistutkimusta tehden. Rahoituksen tarkoituksena on tukea elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyötä sekä tarjota akateemiselle maailmalle ensikädentietoa yritykselle relevanteista tutkimuskysymyksistä.
Leena Otsomaa (HANDOUT)

Vaikuttavuussäätiö avaa uuden Tandem Industry Academia Professor (TIA Professor) -haun syksyllä 2022. TIA-professorit saavat rahoitusta yhdeksi vuodeksi yrityksen kanssa toteutettavaa tutkimusta varten. TIA-professori viettää yhtä vuotta vastaavan ajan yrityksen tarjoamissa tiloissa rahoituksen aikana. Rahoitus voi jakaantua korkeintaan kolmen vuoden ajalle.

Rahoituksen tarkoituksena on tukea elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyötä ja tarjota professorille ensikäden tietoa elinkeinoelämän kannalta relevanteista tutkimusongelmista. Projekti voi koostua yhteisestä esikilpailullisesta tutkimuksesta ja muusta sitä tukevasta toiminnasta.

- Yrityksistä siirtyy tutkimusmaailmaan työelämäprofessoreita, mutta toiseen suuntaan liikkuvuutta tukevaa mallia ei ole vielä olemassa. Sidosryhmien kanssa käymämme keskustelut ja toteuttamamme kysely antoivat vahvaa tukea sille, että tarvitaan tällaista rahoitus, joka antaa akateemisen maailman professorille mahdollisuuden tiivistää yhteistyötä elinkeinoelämän suuntaan, sanoo rahoitusmallia kehittäneen valmisteluryhmän ja Vaikuttavuussäätiön hallituksen jäsen Leena Otsomaa.

- Tämä rahoitus on suunnattu akateemisen maailman huipputason tekijöille. Haluamme tarjota kilpailukykyisen palkan ja mahdollisuuden tehdä omaa tutkimusta yrityksen kanssa sekä saada ensikäden tietoa suoraan yritysmaailmasta, Otsomaa sanoo.

Rahoitus on tarkoitettu professoritasoisissa tehtävissä yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa työskenteleville. Rahoitus sisältää kilpailukykyisen palkan ja muita mahdollisia kuluja, kuten matka-, materiaali- tai julkaisukulut. Yritys osallistuu hankkeeseen tarjoten työskentelyedellytykset ja muuta mahdollista tukea TIA-professorille ja hankkeelle. Hakemuksen jättää professori yhdessä yrityksen ja akateemisen organisaation kanssa. Rahoitus maksetaan akateemiselle organisaatiolle, johon professorin työsuhde säilyy.

Idea professorivaihdosta syntyi Vaikuttavuussäätiön keväällä 2022 järjestämässä sidosryhmäkeskustelussa, jonka tuloksia jatkokehitettiin ja arvioitiin laajassa sidosryhmäkyselyssä. Joukkoistuksen tulokset tukivat idean kehittämistä uudeksi rahoituspilotiksi. Säätiö on varannut noin miljoona euroa pilottia varten. Lisätietoja hausta sekä hakuajat ja -ohjeet julkistetaan syksyllä 2022.

Vaikuttavuussäätiö toimii 2021 hyväksytyn strategiansa mukaisesti huippututkimuksen ja elinkeinoelämän yhteistyötä edistävien rahoitusinstrumenttien pilotoijana. Nyt järjestettävä uusi TIA Professor -pilotti on Vaikuttavuussäätiön toinen uusi rahoituskokeilu. Säätiön vuonna 2020 julkistama, postdoc-tutkijoille suunnattu Tandem Industry Academia -haku toteutettiin tänä keväänä kolmatta kertaa, ja sen kautta on rahoitettu tähän mennessä 22 tutkimusorganisaatioiden ja yritysten yhteistä tutkimushanketta, joissa työskentelee postdoc-tasoinen tutkija.

Petro Poutanen, Vaikuttavuussäätiön toimitusjohtaja
petro.poutanen@vaikuttavuussaatio.fi

Lauri Oksanen, Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja
lauri.oksanen@vaikuttavuussaatio.fi

Leena Otsomaa (HANDOUT)

Tutkimuksen vaikuttavuuden tukisäätiö sr

+358 40 767 1631http://www.vaikuttavuussaatio.fi

Vaikuttavuussäätiö on Valtioneuvoston keväällä 2019 perustama tutkimusrahoitustoimija, jolle valtio lahjoitti 60 miljoonan euron peruspääoman. Säätiön tavoitteeksi on asetettu edistää suomalaisen huippututkimuksen vaikuttavuutta tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyötä vahvistamalla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tutkimuksen vaikuttavuuden tukisäätiö sr