Uusi runkolinja 200 aloittaa Elielinaukion ja Espoon keskuksen välillä elokuussa
Pääkaupunkiseudun seuraava runkolinja aloittaa syysliikenteeseen siirryttäessä 10.8., kun nykyisen linjan 235:n korvaava uusi runkolinja 200 (Elielinaukio – Pitäjänmäki – Leppävaara – Karakallio – Jorvi – Espoon keskus) aloittaa.
Bussien väri vaihtuu oranssiksi, sisään voi astua myös keskiovista ja voimassa olevaa lippua ei tarvitse näyttää kuljettajalle tai kortinlukijalle. Reitin varrella parannetaan pysäkkejä ja liikennevaloetuuksia. Näyttölaitteita tulee pysäkeille lisää.
Runkolinjan nopeuttamiseksi bussit eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä. Linja 200 pysähtyy matkan varrella 32 pysäkillä. Linjaan 235 verrattuna jää runkolinjalta pois Espoon suuntaan 12 ja Helsingin suuntaan 10 pysäkkiä. Poistuvien pysäkkien valintaan ovat vaikuttaneet matkustajamäärät ja tärkeys vaihtopysäkkinä. Pysäkit, joilla runkolinja pysähtyy, varustetaan oranssein katosreunuksin.
Uusi runkolinja liikennöi maanantaista lauantaihin noin klo 5-23 ja sunnuntaisin noin klo 6-23. Vuoroväli päivällä on tasainen 10 minuuttia, aikaisin aamulla, iltaisin ja sunnuntaisin harvempi. Öisin liikennöidään linjaa 235N Lähderannan kautta Kuurinniittyyn kuten tähänkin asti.
Runkolinja 200 sisältyi Pohjois-Espoon ja Leppävaaran linjastosuunnitelmaan, joka muilta osin otettiin käyttöön elokuussa 2019. Runkolinja aloittaa vuotta myöhemmin, koska siihen sisältyy mm. infratoimenpiteitä. Infratoimenpiteitä ja esimerkiksi linjan käyttöön tulevia pysäkkejä on suunniteltu Espoon, Helsingin ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.
Runkolinjat ovat tiheästi kulkevia linjoja, jotka tarjoavat selkeitä ja sujuvia yhteyksiä eri aluekeskusten ja muiden tärkeiden kohteiden välillä. HSL-alueella on ennestään metron ja junien lisäksi neljä runkolinjaa, joita ajetaan busseilla. Runkolinjoja on vaivatonta käyttää, kun reitit ovat selkeitä, vuoroväli tiheä ja pysäkki-informaatio korkeatasoista.
Kun joukkoliikenne perustuu runkolinjastoon, vaihtojen määrä saattaa kasvaa. Matkoista tulee kuitenkin entistä sujuvampia, kun vuorovälit ovat tiheitä ja vaihtopaikat korkeatasoisempia. HSL panostaa jatkuvasti kuntien kanssa tärkeiden vaihtopaikkojen kehittämiseen. Runkolinjoilla vuoroväli pysyy myös tasaisempana verrattuna useaan erilliseen linjaan, ja sisääntuloväyliltä tutut bussiletkat vähenevät. Runkolinjojen myötä myös poikittaisliikennettä pystytään kehittämään aivan eri tavalla kuin hajanaisemmalla linjaverkolla. Myös bussikalusto on korkeatasoista.
Lisää runkolinjoja on odotettavissa HSL:n runkolinjastrategian mukaisesti. Seuraavien runkolinjojen perustamisesta on jo päätetty:
- Vantaan poikittainen runkolinja 570 Mellunmäki - Hakunila – Tikkurila – Lentoasema
- Runkolinja Eirasta Töölön kautta Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen
- Runkolinja 40 Elielinaukiolta Haagan kautta Kannelmäkeen
Nämä aloittavat liikenteen syksyllä 2021. Lisäksi Espoon ja Vantaan välille on suunnitteilla kaksi eri poikittaista runkolinjaa, jotka aloittavat myöhemmin, ja myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän suunnat saavat aikanaan runkolinjat Helsingin keskustasta.
Kartta runkolinjan 200 reitistä
Yhteyshenkilöt
Mari Linna
joukkoliikennesuunnittelija
p. 040 640 3481
mari.linna@hsl.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme