Uusi sähköbussi koeajettavana Helsingissä linjalla 23 keskiviikkona 24.4.

HSL:n bussiliikenteessä koeajetaan keskiviikkona 24.4. uutta sähköbussia. Bussi liikennöi linjalla 23 (Rautatientori-Ruskeasuo) n. kello 10–15.30. Ensimmäinen lähtö ajetaan Ruskeasuon Invalidisäätiöltä kello 9.55.

Kyse on uudesta Mercedes Benz eCitaro -täyssähköbussista. Auto on niin kutsuttu akkubussi, eli sitä ei ole tarpeen ladata päätepysäkeillä pantografin avulla, kuten tähän asti Helsingissä liikennöineitä sähköbusseja. Sen sijaan bussia ladataan varikolla esimerkiksi yön yli - samaan tapaan kuin sähkökäyttöisiä henkilöautoja.

”Tavoittelemme, että vuonna 2025 kaikesta tilaamastamme bussiliikenteestä 30 prosenttia kulkisi sähköllä. Sen vuoksi on hyvä, että uusia autovaihtoehtoja testataan”, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.

Nyt tehtävän koeajon toteuttavat yhteistyössä Helsingin Bussiliikenne ja maahantuoja Veho.

Jo nyt HSL:n liikenteessä kulkee suomalaisen Linkkerin valmistamia sähköbusseja. Linkker-bussit ovat HSL:n omistuksessa, ja HSL on vuokrannut ne edelleen liikennöitsijöiden käyttöön.

Reijo Mäkinen
hankejohtaja

Liikenteen päästöt pienemmiksi: Yhä useampi työkone kulkee uusiutuvalla biopolttoaineella22.5.2019 13:08:57 EESTUutinen

Helsingin seudun kunnissa ja organisaatioissa on meneillään hyvä vire liikenteen päästöjen alentamisessa. Espoon ja Vantaan kaupungit sekä Posti ovat liittyneet BioSata-projektiin, joka siirtää pääkaupunkiseudun bussit ja työkoneet käyttämään tähde- ja jätepohjaisia biopolttoaineita. HSL:n tilaama bussiliikenne ja Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot mukaan lukien työkoneet siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2025 mennessä. Nyt myös Espoon ja Vantaan kaupungit pyrkivät nopeuttamaan biopolttoaineiden käyttöönottoa hyötyajoneuvoissaan.

HSL:n hallituksen päätöksiä 7.5.20197.5.2019 17:30:31 EESTTiedote

HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutettava sopimuskokonaisuus ja tarjouspyyntö Hallitus päätti hyväksyä lähijunaliikenteen kilpailutettavan sopimuskokonaisuuden ja tarjouskilpailun ratkaisuperusteet hankintailmoituksen mukaisesti viimeisteltäviksi erikseen mainituilla periaatteilla. Lisäksi hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään tarjouspyynnön ja sen liiteaineiston hyväksymisestä ja julkaisemisesta sekä valtuuttaa toimitusjohtajan neuvottelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan lisäsopimuksen VR:n kanssa mahdollisen liikkeenluovutuksen ja siirtymäkauden aiheuttamien koulutus- ja perehdytyskustannusten korvaamisesta. Hallitus päätti myös, että HSL alkaa valmistella lähijunaliikenteessä käytettävän ajoenergian hankintaa. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki pöytäkirjaan Liittyminen KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantuntijapalveluita koskevaan puitesopimukseen Hallitus päätti, että HSL liittyy KL-Kuntahankinnat Oy:n kilpailuttamaan ICT-asiantun