Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto.

– Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen.

Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille.

Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina

Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuuma kahvi tai raikas appelsiinimehu, jonka asiakas voi puristaa itse tuoreista hedelmistä. Illallistarpeita saa joka päivä iltayhteentoista saakka. Tuotevalikoimassa korostuu nopea syöminen, ja kauppaan on saatu isoista marketeista tuttuja itsepalvelukassoja. Janka on Pirkanmaan Saleista ensimmäinen, jossa viivakoodeja pääsee lukemaan omin käsin.

– Varsinkin nuoremmat asiakkaat käyttävät itsepalvelukassoja jo erittäin jouhevasti, kertoo myymäläpäällikkö Ritva Helminen.

– Tavallisiakin kassoja toki löytyy vielä, ja apua itsepalvelun harjoitteluun saa henkilökunnalta. Asiakaspalvelu on itsepalvelusta huolimatta Jankan vahvuus.

Pirkanmaan Osuuskaupalla vuoden esimieheksi valittu Ritva vetää Jankassa tiimiä, jossa ensikertalaisuus on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Se on valtava haaste, mutta henkilökunnalle myös hieno mahdollisuus kouluttautua kaupan alalle. Myyjien rekrytoinnissa ratkaisi pitkälti loistava asiakaspalveluasenne ja aito halu kehittyä ruokakaupan moniosaajaksi. Kokemattomuus liukuhihnatyöskentelystä taklataan Ritvan mukaan jo avajaisviikolla.

– Kumpi on ketterämpi kassatäti: myyjä vai asiakas? Tulkaa haastamaan, päällikkö iskee silmää.

Ajanmukainen tarjonta on sekä vahvuus että heikkous

Sale Janka on tuotu tähän päivään paitsi visuaalisen ilmeensä myös paistopisteensä puolesta. Myymälän tuoreiden paistotuotteiden repertuaari on jopa tuplasti niin laaja kuin sen pirkanmaalaisilla kaimoilla, mutta valikoimaa silmätessä vaativa pullahiiri saattaa kuitenkin harmistua. Suolaisen ja makean osuudet on nimittäin käännetty irtotuotteissa ympäri niin, että totutusti dominoivampi makea on sivuroolissa suolaisten tuotteiden viedessä valtaosan hyllytilasta.

– Totta kai meiltä kuitenkin löytyy perinteiset kahvileivät sekä vaihtelevasti erikoisempiakin herkkuja, kuten sitruuna-tuorejuustoviinereitä ja sticky toffeeta, Ritva lupaa.

– Ravinnon sokerittomuus tai ainakin liiallisen sokerin karttaminen on nykyään tavallista, ja olemme halunneet päivittää paistopisteen valikoiman vastaamaan asiakkaidemme toiveita.

Kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten suomalaiset syövät. Kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään. S-ryhmä on kehittänyt valikoimiaan sekä muokannut tuotteitaan ja reseptejään ravitsemissitoumuksensa mukaisesti viimeisten parin vuoden ajan. Tämä on näkynyt asiakkaille esimerkiksi yli 70 uutena terveellisempänä lapsille suunnattuna tuotteena sekä kymmeninä vähäsuolaisempina ja -sokerisempina elintarvikkeina. Tuorein paikallinen esimerkki edelläkävijyydestä on Sale Janka.

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen, kimmo.vuorinen@sok.fi, 010 76 70087

Kaupalla työ on ”maistelua ja testailua”, joillekin myös ”lastenleikkiä”22.11.2019 16:14:52 EETTiedote

– Kyllä se on hyvä, että olette tuoneet lapsia tänne katsomaan, mistä se raha oikein tulee, kommentoi 86-vuotias Prisma Koivistonkylän asiakas aamuostoksilla 22. marraskuuta. Rahan alkuperän lisäksi moni lapsi pohtii, millaisia tehtäviä omat vanhemmat työssään tekevät. Perjantain aikana kurkistuksen kaupan arkeen ja työtehtäviin sai lähes sata pirkanmaalaista lasta, jotka lähtivät vanhempansa mukaan töihin Pirkanmaan Osuuskaupan eri toimipisteisiin. Lapsi mukaan töihin -päivän viettoon kannustettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa koko Osuuskaupan väkeä. Kaupan arjen maukkaimpia paloja Uteliaita junioreja nähtiin Pirkanmaan jokaisessa Prismassa sekä Food Market Herkussa, S-market Sääksjärvellä, Lempäälässä ja Virroilla sekä Nattarin ja Karvian Salessa. Koivistonkylässä pieniä vieraita oli odotettu innolla mutta myös jännityksellä. Kaikki 36 lasta pysyivät kuitenkin aisoissa ja osallistuivat rohkeasti keskusteluun ja päivän tehtäviin. Lapset tutustuivat ruokakaupan arkiaskareisiin ja kuu

Tampereelta löytyi ratkaisu globaalisti askarruttavaan kysymykseen mutta asia vaatii asiakkailta vielä tottumista: ”Vaivaannuttavaa, että joku muu täyttää jääkaappini”15.11.2019 12:00:00 EETTiedote

– Koodinimellä Ruuvi kulkeva osanen on bluetooth-yhteydellä toimiva monisensori, joka lukee tilan lämpötilaa, kosteutta ja liikkeeseen perustuvaa tietoa. Se näyttää jääkaappimagneetilta mutta pystyy kertomaan täsmälleen, milloin jääkaapin ovi liikahtaa tietyn aikavälin sisällä. Jos jääkaappiin olisi mahdollista ladata vielä panoksiakin, repliikki voisi olla ote seuraavan Bond-elokuvan käsikirjoituksesta. Q:n sijaan puhujana on kuitenkin Tampereen yliopiston AIDOMUS-hankkeen johtaja Harry Edelman ja kyseessä on oikea yksityiskohta tekniikasta, jota testataan Pirkanmaalla parhaillaan toteutettavassa asiakaskokemuspilotissa. Pilotissa asiakkaan tilaamat ruokaostokset toimitetaan Prismasta suoraan asiakkaan jääkaappiin silloin, kun asiakas ei ole itse kotona. Toimitusta valvovat tallentavat kuva- ja äänisensorit. Ainutlaatuinen tekniikka turvallisuuden takeena Ruoat suoraan jääkaappiin -pilotti aloitettiin Tampereella syyskuun lopulla, ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston AIDOMUS-hanke

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus saa uuden jäsenen – Asiakaskokemus- ja digitaalisuusosaaminen vahvistuvat15.10.2019 12:05:00 EESTTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi lokakuun kokouksessaan osuuskaupalle hallituksen vuodelle 2020. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin yrittäjä Karoliina Lehtonen pois jäävän Sari Rämön tilalle. Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus valitaan kalenterivuodeksi kerrallaan, ja sen tehtävänä on johtaa ja valvoa operatiivista toimintaa sekä päättää toimintastrategiasta. Piinkovaa kansainvälistä osaamista Pirkanmaalle Hallituksen jäsenenä aloittava Lehtonen tuo Pirkanmaan Osuuskauppaan tuoretta perspektiiviä asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä digitaalisuuden hyödyntämiseen. Lehtonen on kokenut markkinointialan ammattilainen ja toiminut yrittäjänä 12 vuoden ajan. Kansainvälisellä Lehtosella on kaksi kotipaikkaa: Tampere ja San Francisco. Piilaakson kovasta kilpailuympäristöstä Lehtonen tuo Pirkanmaalle uudenlaisia näkemyksiä asiakaskokemuksen rakentamiseen. Karoliina Lehtonen on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja yhteiskuntatieteiden kandidaatti. Hän työskentelee toimitus

Kodin Terra Nokian toiminta päättyy vuoden loppuun mennessä – Prismojen rautakauppaa kehitetään9.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Elokuussa käynnistyneiden yhteistoimintaneuvotteluiden lopputuloksena Kodin Terra Nokian toiminta on päätetty lopettaa vuoden loppuun mennessä. Yksikön kannattavuutta yritettiin viimeisten vuosien aikana parantaa eri keinoin, mutta toimenpiteet eivät tuottaneet toivottua tulosta. Yhteistoimintaneuvottelut koskivat koko Nokian Kodin Terrassa työskentelevää henkilöstöä, yhteensä 20 henkilöä. Kaikille yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä oleville henkilöille pyritään tarjoamaan töitä osuuskaupan muista toimipaikoista. – Kiitämme jo tässä vaiheessa Nokian Kodin Terran henkilöstöä kovasta työstä ja loistavasta palvelusta asiakkaidemme hyväksi. Henkilöstö on ollut tämän yksikön vahvuus, ja heidän panoksestaan Terran onnistuminen ei ole jäänyt kiinni, kertoo Pirkanmaan Osuuskaupan toimialajohtaja Ville Jylhä. Rautakauppa siirtyy vahvemmin Prismoihin ja verkkokauppaan Kodin Terran Nokian kiinteistö säilyy toiminnan päätyttyä Pirkanmaan Osuuskaupan omistuksessa. Tavoitteena on löytää liikepaik

Nokian laavapesu paljasti auton todellisen värin27.9.2019 10:15:00 EESTTiedote

Siinä missä ruotsalainen pesettää biilinsä keskimäärin kerran kuukaudessa, suomalaiset tyytyvät tilastojen mukaan pesaisuun kolme tai neljä kertaa vuodessa. Tällä pesusyklillä Pohjolan rapaisilla ja suolaisilla teillä menopelin maalipinta ehtii pinttyä, jolloin likakerros vaatii puhdistuakseen jo peruspesua ronskimman käsittelyn. Nokialaisten pesupulmien ehkäisemiseksi ja ratkaisemiseksi Prisma Nokian viereen on avattu ABC CarWash ‑autopesupaikka, jonka ansiosta paikkakuntalaisten nelipyöräiset silmäterät erottuvat syksyn harmaasta automassasta kirkkaasti edukseen. Helppo pesuelämys myös suurille autoille ABC CarWash Nokialla on käytössä näyttävä laavavaahto, joka laskeutuu pesujärjestelmästä verhona auton päälle. Vaahtoa pesussa käytetään tavallista konepesua runsaammin, ja vaahto levittyy tasaisemmin auton pinnalle. Kaikkien ABC CarWash -pesupaikkojen pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Pesupaikalla on kaksi hallia, joiden pesukorkeus on 2,90 m ja -leveys 2,50 m. Pesulle mahtuu si

Ikoninen tamperelainen ruokakauppa uudistui ja on nyt kaupungin ainoa asiakkaiden räätälöimä myymälä19.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

Food Market Herkun uusi aika alkaa tänään, kun täysin uudistunut myymälä juhlii avajaisiaan. Kaupan toimintojen siirryttyä Stockmannilta Pirkanmaan Osuuskaupalle vuoden 2017 lopulla keskityttiin pistämään prosessit kuntoon. Sillä ei lunastettu asiakkaiden odotuksia ja luottamusta. Oli pysähdyttävä, peruutettava ja pyöräytettävä tekeminen päälaelleen.