Uusi Sale Janka tuo pikakassat pikkukauppaan – Itsepalvelumyymälän valttina on asiakaspalvelu

Sale Jankan avaaminen tiistaina 29.10. klo 9.00 on taktinen veto.

– Avajaisia siirrettiin muutamalla päivällä, koska emme halunneet varastaa huomiota Kalevan Prismalta. Kalevan järkäle kun juhli juuri edeltävänä viikonloppuna nelikymppisiään, naurahtaa Pirkanmaan Osuuskaupan ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen.

Sale Jankan avajaiset ovat totta tosiaan tapaus, sillä alueen asukkaat ovat olleet jo muutaman vuoden ilman omaa lähikauppaa. Samalla liikepaikalla oli aikanaan peräjälkeen useitakin eri kauppoja ja kioski, mutta kun liikekeskus purettiin, lähiön asukkaat jäivät odottavalle kannalle. Kerrostalon kivijalkaan valmistunut uusi myymälä paikkaa aukon alueen palveluissa ja osoittaa raikkaalla konseptillaan suunnan uuden polven lähikaupoille.

Itsepalvelu pikkukaupan kuriositeettina

Uudessa Salessa arjen sujuvuus on pyritty huomioimaan monella tavalla: Myymälän aukioloajat ovat laajat, ja esimerkiksi työpäivän eväät pääsee nappaamaan matkaan jo aamukuudelta. Unihiekan karistelua helpottaa kuuma kahvi tai raikas appelsiinimehu, jonka asiakas voi puristaa itse tuoreista hedelmistä. Illallistarpeita saa joka päivä iltayhteentoista saakka. Tuotevalikoimassa korostuu nopea syöminen, ja kauppaan on saatu isoista marketeista tuttuja itsepalvelukassoja. Janka on Pirkanmaan Saleista ensimmäinen, jossa viivakoodeja pääsee lukemaan omin käsin.

– Varsinkin nuoremmat asiakkaat käyttävät itsepalvelukassoja jo erittäin jouhevasti, kertoo myymäläpäällikkö Ritva Helminen.

– Tavallisiakin kassoja toki löytyy vielä, ja apua itsepalvelun harjoitteluun saa henkilökunnalta. Asiakaspalvelu on itsepalvelusta huolimatta Jankan vahvuus.

Pirkanmaan Osuuskaupalla vuoden esimieheksi valittu Ritva vetää Jankassa tiimiä, jossa ensikertalaisuus on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Se on valtava haaste, mutta henkilökunnalle myös hieno mahdollisuus kouluttautua kaupan alalle. Myyjien rekrytoinnissa ratkaisi pitkälti loistava asiakaspalveluasenne ja aito halu kehittyä ruokakaupan moniosaajaksi. Kokemattomuus liukuhihnatyöskentelystä taklataan Ritvan mukaan jo avajaisviikolla.

– Kumpi on ketterämpi kassatäti: myyjä vai asiakas? Tulkaa haastamaan, päällikkö iskee silmää.

Ajanmukainen tarjonta on sekä vahvuus että heikkous

Sale Janka on tuotu tähän päivään paitsi visuaalisen ilmeensä myös paistopisteensä puolesta. Myymälän tuoreiden paistotuotteiden repertuaari on jopa tuplasti niin laaja kuin sen pirkanmaalaisilla kaimoilla, mutta valikoimaa silmätessä vaativa pullahiiri saattaa kuitenkin harmistua. Suolaisen ja makean osuudet on nimittäin käännetty irtotuotteissa ympäri niin, että totutusti dominoivampi makea on sivuroolissa suolaisten tuotteiden viedessä valtaosan hyllytilasta.

– Totta kai meiltä kuitenkin löytyy perinteiset kahvileivät sekä vaihtelevasti erikoisempiakin herkkuja, kuten sitruuna-tuorejuustoviinereitä ja sticky toffeeta, Ritva lupaa.

– Ravinnon sokerittomuus tai ainakin liiallisen sokerin karttaminen on nykyään tavallista, ja olemme halunneet päivittää paistopisteen valikoiman vastaamaan asiakkaidemme toiveita.

Kaupalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, miten suomalaiset syövät. Kun fiksut valinnat tehdään helpoiksi, niitä myös tehdään. S-ryhmä on kehittänyt valikoimiaan sekä muokannut tuotteitaan ja reseptejään ravitsemissitoumuksensa mukaisesti viimeisten parin vuoden ajan. Tämä on näkynyt asiakkaille esimerkiksi yli 70 uutena terveellisempänä lapsille suunnattuna tuotteena sekä kymmeninä vähäsuolaisempina ja -sokerisempina elintarvikkeina. Tuorein paikallinen esimerkki edelläkävijyydestä on Sale Janka.

Pirkanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö Kimmo Vuorinen, kimmo.vuorinen@sok.fi, 010 76 70087

Pirkanmaan Osuuskaupassa sopeutetaan toimintaa koronaviruksen vaikutusten vuoksi24.3.2020 16:24:11 EETTiedote

COVID-19-koronaviruspandemia vaikuttaa tällä hetkellä erityisesti matkailu- ja ravitsemistoimialaan Suomessa. Kysyntä ja asiakasmäärät ovat hotelleissa ja ravintoloissa vähentyneet merkittävästi, ja arvio on, että tilanne tulee vaikeutumaan edelleen. Pirkanmaan Osuuskauppa on tästä johtuen päättänyt sopeuttamistoimenpiteenä sulkea toistaiseksi ravintola Puiston sekä anniskeluravintolat Hovipojan, Public Cornerin, Kivenheiton ja Tiikerihain keskiviikosta 25.3. alkaen. Ravintoloiden uudelleenavaamisen edellytyksiä tarkastellaan koronavirusepidemian vaikutusten selkiytyessä. Suljettavien ravintoloiden työntekijöille pyritään tarjoamaan töitä Osuuskaupan muista toimipisteistä. Ravintoloiden tuoretuotteet lahjoitetaan ViaDian ruoka-aputyöhön. − Ravintolatyön vähenemisestä huolimatta esimerkiksi ruokakaupoissamme saattaa esiintyä enenevässä määrin työvoimapulaa. Tämä voisi johtua tilanteesta, jossa iso osa henkilöstöä joutuisi karanteeniin, sairastuisi yhtäaikaisesti tai jäisi kotiin esimerk

#Paikallistoiveet puntariin – äänestäminen Pirkanmaan Osuuskaupan edustajistovaaleissa alkaa24.3.2020 07:55:00 EETTiedote

Pirkanmaalaisten ruokahuollon takaava verkosto, paikallisten seurojen ja yhdistysten tukeminen, arkea helpottava ruoan verkkokauppa ja laaja palveluvalikoima – osuuskauppa näkyy jo nyt monella tavalla jäsentensä arjessa. Mitä muuta osuuskaupan jäsenet odottavat omalta kaupaltaan? Se selviää nyt, kun äänestys Pirkanmaan Osuuskaupan edustajiston vaaleissa alkaa, ja jäsenet pääsevät valitsemaan heitä eniten puhuttelevat ehdokkaat.

Pirkanmaan Osuuskaupan myynti edellisen vuoden tasolla – Ruoan verkkokaupan myynti kasvoi 37 %30.1.2020 08:00:00 EETTiedote

Pirkanmaan Osuuskaupan verollinen myynti vuonna 2019 oli 1 092 miljoonaa euroa, joka oli edellisen vuoden tasolla. Toimialoista päivittäistavarakauppa kasvoi yhden prosentin, käyttötavarakaupan sekä ravintola- ja ABC-liiketoiminnan myynti pieneni edellisestä vuodesta kaksi prosenttia johtuen Kodin Terran ja ravintola Tuopin sulkemisesta sekä erityisesti polttonestekaupan hintakilpailusta. Päivittäistavarakaupan palveluita parannettiin avaamalla uusi Sale-myymälä Jankaan ja uudistamalla nykyinen Sale-myymälä Nattarissa sekä S-marketit Mäntässä, Viialassa ja Food Market Herkku Hämeenkadulla. Prisma Ideapark remontoitiin uuteen Prisma-konseptiin. Panostukset ruoan verkkokauppaan jatkuivat keräilykapasiteetin kasvattamisella ja uudella noutopisteellä Linnainmaan Prismassa. Uusia autonpesuyksiöitä avattiin Prismojen yhteyteen Nokialla ja Linnainmaalla. Asiakasomistajia oli vuoden lopussa 204 165. Bonusta heille maksettiin 31,4 miljoonaa euroa, joka on 0,9 miljoonaa euroa enemmän kuin edelli