Uusi Sortti-asema Kirkkonummen Jorvaksessa aukeaa vuoden 2018 alussa

HSY avaa jätteiden vastaanottoon uuden Sortti-aseman Kirkkonummelle Jorvakseen vuoden 2018 alussa. Samalla vanha Munkinmäen Sortti-asema sulkeutuu.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY avaa Jorvakseen uuden Sortti-aseman parantamaan jätteiden vastaanottopalveluja Kirkkonummella ja Espoossa 2.1.2018. Uudenaikainen Sortti-asema korvaa Kirkkonummen Munkinmäessä sijaitsevan vanhan ja ahtaan Sortti-aseman. Uusi Sortti-asema sijaitsee liikenteellisesti keskeisellä paikalla Jorvaksentien varrella, Länsiväylän ja Kehä III:n läheisyydessä.

- Jorvaksen Sortti-asema helpottaa Kirkkonummen lisäksi Länsi- ja Etelä-Espoossa asuvien mahdollisuuksia saada jätteet hyötykäyttöön. Tällä hetkellä espoolaisten lähin Sortti-asema on Espoon Ämmässuolla tai Helsingin Konalassa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.

Sortti-asemien kävijämäärät ovat olleet kasvussa viime vuosina. Viime vuonna niissä kävi yhteensä 402 782 asiakasta. Tänä vuonna kävijöitä on arvion mukaan 430 000.

Mahdollisimman vähäiset ympäristövaikutukset

Sortti-asema on rakennettu siten, että sen ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset. Asema on maisemoitu siten, että se istuu luontevasti ympäröivään miljööseen.

- Olemme tehneet Jorvaksen Sortti-asemalle hiilijalanjälkilaskelman, jonka olemme huomioineet suunnittelussa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Rakentamisessa olemme käyttäneet puuta ja uusiomateriaaleja. Tuotamme asemalle energiaa maalämmöllä ja aurinkopaneeleilla. Nämä toimet ovat osa HSY:n roolia vastuullisena ympäristöalan toimijana, kertoo Mäntynen.

Sortti-asemalle voi tuoda monia kodin jätteitä maksutta

HSY:n Sortti-asemalla otetaan vastaan monia jätteitä maksutta. Näitä ovat sähkölaitteet, kodin vaaralliset jätteet, metalli, kartonki, pahvi, paperi, lasipakkaukset eli lasipurkit ja -pullot sekä painekyllästetty puu, jota voi tuoda asemalle kuution verran. Lisäksi sinne voi tuoda maksua vastaan muun muassa puutarhajätettä, puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Jorvaksen Sortti-asemalle tulee myös kotien käyttökelpoisen pientavaran vastaanottopiste.

Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella on yhteensä viisi Sortti-asemaa: kaksi Helsingissä, yksi Espoossa, yksi Vantaalla ja yksi Kirkkonummella.

Käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, puh. 0400 609 493, marjut.mantynen(at)hsy.fi

Sortti-asemien osoitteet ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Jorvaksen Sortti-asema: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/sorttiasemat/Sivut/Jorvaksen-Sortti-asema.aspx---------------

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.