Uusi Sortti-asema Kirkkonummen Jorvaksessa aukeaa vuoden 2018 alussa

HSY avaa jätteiden vastaanottoon uuden Sortti-aseman Kirkkonummelle Jorvakseen vuoden 2018 alussa. Samalla vanha Munkinmäen Sortti-asema sulkeutuu.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY avaa Jorvakseen uuden Sortti-aseman parantamaan jätteiden vastaanottopalveluja Kirkkonummella ja Espoossa 2.1.2018. Uudenaikainen Sortti-asema korvaa Kirkkonummen Munkinmäessä sijaitsevan vanhan ja ahtaan Sortti-aseman. Uusi Sortti-asema sijaitsee liikenteellisesti keskeisellä paikalla Jorvaksentien varrella, Länsiväylän ja Kehä III:n läheisyydessä.

- Jorvaksen Sortti-asema helpottaa Kirkkonummen lisäksi Länsi- ja Etelä-Espoossa asuvien mahdollisuuksia saada jätteet hyötykäyttöön. Tällä hetkellä espoolaisten lähin Sortti-asema on Espoon Ämmässuolla tai Helsingin Konalassa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.

Sortti-asemien kävijämäärät ovat olleet kasvussa viime vuosina. Viime vuonna niissä kävi yhteensä 402 782 asiakasta. Tänä vuonna kävijöitä on arvion mukaan 430 000.

Mahdollisimman vähäiset ympäristövaikutukset

Sortti-asema on rakennettu siten, että sen ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset. Asema on maisemoitu siten, että se istuu luontevasti ympäröivään miljööseen.

- Olemme tehneet Jorvaksen Sortti-asemalle hiilijalanjälkilaskelman, jonka olemme huomioineet suunnittelussa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Rakentamisessa olemme käyttäneet puuta ja uusiomateriaaleja. Tuotamme asemalle energiaa maalämmöllä ja aurinkopaneeleilla. Nämä toimet ovat osa HSY:n roolia vastuullisena ympäristöalan toimijana, kertoo Mäntynen.

Sortti-asemalle voi tuoda monia kodin jätteitä maksutta

HSY:n Sortti-asemalla otetaan vastaan monia jätteitä maksutta. Näitä ovat sähkölaitteet, kodin vaaralliset jätteet, metalli, kartonki, pahvi, paperi, lasipakkaukset eli lasipurkit ja -pullot sekä painekyllästetty puu, jota voi tuoda asemalle kuution verran. Lisäksi sinne voi tuoda maksua vastaan muun muassa puutarhajätettä, puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Jorvaksen Sortti-asemalle tulee myös kotien käyttökelpoisen pientavaran vastaanottopiste.

Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella on yhteensä viisi Sortti-asemaa: kaksi Helsingissä, yksi Espoossa, yksi Vantaalla ja yksi Kirkkonummella.

Käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, puh. 0400 609 493, marjut.mantynen(at)hsy.fi

Sortti-asemien osoitteet ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Jorvaksen Sortti-asema: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/sorttiasemat/Sivut/Jorvaksen-Sortti-asema.aspx---------------

HSY:n hallituksen kokous 19.1.201819.1.2018 11:27Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 19.1.2018 Hallitus päätti muun muassa hyväksyä osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen. Hallitus päätti myös hyväksyä Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvät suunnittelutoimeksiannot sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun ja Mechelininkadun runkovesijohtojen saneerauksen urakoitsijaksi valittiin Pohjola Rakennus Group PRG Oy - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 tilataan Haarla Oy:ltä - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019 tilataan KTK Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 sekä ilmanlaadun seurannan ja mittausasemat vuonna 2018 ja ajantasaisen ilmanlaatukartan. Kokouksen

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 19.1.201816.1.2018 15:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 19.1.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan HSY:n ja sen jäsenkuntien välisen hulevesisopimuksen hyväksymisestä ja Pääkaupunkiseudun Vesi Oy:n osakassopimuksen solmimisesta. Hallitus päättää myös Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeeseen liittyvistä suunnittelutoimeksiannoista sekä Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen hallirakenteiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Porkkalankadun verkostosaneerauksen urakoitsijan valinta - aktiivihiilen reaktivointipalvelut vuosille 2018 - 2019 - Metsäpirtin multatuotteiden kuljetukset vuosille 2018 - 2019. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen, pääkaupunkiseudun ilmastotyön avainindikaattorit vuodelle 2018 ja pääkaupunkiseudun ilmastonmuutokseen sopeutum

Waste Trainer sparraa kohti vähäjätteistä elämää10.1.2018 12:36Tiedote

Waste Trainer on kotitalouksille suunnattu kokeilu, jossa henkilökohtainen neuvoja – Waste Trainer – opastaa kierrätykseen liittyvissä asioissa, optimoi kodin jätehuollon ja innostaa kohti jätteettömämpää elämää. Kokeilun tarkoitus on edistää kiertotaloutta sekä vähentää etenkin ruokahävikin ja sekajätteen määrää. Kokeilu kuuluu Suomen hallituksen kärkihankkeeseen “Kokeileva Suomi”, jonka tavoitteena on edistää kokeilukulttuuria ja siten löytää innovatiivisia ratkaisuja yhteiskunnan ja palveluiden kehittämiseen.

Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentaminen etenee aikataulussaan22.12.2017 10:59Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY rakentaa uutta jätevedenpuhdistamoa Espoon Blominmäkeen. Tila puhdistamolle on saatu louhittua ja itse puhdistamon rakentaminen voi alkaa aikataulussaan helmikuussa 2018. HSY:n hallitus valitsi kolmen tarjoajan joukosta puhdistamorakentamisen projektinjohtourakoitsijaksi Lemminkäinen Infra Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimmalla noin 186 miljoonan euron tavoitehinnalla. Projektinjohtopalkkio ja mahdollinen bonus mukaan lukien hankinnan kokonaisarvo on noin 207 miljoonaa euroa.