Uusi Sortti-asema Kirkkonummen Jorvaksessa aukeaa vuoden 2018 alussa

HSY avaa jätteiden vastaanottoon uuden Sortti-aseman Kirkkonummelle Jorvakseen vuoden 2018 alussa. Samalla vanha Munkinmäen Sortti-asema sulkeutuu.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY avaa Jorvakseen uuden Sortti-aseman parantamaan jätteiden vastaanottopalveluja Kirkkonummella ja Espoossa 2.1.2018. Uudenaikainen Sortti-asema korvaa Kirkkonummen Munkinmäessä sijaitsevan vanhan ja ahtaan Sortti-aseman. Uusi Sortti-asema sijaitsee liikenteellisesti keskeisellä paikalla Jorvaksentien varrella, Länsiväylän ja Kehä III:n läheisyydessä.

- Jorvaksen Sortti-asema helpottaa Kirkkonummen lisäksi Länsi- ja Etelä-Espoossa asuvien mahdollisuuksia saada jätteet hyötykäyttöön. Tällä hetkellä espoolaisten lähin Sortti-asema on Espoon Ämmässuolla tai Helsingin Konalassa, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.

Sortti-asemien kävijämäärät ovat olleet kasvussa viime vuosina. Viime vuonna niissä kävi yhteensä 402 782 asiakasta. Tänä vuonna kävijöitä on arvion mukaan 430 000.

Mahdollisimman vähäiset ympäristövaikutukset

Sortti-asema on rakennettu siten, että sen ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman vähäiset. Asema on maisemoitu siten, että se istuu luontevasti ympäröivään miljööseen.

- Olemme tehneet Jorvaksen Sortti-asemalle hiilijalanjälkilaskelman, jonka olemme huomioineet suunnittelussa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Rakentamisessa olemme käyttäneet puuta ja uusiomateriaaleja. Tuotamme asemalle energiaa maalämmöllä ja aurinkopaneeleilla. Nämä toimet ovat osa HSY:n roolia vastuullisena ympäristöalan toimijana, kertoo Mäntynen.

Sortti-asemalle voi tuoda monia kodin jätteitä maksutta

HSY:n Sortti-asemalla otetaan vastaan monia jätteitä maksutta. Näitä ovat sähkölaitteet, kodin vaaralliset jätteet, metalli, kartonki, pahvi, paperi, lasipakkaukset eli lasipurkit ja -pullot sekä painekyllästetty puu, jota voi tuoda asemalle kuution verran. Lisäksi sinne voi tuoda maksua vastaan muun muassa puutarhajätettä, puujätettä, kipsiä ja sekajätettä. Jorvaksen Sortti-asemalle tulee myös kotien käyttökelpoisen pientavaran vastaanottopiste.

Pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella on yhteensä viisi Sortti-asemaa: kaksi Helsingissä, yksi Espoossa, yksi Vantaalla ja yksi Kirkkonummella.

Käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, puh. 0400 609 493, marjut.mantynen(at)hsy.fi

Sortti-asemien osoitteet ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Jorvaksen Sortti-asema: https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/sorttiasemat/Sivut/Jorvaksen-Sortti-asema.aspx---------------

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä