Uusi sukupolvi on nyt liikkeellä – tässä vinkit mökin myyjälle

Kiinteistövälittäjät kertovat kesämökkien kaupan vilkastuneen keväällä. Kun aiemmin vanhempien mökeistä haluttiin eroon, nyt myynnissä olevista mökeistä on jopa pulaa.
Suomalainen unelma: Mökki meren tai järven rannalla koivujen ja mäntyen ympäröimänä. Ylellisyyttä ja viihtyvyyttä lisää vielä sähköistys. Kuva Shutterstock

Oman kesämökin hankinta on aiemmin kiinnostanut lähinnä keski-ikäisiä ihmisiä. Nyt kesämökkimarkkinoilla häärää ostajana selvästi nuorempi sukupolvi*. Syynä tälle täysin uudelle ilmiölle arvioidaan olevan halu viettää kesäloma kotimaassa ja käyttää kesämökkiä turvallisena etätyöpaikkana.

Sähköistys parantaa mökin käytettävyyttä

Nykypäivän ostaja pitää itsestään selvänä, että vapaa-ajan asunnon sähköistys täyttää sekä työn että vapaa-ajan vaatimukset. Lamppuöljyn täyttö lyhtyyn ja vesipadan lämmitys saunassa ovat toki rauhoittavaa ajankulua. Silti keittiön ja pesutilojen on toimittava arkikodin tasoisesti, samoin kuin valaistuksen ja tietoliikenneyhteyksienkin.

Mökin ostaja arvostaa sitä, että hän saa sähköistyksen yleiskunnosta virallista tietoa. Tällainen on esimerkiksi ammattilaisen tekemän sähköistyksen kuntokartoituksen raportti.

Jos mökin myynti on mielessä, nyt jos koskaan kannattaa aktivoitua. Kun ostajalla on edessään kaksi hyvää vaihtoehtoa, saattaa sähköistyksen kunto ja laatutaso ratkaista kaupan. Tässä kolme syytä, miksi sähköasentaja kannattaa pyytää käymään ennen myyntiä.

1. Nuoret arvostavat mukavuutta

Sähköä tulee siis olla tarjolla siellä missä sitä käytetään: tehdään etätöitä, kuunnellaan musiikkia, katsotaan televisiota, pelataan pelejä, ladataan laitteita, käytetään kodinkoneita, luetaan ja vietetään aikaa pihamaalla. Jo muutaman tunnin työllä ammattitaitoinen sähköasentaja esimerkiksi lisää pistorasioita ja uusii vaikkapa työtasojen valaistuksen moderniksi.

2. Ostaja ei halua lisäkuluja

Ostajan silmissä rikkinäiset valokytkimet ja pistorasiat tietävät lisärahanmenoa ja herättävät epäluuloa kiinteistön kunnosta. Siksi niiden vaihdattaminen ja lisääminen kannattaa jo ennen myyntiin ryhtymistä. Kilpailutilanteessa ajanmukainen ja tasokas sähköistys voi olla juuri se ratkaiseva myyntivaltti.

3. Sähkötyöt kuuluvat ammattilaisille

Sähkö on vaarallista osaamattomissa käsissä. Siksi sähköasennusten tekeminen on lain mukaan sallittua vain oikeudet omaavalle sähköurakoitsijalle. Hän osaa valita oikeat, suomalaisiin sääolosuhteisiin testatut sähkölaitteet ja -tarvikkeet ja tehdä asennukset siten, että voi olla varma lopputuloksen turvallisuudesta ja toimivuudesta. Ammattilaiselta saa myös kotitalousvähennystä varten kuitin ja asianmukaiset dokumentit sekä takuun tehdylle työlle.

Lähialueen sähköasennusyritysten yhteystiedot saa kätevästi sähköistysalan yhteisestä www.löydäsähkömies.fi -palvelusta, joka tarjoaa myös tietoa sähköistyksestä.

*HS 16.5.2020 Suomi ottaa askelia takaisin mökkeilymaaksi

- www.löydäsähkömies.fi
- Lisätietoja Löydä sähkömies -palvelumallista: Paula Ihamäki, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry puh. 041 451 5482, paula.ihamaki@stul.fi

Aurinkopaneeleilla saa sähköä myös sellaisille mökeille, joihin yleinen sähköverkko ei yllä. Kuva Shutterstock
Sähkömies auttaa kohentamaan mökin toimivuutta. Ennen myyntiä on hyvä teettää sähköistyksen kuntokartoitus ja varmistaa sähköistyksen turvallisuus. Kuva Anne Yrjänä

www.löydäsähkömies.fi on sähköistysalan yhteinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.