Uusi Taimikonhoito-opas on ilmestynyt

Taimikon perustaminen on merkittävä investointi. Taimikonhoidolla huolehditaan metsänuudistamisessa tehdyn investoinnin tuottokyvystä. Kun varhaishoito, varhaisperkaus ja myöhempi taimikonhoito tehdään tavoitteellisesti ja oikea-aikaisesti, päästään kustannustehokkaaseen ja taloudelliseen lopputulokseen. Sopivimman menetelmän ja toimenpideketjun valintaan vaikuttavat työkohde sekä myös metsänomistajan tavoitteet ja mahdollisuudet hoitaa taimikko omana työnä.

Taimikonhoidon menetelmiä kehitetään metsäpuiden uudistumiseen ja kasvuun liittyvän biologisen tiedon avulla. Kirja kokoaa tiedon taimikonhoidon biologisista perusteista, menetelmistä sekä niiden kustannuksista. Männyn, kuusen ja rauduskoivun taimikoille esitetään eri tilanteisiin kustannustehokkaat taimikonhoitoketjut.

Tekijät ovat Luonnonvarakeskuksen (Luke) metsäntutkijoita. Kirjan toiseen painokseen on tekstiä päivitetty uusin tutkimustieto huomioon ottaen ja kirjan laskelmat on uudistettu tuoreimpien yksikkökustannusten mukaisiksi. Teos soveltuu tiedonhankintaan ja koulutusmateriaaliksi käytännön metsäammattilaisille ja -opiskelijoille sekä aktiivisille metsänomistajille.

Timo Saksa, Jari Miina ja Karri Uotila
Taimikonhoito – tavoitteet, menetelmät ja kustannukset
ISBN 978-952-338-094-3
Metsäkustannus