Uusi Talousguru Kaius Kumpulainen: ”Erityisesti rahapolitiikka lähellä sydäntä”

Lukiolaisten vuoden 2020 Talousguru-kilpailun voitti Kaius Kumpulainen Helsingin suomalaisesta yhteiskoulusta. Kilpailun toiseksi tuli Matias Mäkiranta Tampereen lyseon lukiosta ja kolmanneksi Olavi Kaskisaari Jyväskylän normaalikoulusta. Parhaan väittelijän palkinnon sai Joel Vanhanen Etelä-Tapiolan lukiosta Espoosta. Loppukilpailussa pohdittiin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat tuloeroihin yhteiskunnassa ja millaisia seurauksia niillä on.

Finalistien väittelyssä aiheita olivat muun muassa, pitäisikö yhteiskunnan taata taantuvien alueiden asunnoille minimihinta, tarvitaanko kotitalouksien kokonaisvelalle velkakatto ja vaatiiko hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen talouskasvusta luopumista.

Talousguru-kilpailuun ilmoittautui tänä vuonna ennätykselliset 149 koulua. Uusi Talousguru voi valita mieleisensä jatko-opiskelupaikan useasta vaihtoehdosta eri yliopistoissa. Lisäksi hän saa 1 000 euron palkinnon ja kiertopalkintona toimivan aidon tohtorihatun.

Talousguru Kumpulainen kertoo, että talous on ollut hänelle lähellä sydäntä jo jonkin aikaa. Erityisen kiinnostavana hän pitää muun muassa rahapolitiikkaa. ”Haen todennäköisesti opiskelemaan Yhdysvaltoihin tai Britanniaan. Toivottavasti myös työpaikka löytyy tulevaisuudessa talouden parista.”

Kumpulainen on niittänyt talousosaajana menestystä myös aiemmin. Hän on voittanut sekä 9. luokan taloustietokilpailun sekä Suomen Pankin järjestämän Generation Euro -kilpailun. Talousgurun vapaa-aika kuluu lähinnä selloa soittaen ja erilaisten urheilulajien parissa.

Kaikille Talousguru-finalisteille on tarjolla opiskelupaikkoja ilman pääsykoetta kauppa- ja taloustieteen opintoihin Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa, Jyväskylän yliopistossa, Svenska Handelshögskolanissa, Tampereen yliopistossa ja Turun yliopistossa.

Vuoden 2020 Talousguru-finalistit

Niki Nurmi

Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio

Ossi Lehtihuhta

Talousguru-kilpailua tukivat tänä vuonna Kauppalehti, Talous ja nuoret TAT, Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto. Kilpailun järjestävät Finanssiala ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry.

Talousgurun alkukilpailun kysymyksiin ja mallivastauksiin voi tutustua täällä

Lisätietoa: Talousguru.net.

Lisätietoja:

Vuoden 2019 Talousguru Kaius Kumpulainen, puh. 044 322 4727
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, puh. 0400 807 025, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, p. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, p. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi

Keskeytysvakuutus korvaa harvoin koronasulkemisia25.3.2020 12:58:39 EETTiedote

Ravintoloiden ja kahviloiden sulkeminen koronavirusepidemian vuoksi ei lähtökohtaisesti laukaise korvaustenmaksua yritysten keskeytysvakuutuksista. Vain erittäin pieni osa vakuutuksista voi rajoitetusti korvata toiminnan keskeytymistä tilanteessa, jossa poikkeusoloissa annetulla lailla suljetaan kokonaan ravintola- ja kahvilatoiminta Suomessa. Vakuutukset on rakennettu normaalioloihin eikä niillä voida kattaa kaikkea liiketoimintaa. Nyt onkin syytä tutkia oman vakuutuksen ehdot tarkkaan.

Fivan päätös laskea pääomavaatimuksia lisää pankkien luotonantokykyä18.3.2020 09:22:26 EETTiedote

Finanssiala ry (FA) tervehtii ilolla Finanssivalvonnan päätöstä laskea suomalaisten luottolaitosten pääomavaatimuksia. Päätös lisää suomalaisten pankkien luotonantokykyä arviolta 52 miljardilla eurolla. Tämä yhdessä muiden maiden makrovakausvalvojien päätösten kanssa lisää laskennallista luotonantokapasiteettia suomalaisille yrityksille ja kotitalouksille arviolta 30 miljardilla eurolla.