Uusi Talousguru Tuukka Tuomikoski Oulusta - "Talous ei ole missään nimessä kuivaa"

Vuoden 2018 Talousguru Tuukka Tuomikoski tulee Kastellin lukiosta Oulusta. Kilpailun toiseksi tuli Väinö Tuovinen Suomalaisesta yhteiskoulusta Helsingistä ja kolmanneksi Santeri Väätäjä Kerttulin lukiosta Turusta. Loppukilpailussa pohdittiin talous- ja rahaliitto EMUn kehittämistä ja väiteltiin tuloeroista, vastuullisesta sijoittamisesta ja työehtojen paikallisesta sopimisesta. Finaalitapahtumassa palkittiin myös #Tubetatonni-kisan voittaja Emil Kaskikallio Nurmijärveltä.

Talousguru 2018 voittajakolmikko

"Oli aivan mahtava osallistua kilpailuun, talouden opiskelusta ja sen ymmärtämisestä on todellista hyötyä. Haluankin käyttää matemaattisia taitojani ja talousosaamista ja opiskella niitä lisää”, tuore talousguru ja onnellinen voittaja Tuukka Tuomikoski sanoo.

Tämän vuoden Talousguru-kilpailuun ilmoittautui 122 koulua ja noin 1 100 lukiolaista. Alkukilpailun perusteella valitut 14 finalistia arvioivat kaksipäiväisessä finaalissa talous- ja rahaliitto EMUn kehittämistä taloudellisesta näkökulmasta ja ottivat puolesta ja vastaan kantaa kiperiin talousväittämiin. Väittelyosuudessa väiteltiin mm. tuloeroista, vastuullisesta sijoittamisesta, verosuunnittelusta, protektionismista, vientiyritysten vallasta palkankorotuksiin sekä keskuspankkien elvytystoimista.

Kaikki finaaliin edenneet kilpailijat palkitaan korkeakoulupaikoilla(ilman pääsykoetta). Kolme parasta voi hakea suoraa opiskelupaikkaa Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun, Tampereen yliopistoon (kauppatiede) tai Lapin ammattikorkeakouluun. Tämän lisäksi finalistitvoivat hakea opiskelupaikkaa Helsingin yliopistoon (taloustiede) sekä kielikokeen läpäistyään Svenska handelshögskolaniin. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu hyväksyy parhaan finalisteista hakeneen opiskelijan. Opiskelupaikkojen lisäksi paras palkitaan Talousguru-tittelillä ja tohtorinhatulla, tarjolla on myös lehti- ja rahapalkintoja.

TALOUSGURU-FINALISTIT:

Henttonen Niklas: Gymnasiet Lärkan, Helsinki
Inola Inkki: Laukaan lukio,
Jaakkonen Iiro: Tampereen lyseon lukio,
Mishin Alex: Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukio,
Pistemaa Konsta: Kuopion Klassillinen lukio,
Rauhala Samuel: Paimion lukio,
Rikkinen Reko: Lahden yhteiskoulu,
Suominen Kristian: Kauniaisten lukio,
Syvälahti Onni: Puolalanmäen lukio, Turku
Tikanoja Eemu: Töölön yhteiskoulu, Helsinki
Tomikoski Tuukka: Kastellin lukio, Oulu
Tuovinen Väinö: Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu,
Vanhala Mikko: Kyrönmaan lukio, Isokyrö
Väätäjä Santeri: Kerttulin lukio, Turku

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen lukiolaisten Liitto, joka palkitsi kilpailun parhaana väittelijänä Niklas Henttosen Gymnaisiet Lärkänista Helsingistä.

#Tubetatonnivoittaja Emil Kaskikallio kertoo videolla rahan lähteensä ja menonsa

Finaalitapahtuman yhteydessä palkittiin myös 17-vuotias Emil Kaskikallio Nurmijärveltä. Kaskikallio kävi videollaan läpi sitä, mistä nuoren miehen tulot ovat peräisin ja mihin varoja uppoaa. Eniten rahaa upposi herkkuihin ja mopon ylläpitoon. Voittorahat Kaskikallio aikoo säästää ja sijoittaa osan paremman videoeditointikoneen hankintaan.

Kaikille nuorille suunnattu #Tubetatonni-videobloggauskilpailu järjestettiin nyt toisen kerran. Kilpailuun tuli yhteensä noin neljäkymmentä kilpailutyötä, jotka kertovat nuorten omista arkipäiväisistä raha-asioista, kokemuksista, opeista ja mokista.

Kilpailuvideot ovat nähtävissä osoitteessa tubetatonni.fi.

Lisätietoja:

Talousguru.net
Vuoden 2018 Talousguru Tuukka Tuomikoski, p. 044 3600 722
Jussi Karhunen, asiantuntija, Finanssiala ry, p. 020 793 4297, jussi.karhunen@finanssiala.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE, p. 040 548 3838, elina.antila@fine.fi
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL ry, p. 044 303 1789, kirsi.ruhanen@hyol.fi

Talousguru 2018 voittajakolmikko
Tuukka Tuomikoski on vuoden 2018 Talousguru

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.