Uusi TATin Yrityskylä yhdeksäsluokkalaisille avataan Joensuuhun

Nuorten ja opettajien ylistämä koulutusinnovaatio Yrityskylä Yläkoulu avataan ensi vuonna Joensuuhun. Yli 1300 yhdeksäsluokkalaista Pohjois-Karjalasta tutustuu ensimmäisen lukuvuoden aikana Yrityskylässä työelämään, talouteen ja alueen työmahdollisuuksiin ensi vuoden maaliskuusta lähtien.

TATin Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset simuloivat oikean yrityksen liiketoimintaa kansainvälisillä markkinoilla.

Yhdeksäsluokkalaisten Yrityskylä on pelilliseen oppimiseen perustuva kokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä. Kokonaisuuden muodostavat opettajien koulutus, oppimateriaali koulussa sekä huipennuksena elämyksellinen päivä Yrityskylän oppimisympäristössä. TATin Yrityskylän toimintaan osallistuu vuosittain jo lähes 90 000 lasta ja nuorta ympäri Suomen.

-Opintojaksot TAT Yrityskylässä lisäävät tutkitusti nuorten ymmärrystä yrittäjyyden ja yritysten merkityksestä yhteiskunnassa sekä paikallisesta elinkeinoelämästä. Yrityskylä-opinnot suorittaneet nuoret ovat myös kiinnostuneempia työelämästä, hakevat innokkaammin kesätöihin ja kokevat omaavansa taitoja, joilla menestyä työelämässä. Iloitsen siitä, että alueen nuoret saavat oppia työelämätaitoja, yrittäjyyttä ja taloutta TAT Yrityskylässä, kommentoi TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Yrityskylä Yläkoulun oppimiskokonaisuus huipentuu pelitilanteeseen Yrityskylän peliareenalla, jossa oppilaat johtavat tiettyä yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Oppilaiden toisiaan vastaan kilpailevissa johtoryhmissä jokaisella oppilaalla on oma vastuualueensa. Pelin aikana tiimit valmistavat ja myyvät tuotettaan asiakkaille ja johtavat yritystä neljän kvartaalin ajan. Yrityskylä Yläkoulu kehittää tutkitusti nuorten talousosaamista.

-Hyväksi koettu yrittäjyyskasvatuksen oppimiskokonaisuus on suuri plussa Joensuun koululaisille. Palaute Yrityskylästä on aina ollut sekä oppilailta että opettajilta hyvin positiivinen, iloitsee Pielisjoen koulun rehtori Jouni Partti.

Työelämä tulee tutummaksi Pohjois-Karjalan yhdeksäsluokkalaisille - mukana Motonet ja Nordea

Yrityskylä rakennetaan yhteistyöllä. Joensuun Yrityskylä Yläkoulussa Motonet laajenee kansainvälisille markkinoille. Yhdeksäsluokkalaiset myyvät Motonet-myymälöitä kansainvälisille asiakkaille Motonetin johtoryhmäläisinä.

-Yritystoiminnan ymmärtäminen ja myönteinen suhtautuminen yrittäjyyteen on tärkeää nuoresta iästä alkaen. Pelissä hiottavat taidot, kuten omatoimisuus, aktiivisuus ja liiketoiminta-ajattelu, ovat tärkeitä niin tuleville yrittäjille kuin yleisesti työelämässä. Nuorten innostus yrittäjyyteen on avainasemassa, kun luomme tulevaisuuden hyvinvointia yhteiskuntaan, ja on hienoa, että yrittäjyyttä pääsee opettelemaan jo yläkoulussa, iloitsee Harri Broman, Motonetin hallituksen puheenjohtaja.

Toimiessaan yrityksen johtotehtävissä oppilaat käyvät myös lainaneuvotteluita Nordean pisteellä. Nordea on TATin Yrityskylän pitkäaikainen kumppani ja tukee nuorten talousosaamista Yrityskylissä ympäri Suomen.

-Talousasiat ovat meidän jokaisen arjessa vahvasti mukana jo pienestä pitäen. Talousasioiden ymmärrys, taito suunnitella omaa talouttaan ja myös kokeilla arjessa niin virtuaalisesti kuin todellisuudessakin, antavat tärkeän opin elämän polulle. On hienoa, että niin alakoulussa kuin 9. luokalla siihen perehdytään syvällisemmin. Tämä on loistava esimerkki ja tapa saattaa suomalaisten talousasioiden hoitaminen vahvaan nousuun!, kommentoi Nordean Joensuun toimipaikan johtaja Jani Koivunen.

Uusi TATin Yrityskylä Yläkoulu tulee sijaitsemaan Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoulun tiloissa Joensuussa. Yhteistyö Suomen suurimman opettajankoulutuslaitoksen kanssa tarjoaa myös opiskelijoille mahdollisuuden ohjauskokemuksen kerryttämiseen Yrityskylässä. Koulujen ilmoittautuminen Yrityskylään alkaa pian.

Jokaisella on oma rooli yrityksen johtoryhmäläisenä. Pelin aikana yhdeksäsluokkalaiset oppivat vuorovaikutustaitoja ja tutustuvat eri alojen tarjoamiin työmahdollisuuksiin.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.