Econet Oy

Uusi tekniikka torjuu haitallista mikromuovia

Vesi- ja ympäristötekniikan yritys Econet tuo Suomeen uutta MBR-kalvosuodatustekniikkaa, joka otetaan käyttöön Parikkalan saneerattavassa jätevesilaitoksessa.

Hannu Turunen

MBR-tekniikka poistaa jätevedestä tehokkaasti kiintoaineita, kuten mikromuovia, joka on kasvava ympäristöuhka. Luonnossa mikromuovit eivät maadu, ja voivat kertyä ravintoketjuihin.

- On hienoa päästä näkemään kuinka prosessi toimii käytännössä Suomen kylmissä olosuhteissa. Suomessa ei ole ollut ennen käytössä kalvotekniikkaa, joka poistaisi tehokkaasti mikropartikkeleita jätevedestä, vaikka ne ovat kasvava ongelma järvissäkin, kertoo Econetin projektinjohtaja Hannu Turunen.

Suomen Ympäristökeskuksen arvioiden mukaan Maapallon merialueilla on jopa 250 000 tonnia muoviroskaa. Järviin päätyneiden määrää vasta tutkitaan.

Mikromuoveja kulkeutuu vesistöihin yhdyskuntavesistä ja hulevesistä. Lähteitä ovat esimerkiksi kosmetiikka, liikenne ja keinokuituisten vaatteiden peseminen. Lisäksi mikromuovia jauhautuu lisää muovituotteiden haurastuessa.

MBR-kalvotekniikka on jäteveden puhdistusprosessin viimeinen osa, jossa jätevesi suodattuu MBR-kalvon läpi. Kalvot kestävät 5-10 vuotta.

- Uskon, että tulevaisuudessa MBR-tekniikkaa tullaan käyttämään muissakin Suomen jätevesilaitoksissa. Tekniikka on oikein optimoituna energiatehokas, jonka ansiosta myös jäteveden hiilijalanjälki pienenee verrattaessa aiempaan puhdistustulokseen, Turunen sanoo.

Saneerausurakka alkoi keväällä ja sen on tarkoitus päättyä 2018 vuoden lopulla. Saneerausurakan kokonaisarvo on noin kuusi miljoonaa euroa. Econetin vastuulla on MBR-prosessiurakka.

Hannu Turunen, Econet Oy, 044-052 3000, hannu.turunen@econetgroup.fi

Hannu Turunen

Econet Oy
Malminkaari 5

09-8366 250http://www.econetgroup.fi

Econet Group on vesi- ja ympäristötekniikan palveluyritys. Konserniin kuuluvat Econet Oy, Dewaco Oy ja Oy Slamex Ab. Helsinkiläisen Econetin tehtävänä on suunnitella ja tarjota ratkaisuja puhtaan veden sekä ympäristön puolesta maailmanlaajuisesti. Laitilassa sijaitseva Dewaco on puolestaan erikoistunut lietteen tiivistykseen, kuivaamiseen ja poistoon. Lahtelainen Slamex suunnittelee ja valmistaa laitteita veden- ja jäteveden käsittelyyn. Konsernin liikevaihto on noin 22 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi