Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Edistykselliseen analytiikkaan pohjautuva sähköverkkojen kunnossapito tarjoaa sähköverkkoyhtiöille tulevaisuudessa merkittäviä kustannussäästöjä. Säästö perustuu nopeampaan vianpaikannukseen tekoälyn avulla, jolloin korjaustoimenpiteitä päästään tekemään huomattavasti nopeammin.

”Suur-Savon Sähkön strategian mukaisesti haluamme olla johtava digitalisaation hyödyntäjä energia-alalla. Luomme toimintamallin, jonka ytimessä ovat monimuotoisen datan tehokas käsittely, analytiikan hyödyntäminen ja sähköverkoston ennakoivan kunnossapidon kehittäminen”, Suur-Savon Sähkö Oy:n hallituksen puheenjohtaja Janne Laine sanoo.

”Sähköyhtiöt saavat tästä merkittäviä kustannussäästöjä ja kuluttajalle voidaan tarjota parempaa asiakaskokemusta lyhyempien sähkökatkojen kautta. Lisäksi tällä startup-liiketoiminnalla nähdään myös kasvumahdollisuuksia ja mahdollisuuksia luoda uusia työpaikkoja Suur-Savon Sähkön toiminta-alueelle”, hän jatkaa.

Dronelennokkien käyttöönotto pienentää merkittävästi tarkastuksista ja vianpaikannuksesta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä, osittain korvaten raskaita polttomoottorikäyttöisiä vianpaikannukseen käytettäviä maasto- ja ilmakulkuneuvoja.

Ilmastonmuutos lisää myrskypäivien määrää

Myrskytuhojen aiheuttamat sähköjakelun keskeytykset aiheuttavat yhteiskunnalle vuosittain kymmenien miljoonien eurojen laskun. Ilmastonmuutoksen on ennakoitu lisäävän myrskypäivien määrää merkittävästi.

Myrskyn jälkeisten häiriötilanteiden tarkastus suoritetaan nyt pääasiallisesti helikoptereilla ja osin kävelytarkastuksin. Molempien muotojen kustannukset ovat huomattavat, eikä helikopterilla voi lentää myrskyn aikana tai pimeällä.

”Vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”, Suur-Savon Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen kiteyttää uuden toimintamallin taloudellisten hyötyjen mahdollisuuden.

Tulevaisuudessa entistä monipuolisempaa älykästä kunnossapitoa edistyksellisen analytiikan avulla

Datan määrän lisääntyessä voidaan kehittää entistä monipuolisempia palveluita sähköverkkojen ennakoivaan kunnossapitoon.

Tulevaisuudessa dataa kerätään useista lähteistä, kuten dronekuvauksilla, satelliittikuvauksella, verkkotietojärjestelmillä, verkon käytön tuen järjestelmillä ja asentajien havainnoilla. ”Voimme jatkossa tarjota entistä parempaa, dataohjattua tietoa älykkään vianpaikannuksen ja ennakoivan kunnossapidon tueksi”, Suur-Savon Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen sanoo.

”Kaikki tämä näkyy lopulta lyhyempinä sähkökatkoina asiakkaille ja kustannustehokkaampana sähköverkkojen ylläpitämisenä.”

Evisio Oy:n omistuspohjaa tullaan tulevaisuudessa laajentamaan, tukien yhtiön kasvusuunnitelman toteutumista.

Suur-Savon Sähkö on monialainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- ja lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian aurinkovoimapalveluita tarjoava tytäryhtiö Solarigo Systems. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa Järvi-Suomea kohti hiilineutraalia ja hyvinvoivaa tietoyhteiskuntaa.​ Konsernin ennustettu liikevaihto on noin 250 milj. euroa vuonna 2021 ja henkilöstöä meillä on noin 100. sssoy.fi

Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä19.11.2021 11:04:44 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.