Uusi tietosuoja-asetus asettaa kuluttajan yksityisyyden keskiöön

Jokaista yritystä koskettavaa uutta EU:n tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa toukokuussa 2018. Asetuksella on Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan mukaan tarkoitus edistää kuluttajien asemaa uudistamalla sekä lainsäädäntöä että yritysten toimintatapoja.

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan mukaan tietosuoja on kansalaisten perusoikeus EU:ssa. Se on myös edellytys sille, että kansalaiset luottavat yksityisyytensä turvaamiseen digitaalitaloudessa ja sen myötä näiden markkinoiden kasvuun. Astola on yksi merkittävimmistä suomalaisista virkamiehistä Euroopan komissiossa.

“EU:n yleinen tietosuoja-asetus, joka yksinkertaistaa nykyisiä säännöksiä, kannustaa uusiin innovaatioihin,  joissa yksityisyys on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa, sekä uudentyyppisiin asiakassuhteisiin, joissa asiakas on paremmin perillä oikeuksistaan. Euroopan komissio tukee aktiivisesti jäsenvaltioiden lainsäädännöllisiä ja käytännön uudistuksia, jotka tähtäävät EU-asetuksen täytäntöönpanoon toukokuuhun 2018 mennessä", Keskuskauppakamarin Tietosuojapäivässä puhunut Astola painottaa.

Yritykset heräävät tietosuojauudistuksen vaatimiin muutoksiin

Asetuksesta tulee Suomessa tärkein henkilötietojen käsittelyä koskeva säädös, ja se asettaa monia uusia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle yrityksissä. Kuitenkin vain alle 40 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa uudistukseen kauppakamarin kyselyssä viime keväänä. Nyt tilanne on muuttumassa.

Suomalaisissa yrityksissä käy kuhina siitä, mitä uusi tuloillaan oleva eurooppalainen tietosuojasäännöstö tuo tullessaan. Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälän mukaan kyseessä on iso muutos, sillä edelleen on yrityksiä, joissa ei ole hallitustasolla käyty läpi yrityksen omaa varautumista tietosuoja-asioihin.

Kauppakamarien keväällä 2017 toteuttamassa kyselyssä vain 38 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa tietosuoja-asetuksen uudistukseen. Heikointa valmistautuminen oli pienissä, alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä, joissa valmistautuneita oli alle kolmannes (29 prosenttia).

“Yritysten kiinnostus uudistukseen on tänä syksynä voimakkaasti lisääntynyt. Valmistautuminen asetuksen vaatimiin muutoksiin on nyt yrityksissä toden teolla työn alla”, Minna Aalto-Setälä sanoo.

Keskuskauppakamarin tietosuojapäivä keräsi 20.11. Pörssi-talolle Helsinkiin yli 70 yritysten asiantuntijaa. Tilaisuudessa kuultiin ajankohtaistietoa tietosuojauudistuksen kansallisesta valmistelusta sekä annettiin ohjeita yritysten valmistautumiseen. Mukana oli yritysten edustajien näkökulmia tietosuoja-asioihin.

Lisätietoa:

Keskuskauppakamarin ja Helsingin seudun kauppakamarin selvitys: Yritysten rikosturvallisuus 2017

Minna Aalto-Setälän blogi: EU:n tietosuoja-asetus tulee – valmistaudu ajoissa

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Johtajakysely: Jatkuva kyky oppia, sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus nuorten tärkeimmät taidot tulevaisuuden työelämässä12.12.2017 04:00Tiedote

Jatkuva kyky oppia uutta on nuorten ykköstaito tulevaisuuden työelämässä, kun kysytään johtajilta. Tärkeimpien taitojen kärkikolmikkoon kuuluvat myös sosiaaliset taidot ja oma-aloitteisuus. Kyselyyn vastasi 255 johtajaa, jotka osallistuivat tänä syksynä Tuhat nuorta johtajaa -kampanjaan. Kyseessä on kauppakamarien, nuorkauppakamarien ja YES-verkoston valtakunnallinen kampanja, joka yhdisti nuoren ja johtajan yhden työpäivän ajaksi.

Kauppakamari: Uskottavuus pelissä WTO-kokouksessa11.12.2017 10:08Tiedote

Uskottavuuden säilyttäminen on Maailman kauppajärjestö WTO:n ministerikokouksen keskeinen tavoite, Keskuskauppakamarin johtaja, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori arvioi kansainvälisen kaupan tilannetta. “Tahmea talouskasvu johti useissa maissa protektionismiin ja kaupan esteisiin. Tämä kehitys tuntuu jatkuvan talouden nousukaudesta huolimatta, vaikka kaupan esteiden määrä on puolittunut”, toteaa Vuori.

Nuoret naiset etenevät pörssiyhtiöiden johtoon – koulutustaustassa huomattavia eroja miehiin10.12.2017 07:00Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin, Tulevaisuus johtoryhmäpaikoilla näyttää valoisalta, sillä naisten osuus suomalaisten pörssiyhtiöiden johtoryhmissä kasvaa nuorissa ikäluokissa. Johtoryhmien naiset ovat keskimäärien miehiä koulutetumpia, mutta tutkintojen väliset erot ovat suuret. Diplomi-insinööritaustaiset naiset ovat pörssijohdossa aliedustettuina. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin naisjohtajaselvityksestä.

Liikenneselvitys: Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia8.12.2017 01:00Tiedote

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät. Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat. Raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden kuljetusketjut mahdollistavat miljardien vientitulot Suomen eri osista. Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla. Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavan paljon enemmän rahaa kuin, mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen. Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamist

Ennätysmäärä naisia pörssiyhtiöiden johdossa23.11.2017 09:15Tiedote

Naisten määrä suomalaisten pörssiyhtiöiden johdossa on noussut ennätyslukuihin. Hallitusten jäsenistä naisia on 27 prosenttia, suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttia. Toimitusjohtajista naisia on jo yhdeksän. Johtoryhmissä naisten osuus on noussut selvästi vuoden takaiseen verrattuna: 20 prosentista 23 prosenttiin. Tiedot selviävät Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajaselvityksestä, joka kattaa kaikki suomalaiset pörssiyhtiöt.