Uusi tietosuoja-asetus asettaa kuluttajan yksityisyyden keskiöön

Jokaista yritystä koskettavaa uutta EU:n tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa toukokuussa 2018. Asetuksella on Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan mukaan tarkoitus edistää kuluttajien asemaa uudistamalla sekä lainsäädäntöä että yritysten toimintatapoja.

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan mukaan tietosuoja on kansalaisten perusoikeus EU:ssa. Se on myös edellytys sille, että kansalaiset luottavat yksityisyytensä turvaamiseen digitaalitaloudessa ja sen myötä näiden markkinoiden kasvuun. Astola on yksi merkittävimmistä suomalaisista virkamiehistä Euroopan komissiossa.

“EU:n yleinen tietosuoja-asetus, joka yksinkertaistaa nykyisiä säännöksiä, kannustaa uusiin innovaatioihin,  joissa yksityisyys on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa, sekä uudentyyppisiin asiakassuhteisiin, joissa asiakas on paremmin perillä oikeuksistaan. Euroopan komissio tukee aktiivisesti jäsenvaltioiden lainsäädännöllisiä ja käytännön uudistuksia, jotka tähtäävät EU-asetuksen täytäntöönpanoon toukokuuhun 2018 mennessä", Keskuskauppakamarin Tietosuojapäivässä puhunut Astola painottaa.

Yritykset heräävät tietosuojauudistuksen vaatimiin muutoksiin

Asetuksesta tulee Suomessa tärkein henkilötietojen käsittelyä koskeva säädös, ja se asettaa monia uusia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle yrityksissä. Kuitenkin vain alle 40 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa uudistukseen kauppakamarin kyselyssä viime keväänä. Nyt tilanne on muuttumassa.

Suomalaisissa yrityksissä käy kuhina siitä, mitä uusi tuloillaan oleva eurooppalainen tietosuojasäännöstö tuo tullessaan. Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälän mukaan kyseessä on iso muutos, sillä edelleen on yrityksiä, joissa ei ole hallitustasolla käyty läpi yrityksen omaa varautumista tietosuoja-asioihin.

Kauppakamarien keväällä 2017 toteuttamassa kyselyssä vain 38 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa tietosuoja-asetuksen uudistukseen. Heikointa valmistautuminen oli pienissä, alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä, joissa valmistautuneita oli alle kolmannes (29 prosenttia).

“Yritysten kiinnostus uudistukseen on tänä syksynä voimakkaasti lisääntynyt. Valmistautuminen asetuksen vaatimiin muutoksiin on nyt yrityksissä toden teolla työn alla”, Minna Aalto-Setälä sanoo.

Keskuskauppakamarin tietosuojapäivä keräsi 20.11. Pörssi-talolle Helsinkiin yli 70 yritysten asiantuntijaa. Tilaisuudessa kuultiin ajankohtaistietoa tietosuojauudistuksen kansallisesta valmistelusta sekä annettiin ohjeita yritysten valmistautumiseen. Mukana oli yritysten edustajien näkökulmia tietosuoja-asioihin.

Lisätietoa:

Keskuskauppakamarin ja Helsingin seudun kauppakamarin selvitys: Yritysten rikosturvallisuus 2017

Minna Aalto-Setälän blogi: EU:n tietosuoja-asetus tulee – valmistaudu ajoissa

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Iranin kaupan epävarmuus vaatii yrityksiltä riskienhallintaa19.5.2018 08:00Tiedote

USA:n ilmoitus vetäytyä Iranin ydinsopimuksesta ja asettaa maa entistä tiukempaan kauppasaartoon luo epävarmuutta suomalaisissakin vientiyrityksissä, arvioi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Suomalaisyritysten ja pankkien on oltava valppaana USA:n uusien sanktioiden kanssa ja hallittava riskinsä. EU:n kaavailemat vastatoimet eivät välttämättä poistaisi USA:n ja Iranin markkinoilla samanaikaisesti toimivilta suomalaisyrityksiltä kasvavaa liiketoiminnallista riskiä. Uhkana voi olla USA:n markkinoiden sulkeutuminen”, Vuori toteaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa: Työllisyys ja koulutus ratkaisevat Suomen menestyksen17.5.2018 19:15Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi totesi juhlapuheessaan Oulun kauppakamarin 100-vuotisjuhlassa 17.5.2018, että Suomen menestys edellyttää työmarkkinoiden, sosiaaliturvan ja koulutuksen uudistamista. Käytännön toimenpiteiksi Romakkaniemi ehdottaa muun muassa avointa sisäänpääsyä korkeakouluihin ja merkittävää lisäystä liikenneinvestointeihin. Työllisyysasteen nostaminen pohjoismaiselle tasolle mahdollistaisi uudistusten rahoituksen.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan kannanotto valikoimajaksoista7.5.2018 14:54Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt kaupan valikoimajaksojen pituuteen liittyviä kysymyksiä ja kuullut tasapuolisesti alan eri toimijoita. Asiassa on muun muassa tullut ilmi, että kaupan osittain pitkiksi katsottavat valikoima- ja hintajaksot koetaan elintarviketeollisuudessa ongelmallisiksi. Lisäksi ne vaikuttavat ainakin lihantuottajien asemaan. Toisaalta kaupan alan toimijat ovat kertoneet, että valikoimajaksoja on rajallinen määrä, koska valikoimien vaihdostyö kaupassa aiheuttaa kustannuksia. Valikoimajaksot myös vaihtelevat tuoteryhmittäin ja valikoima vaihtelee hinnoittelustrategian mukaan. Lisäksi eri kauppojen hinnoittelustrategiat eroavat toisistaan, toiset perustavat toimintansa kampanjoihin ja toiset korostavat pysyvästi edullisia hintoja. Kaiken kaikkiaan tuotevalikoima ja hinnoittelu ovat kiinteästi sidoksissa toisiinsa.

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.