Uusi tietosuoja-asetus asettaa kuluttajan yksityisyyden keskiöön

Jokaista yritystä koskettavaa uutta EU:n tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa toukokuussa 2018. Asetuksella on Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan mukaan tarkoitus edistää kuluttajien asemaa uudistamalla sekä lainsäädäntöä että yritysten toimintatapoja.

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Euroopan komission oikeus- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtaja Tiina Astolan mukaan tietosuoja on kansalaisten perusoikeus EU:ssa. Se on myös edellytys sille, että kansalaiset luottavat yksityisyytensä turvaamiseen digitaalitaloudessa ja sen myötä näiden markkinoiden kasvuun. Astola on yksi merkittävimmistä suomalaisista virkamiehistä Euroopan komissiossa.

“EU:n yleinen tietosuoja-asetus, joka yksinkertaistaa nykyisiä säännöksiä, kannustaa uusiin innovaatioihin,  joissa yksityisyys on otettu huomioon jo suunnitteluvaiheessa, sekä uudentyyppisiin asiakassuhteisiin, joissa asiakas on paremmin perillä oikeuksistaan. Euroopan komissio tukee aktiivisesti jäsenvaltioiden lainsäädännöllisiä ja käytännön uudistuksia, jotka tähtäävät EU-asetuksen täytäntöönpanoon toukokuuhun 2018 mennessä", Keskuskauppakamarin Tietosuojapäivässä puhunut Astola painottaa.

Yritykset heräävät tietosuojauudistuksen vaatimiin muutoksiin

Asetuksesta tulee Suomessa tärkein henkilötietojen käsittelyä koskeva säädös, ja se asettaa monia uusia vaatimuksia henkilötietojen käsittelylle yrityksissä. Kuitenkin vain alle 40 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa uudistukseen kauppakamarin kyselyssä viime keväänä. Nyt tilanne on muuttumassa.

Suomalaisissa yrityksissä käy kuhina siitä, mitä uusi tuloillaan oleva eurooppalainen tietosuojasäännöstö tuo tullessaan. Keskuskauppakamarin lakimies Minna Aalto-Setälän mukaan kyseessä on iso muutos, sillä edelleen on yrityksiä, joissa ei ole hallitustasolla käyty läpi yrityksen omaa varautumista tietosuoja-asioihin.

Kauppakamarien keväällä 2017 toteuttamassa kyselyssä vain 38 prosenttia yrityksistä kertoi varautuneensa tietosuoja-asetuksen uudistukseen. Heikointa valmistautuminen oli pienissä, alle 50 henkilöä työllistävissä yrityksissä, joissa valmistautuneita oli alle kolmannes (29 prosenttia).

“Yritysten kiinnostus uudistukseen on tänä syksynä voimakkaasti lisääntynyt. Valmistautuminen asetuksen vaatimiin muutoksiin on nyt yrityksissä toden teolla työn alla”, Minna Aalto-Setälä sanoo.

Keskuskauppakamarin tietosuojapäivä keräsi 20.11. Pörssi-talolle Helsinkiin yli 70 yritysten asiantuntijaa. Tilaisuudessa kuultiin ajankohtaistietoa tietosuojauudistuksen kansallisesta valmistelusta sekä annettiin ohjeita yritysten valmistautumiseen. Mukana oli yritysten edustajien näkökulmia tietosuoja-asioihin.

Lisätietoa:

Keskuskauppakamarin ja Helsingin seudun kauppakamarin selvitys: Yritysten rikosturvallisuus 2017

Minna Aalto-Setälän blogi: EU:n tietosuoja-asetus tulee – valmistaudu ajoissa

Minna Aalto-Setälä / Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamarin Linnainmaa: Kaavoitus sujuvoitettava seuraavalla hallituskaudella2.1.2019 00:30Tiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa vaatii tulevaan hallitusohjelmaan konkreettiset kirjaukset kaavoituksen sujuvoittamiseksi, jotta investoinnit eivät hidastu tarpeettomasti. Kaavoitettavaa maata on saatava riittävästi, mikä edellyttää myös maanomistajalle oikeutta käynnistää kaavoitusprosessi. Kaavoitusprosessin kestolle tulisi säätää enimmäisaika. Lisäksi liian yksityiskohtaisista rakentamista koskevista määräyksistä ja materiaalipakoista on luovuttava, ja kaavoihin liittyviä valitusoikeuksia tulee rajata.