Uusi toimintaohjesuositus tuo perhehoitoon kaivattua kansallista ohjausta

Valtakunnalliset suositukset vahvistavat merkittävästi perhehoidon suunnitelmallista ja lapsen oikeuksia toteuttavaa järjestämistä.

Perhehoitoon sijoitettujen lasten oikeuden laadukkaaseen hoitoon ja kasvatukseen tulee toteutua riippumatta sijoittajakunnasta, asuinkunnasta tai perhehoitopalvelujen tuottajasta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen juuri ilmestynyt Lastensuojelun perhehoidon järjestäminen, Suositukset perhehoidon toimintaohjeiden sisällöiksi -työpaperi tukee kuntia ja tulevia maakuntia perhehoidon järjestämisessä ja lisää perhehoidossa olevien lasten ja nuorten yhdenvertaisuutta valtakunnallisesti. Suositukset helpottavat alueellisten toimintaohjeiden laatimista ja syventämistä.

– Valtakunnalliset suositukset vahvistavat merkittävästi perhehoidon suunnitelmallista ja lapsen oikeuksia toteuttavaa järjestämistä, Perhehoitoliiton kehittämispäällikkö Anu Lehtosaari sanoo.

Suositukset valmisteltiin osana Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa, joka käynnistyi Juha Sipilän hallituskaudella. Julkaisun työstämisessä on ollut mukana laaja joukko asiantuntijoita ja kokemusasiantuntijoita. Myös Perhehoitoliiton kehittämis- ja vaikuttamistyöryhmä osallistui julkaisun tuottamiseen aktiivisesti yhteistyössä Anu Lehtosaaren kanssa.

– Saimme perhehoitajilta äärettömän arvokkaita kommentteja esimerkiksi siitä, mitä eri toimintakäytännöt tarkoittavat perhehoitoperheen arjessa, Lehtosaari kertoo.

Suositukset koskevat pääasiassa toistaiseksi voimassa olevaa perhehoitoa, ja ne on suunnattu viranomaisille. Perhehoitoliitto kannustaa kuitenkin myös perhehoitajia tutustumaan ohjeeseen.

Suosituksiin pääsee tutustumaan Julkari-palvelussa tämän linkin kautta.

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto ry on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä sekä sijaisperheiden nuorten yhdistys Sinut ry. Jäsenyhdistyksissä on yli 4200 jäsentä.

Perhehoitoliitto kuuluu Monimuotoiset perheet -verkostoon.