Uusi tutkimushanke tuo lisää tietoa metsien monimuotoisuuden edistämiseen

Luonnonvarakeskus (Luke) ja Suomen ympäristökeskus (SYKE) tutkivat yhdessä metsätalouskäytäntöjen vaikutuksia metsien monimuotoisuuteen. Vuoden 2018 lopussa raportoitava tutkimus tuottaa uutta tietoa talousmetsien luonnonhoidon kehittämiseen.

Luken ja SYKEn yhteishankkeessa selvitetään, miten metsänkäsittelyssä ja suojelussa tapahtuneet muutokset ovat vaikuttaneet metsäluontoon ja miten ne vaikuttavat tulevaisuudessa. Nykyisten metsänkäsittelymenetelmien lisäksi tarkastellaan tehostetun luonnonhoidon menetelmää, josta saadaan lisää tietoa metsänhoidon kehittämiseen. Talousmetsien ekologista kestävyyttä selvitetään tältä kannalta ensimmäistä kertaa näin laajasti Suomessa.

”Metsänhoito on kehittynyt 90-luvulta alkaen luontoarvot huomattavasti paremmin huomioon ottavaksi. Muutokset rakennepiirteisiin ja lajistoon tulevat kuitenkin näkyviksi vuosikymmenten viiveellä. Lisää tietoa metsätalouden pitkän aikavälin vaikutuksista tarvitaan, jotta talousmetsien luonnonhoitoa osataan kehittää parhaalla mahdollisella tavalla”, kertoo kestävän kehityksen päällikkö Tiina Vuoristo Metsäteollisuus ry:stä.

”Luken Valtakunnan metsien inventointi -aineistojen avulla tarkastelemme metsien rakennepiirteiden kehitystä tehometsätalouden kaudelta nykyhetkeen. Lisäksi arvioimme metsien tulevaa kehitystä erilaisilla metsien käytön tasoilla kahdella eri käsittelytavalla: tavanomaisella ja tehostetun luonnonhoidon menetelmällä”, kuvaa johtava tutkija Kari T. Korhonen Luonnonvarakeskuksen roolia hankkeessa.

”SYKEn tutkijat arvioivat, miten metsien rakennepiirteiden kehittyminen vaikuttaa metsälajien säilymiseen. Lisäksi keräämme tarkempaa tietoa niin kutsuttujen avainbiotooppien lajistosta, etenkin puiden oksilla ja rungoilla elävistä sammalista ja jäkälistä”, kertoo projektipäällikkö Saija Kuusela Suomen ympäristökeskuksesta.

Luken ja SYKEn aikaisemman selvityksen perusteella biotalouden ekologisen kestävyyden varmistaminen edellyttää monimuotoisuuden edistämistoimien tehostamista. Tutkimushankkeen tavoitteena on arvioida, mitkä metsien rakennepiirteet olisi jatkossa otettava paremmin huomioon talousmetsien käsittelyssä ja minkä osalta nykykäytännöt ovat riittäviä. Tällä tavoin metsien monimuotoisuuden parantamiseen tähtäävät toimet osataan kohdistaa mahdollisimman tehokkaasti.

Tutkimusta rahoittaa metsäteollisuus. Hankeyhteistyö on osa Metsäteollisuus ry:n vuonna 2016 käynnistynyttä viisivuotista metsäympäristöohjelmaa, jonka tarkoituksena on edistää metsätalouden ekologista kestävyyttä.

Tiina Vuoristo, Metsäteollisuus ry, tiina.vuoristo@forestindustries.fi, puh. 040 5425365
Saija Kuusela, Suomen ympäristökeskus, saija.kuusela@ymparisto.fi, puh. 0295 251 647
Kari T. Korhonen, Luonnonvarakeskus, kari.t.korhonen@luke.fi, puh. 029 532 3030

Biotalousskenaarioiden mukaisten hakkuiden vaikutukset metsien monimuotoisuudelle tärkeisiin rakennepiirteisiin: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-326-294-2

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Metsäteollisuudella kasvua ja kilpailukykyä tukevat tavoitteet tulevalle vaalikaudelle28.1.2019 11:48:17Tiedote

Metsäteollisuus toivoo seuraavan hallituksen huolehtivan vastuullisen talouspolitiikan jatkuvuudesta, tekevän kaiken voitavansa kansainvälisen kaupan pelisääntöjen vahvistamiseksi ja jatkavan työelämän uudistamista. Lisäksi metsäteollisuus toivoo puuraaka-aineen saatavuuden turvaamista ja metsien käytön arvostuksen lisäämistä sekä kilpailukykyistä energia- ja liikennepolitiikkaa ja kestävää ympäristöpolitiikkaa.

Jyrki Hollmén Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi20.12.2018 11:30:21Tiedote

OTK Jyrki Hollmén on nimitetty Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hollmén siirtyy tehtävään Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtajan paikalta. Aiemmin hän on toiminut johtaja- ja asiantuntijatehtävissä Elinkeinoelämän keskusliitossa sekä Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitossa. ”Jyrki Hollménilla on erittäin laaja-alainen ja pitkäaikainen kokemus työmarkkinoiden toiminnasta ja vaikuttamisesta työ- ja sosiaalilainsäädäntöön. Työmarkkinoilla on siirrytty vientivetoisiin alakohtaisiin neuvotteluihin, ja tässä tilanteessa Jyrki Hollménin vankka osaaminen vahvistaa metsäteollisuuden itsenäistä työmarkkinatoimintaa”, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. ”Suomalaisen metsäteollisuuden tulevaisuuden mahdollisuudet näyttävät poikkeuksellisen innostavilta. Moni globaali trendi tukee voimakkaasti alan kiinnostavuuden kasvua. Olen tehnyt pitkän uran Etelärannassa, nyt on aika tarttua uusiin haasteisiin”, Hollmén toteaa. Hollmén ottaa uude