Merimieseläkekassa

Uusi työterveyshuoltoyhtiö, Maresan Oy merenkulkua palvelemaan

Merenkulussa työkyvyttömyysriski on suuri. Vaikuttavalla työterveyshuollolla on tärkeä rooli työkyvyttömyysriskin ja työkyvyn heikentymisen ehkäisemisessä.

Merenkulun toimijoiden mielestä alan erityispiirteet tuntevalle työterveyshuollolle olevan suuri tarve. Tästä syystä 29.6.2017 perustettiin uusi työterveyshuoltoyhtiö, joka erikoistuu palvelemaan merenkulkijoita ja työnantajavarustamoita. Perustetun yhtiön omistuspohja heijastaa merenkulun osapuolten yhteistä tahtoa. Perustajina ovat Viking Line Abp, Suomen Merimies-Unioni SMU ry, Suomen Konepäällystöliitto ry, Merimieseläkekassa ja Aino Health Management Oy.   Yhtiön tarkoituksena on ensivaiheessa tuottaa palveluja merkittävälle osalle koko suomalaista merenkulkua.

- Yhtiön toimintakonsepti on merenkulkuun räätälöity, mutta konsepti toimii varmasti myös muille sektoreille. Yhtiön tavoitteena on lisätä työterveyshuollon vaikuttavuutta uusimpia etälääketeknologiaratkaisuja hyödyntäen ja parantaa siten koko suomalaisen merenkulun kilpailuasemaa, toteaa yhtiön valittu toimitusjohtaja Jarmo Iisakka.

Yhtiö aloittaa toimintansa vuoden 2018 alussa. Yhtiön nimeksi rekisteröidään Maresan Oy.

Jarmo Iisakka
puh. 040- 706 7908

Hallituksen puheenjohtaja
Kari Välimäki
puh. 050-55 99177

Tietoja julkaisijasta

Merimieseläkekassa (MEK) on työeläkelaitos, joka huolehtii merenkulkijoiden lakisääteisestä työeläketurvasta. Merimieseläkekassa myöntää ja maksaa merenkulkijoille ansiotyöhön perustuvia MEL-eläkkeitä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Merimieseläkekassa

Suomalaisten merimiesten elintavoissa ja työoloissa parantamisen varaa23.10.2015 09:13Tiedote

Kuntoutussäätiön Merimieseläkekassalle tekemässä tutkimuksessa todetaan, että merenkulkijoiden kuolleisuus ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyminen on edelleen 2000-luvulla muita palkansaajia yleisempää. Erot vastaavissa ammateissa maissa työskenteleviin ovat suuria etenkin työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisessä. Merenkulkijoiden korkeammat kuolleisuuden ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisen syyt johtuvat sekä työoloista että elintavoista.

Kutsu tiedotustilaisuuteen: Merenkulkijoiden työkyvyttömyys ja kuolleisuus19.10.2015 09:00Kutsu

Aika                    torstai 22.10.2015 klo 12.00-13.30 Paikka                Baltica-Sali, Marina Congress Center, Katajanokanlaituri 6, 00160 Helsinki Mitkä ovat merenkulkijoiden yleisimmät kuolinsyyt ja poikkeavatko ne koko väestöstä? Millaisia ovat merenkulkijoiden työkyvyttömyyden syyt verrattuna muuhun väestöön? Muun muassa näihin kysymyksiin vastataan juuri valmistuneessa tutkimuksessa, jonka toteutti Kuntoutussäätiö ja tilasi sekä rahoitti Merimieseläkassa.  Tervetuloa tiedotustilaisuuteen kuulemaan tuloksista ja keskustelemaan! Ohjelma12.00                  Tervetuloa! /  Merimieseläkekassan toimitusjohtaja Kari Välimäki 12.05                  Mistä hankkeessa on kyse / professori Veijo Notkola 12.15                  Tulokset / Kuntoutussäätiön tutkija Hanna Rinne 12.45                  Merenkulkijan työkykyä edistävät toimet / toimitusjohtaja Kari Välimäki 13.15                  Kysymyksiä ja keskustelua Tilaisuudessa salaattitarjoilu. Ilmoittautumiset 20.10.2015 menness

Uusi vetovoimainen asuinalue Turun linnan naapuriin15.10.2015 10:54Tiedote

Turun linnan naapuriin on suunnitteilla uusi asuinalue Harppuunakortteli. Korttelin rakennuttaa ns. allianssimallilla Merimieseläkekassa. Alue on osa Linnanfälttiä, jolla on moniulotteinen ja polveileva Linnaan kytkeytyvä historia 1880-luvulle saakka. Kortteliin rakentuu viihtyisiä ja laadukkaita asuntoja sekä liike- ja toimitiloja, joissa yhdistyvät energiatehokkuus, elinkaarikestävyys sekä kaupunkikuvallisesti Linnan läheisyyteen sopiva toteutus.

MERIMIESELÄKEKASSA: Kutsu tiedotustilaisuuteen9.10.2015 15:52Kutsu

Aika               torstai 15.10.2015 klo 10.00 - 11.30 Paikka           Bryggman-sali, Turun Linna, Linnankatu 80, Turku Turun linnan naapuriin on suunnitteilla uusi vetovoimainen asuinalue ”Harppuunakortteli”. Korttelin rakennuttajana toimii Merimieseläkekassa. Harppuunakorttelilla on moniulotteinen ja polveileva historia. Se on ollut osa Linnanfälttiä, joka palveli Turun linnan toimintoja 1880-luvulle saakka. Alueen koko on 3 hehtaaria ja kortteliin rakennetaan uusia asuntoja n. 600 asukkaalle. Kortteliin tulee myös liike- ja toimistotiloja. Tervetuloa tutustumaan korttelialueen rakentamissuunnitelmiin. Ohjelma 10.00             Avaus - toimitusjohtaja Kari Välimäki, Merimieseläkekassa 10.10             Linnanfältin tarinaa - Turun Linnan opas Hilkka Kauppinen 10.30             Rakennusprojektin esittely - projektipäällikkö Matti Jokinen, Merimieseläkekassa 11.00             Virtuaalinen matka Harppuunakortteliin 11.30             Tilaisuus päättyy Tilaisuudessa brunssitarjoilu klo