Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.

FIM Passiivinen USA ESG

S-Pankki kasvattaa passiivisesti sijoittavien rahastojen valikoimaansa. Kustannustehokas FIM Passiivinen USA ESG -osakerahasto yhdistää kaksi finanssialaa viimeisen kymmenen vuoden aikana eniten muuttanutta trendiä: passiivisen ja vastuullisen sijoittamisen.

Kyseessä on S-Pankin toinen rahasto, joka noudattaa passiivisen sijoittamisen ohella vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Passiiviset rahastot tavoittelevat markkinoiden keskimääräistä tuottoa.

S-Pankin sijoitusjohtajan Mika Leskisen mukaan uudentyyppistä ajattelua tarvitaan myös passiivisissa tuotteissa.

”Tyypillinen indeksirahasto ei kiinnitä huomiota yhtiöiden vastuullisuuteen. Vastuullisuus kuitenkin kiinnostaa yhä useampia sijoittajia ja haluamme tarjota myös heille tuotteen, jolla sijoittaa passiivisesti ja kustannustehokkaasti Yhdysvaltojen osakemarkkinoille”, Leskinen kertoo.

Muiden S-Pankki- ja FIM-rahastojen tapaan FIM Passiivinen USA ESG -osakerahasto noudattaa kattavia vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Rahasto ei tee suoria sijoituksia esimerkiksi ydinaseita tai kansainvälisillä sopimuksilla kiellettyjä aseita valmistaviin yhtiöihin. Rahasto ei myöskään sijoita tupakkaa valmistaviin yhtiöihin.

FIM Passiivinen USA ESG on uusin tulokas Vastuullisuus Plus -rahastoperheeseen. Rahastoperhe koostuu viidestä* rahastosta, joissa vastuullisuus on viety vielä S-Pankki- ja FIM-rahastojen yleisiä vastuullisen sijoittamisen periaatteita pidemmälle.

Rahaston vuotuiset juoksevat kustannukset ovat 0,49 %. Tämä tekee rahastosta edullisen vaihtoehdoin aloittaa vastuullinen sijoittaminen. Rahaston vertailuindeksinä käytetään MSCI USA Net Total Return -indeksiä, joka kuvaa yhdysvaltalaisissa pörsseissä listattujen suurten ja keskikokoisten yhtiöiden osakkeiden keskimääräistä arvonkehitystä.

* FIM European HY ESG, FIM IG Green ESG, FIM Kehittyvät Markkinat ESG ja FIM Passiivinen Eurooppa ESG, FIM Passiivinen USA ESG

S-Pankki ostaa Fennian varainhoito- ja kiinteistösijoituspalvelut20.5.2020 09:15:00 EESTTiedote

S-Pankki kasvattaa varallisuudenhoitoaan yrityskaupalla ja nousee samalla yhdeksi Suomen merkittävimmistä kiinteistövarainhoitajista. Fennialta siirtyvät toiminnot saavat voimakkaasti kasvavan kotimaisen omistajan, jolle varallisuudenhoito on toinen tukijalka. Fennia keskittyy jatkossa entistä voimakkaammin ydinliiketoimintansa kehittämiseen ja tähtää tulevaisuudessa vakuutusalan asiakaslähtöisimmäksi toimijaksi.

Suomen markkinoille fossiilisista polttoaineista vapaa rahasto – S-Pankki ja FIM kiihdyttävät ilmastotyötään19.5.2020 09:00:00 EESTTiedote

Ilmastonmuutos on yksi aikamme suurimmista haasteista. Samalla se on riski, joka jokaisen säästäjän on syytä huomioida omissa sijoituksissaan. Tavallisen rahastosäästäjän on kuitenkin ollut vaikea välttää sijoituksia fossiilisiin polttoaineisiin, sillä erilaiset energiayhtiöt ovat kuuluneet tyypillisesti laajasti hajautettujen rahastojen sijoituskohteisiin.

Suomalaiset paljastavat S-Pankin kyselyssä: Näitä asioita ostetaan, kun koronarajoitukset hellittävät15.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Koronakriisi on saanut joka kolmannen suomalaisen miettimään aiempaa tarkemmin omaa rahankäyttöään. Lähes viidenneksellä on kuitenkin kriisin takia aiempaa enemmän rahaa käytössään. Kun yhteiskunta palaa takaisin normaalitilaan, aikovat suomalaiset suunnata ravintoloihin, kotimaan matkalle, kulttuuritapahtumiin ja kampaajalle. Tiedot selviävät S-Pankin Kantarilla teettämästä tutkimuksesta.