Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.

FIM Passiivinen USA ESG

S-Pankki kasvattaa passiivisesti sijoittavien rahastojen valikoimaansa. Kustannustehokas FIM Passiivinen USA ESG -osakerahasto yhdistää kaksi finanssialaa viimeisen kymmenen vuoden aikana eniten muuttanutta trendiä: passiivisen ja vastuullisen sijoittamisen.

Kyseessä on S-Pankin toinen rahasto, joka noudattaa passiivisen sijoittamisen ohella vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Passiiviset rahastot tavoittelevat markkinoiden keskimääräistä tuottoa.

S-Pankin sijoitusjohtajan Mika Leskisen mukaan uudentyyppistä ajattelua tarvitaan myös passiivisissa tuotteissa.

”Tyypillinen indeksirahasto ei kiinnitä huomiota yhtiöiden vastuullisuuteen. Vastuullisuus kuitenkin kiinnostaa yhä useampia sijoittajia ja haluamme tarjota myös heille tuotteen, jolla sijoittaa passiivisesti ja kustannustehokkaasti Yhdysvaltojen osakemarkkinoille”, Leskinen kertoo.

Muiden S-Pankki- ja FIM-rahastojen tapaan FIM Passiivinen USA ESG -osakerahasto noudattaa kattavia vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Rahasto ei tee suoria sijoituksia esimerkiksi ydinaseita tai kansainvälisillä sopimuksilla kiellettyjä aseita valmistaviin yhtiöihin. Rahasto ei myöskään sijoita tupakkaa valmistaviin yhtiöihin.

FIM Passiivinen USA ESG on uusin tulokas Vastuullisuus Plus -rahastoperheeseen. Rahastoperhe koostuu viidestä* rahastosta, joissa vastuullisuus on viety vielä S-Pankki- ja FIM-rahastojen yleisiä vastuullisen sijoittamisen periaatteita pidemmälle.

Rahaston vuotuiset juoksevat kustannukset ovat 0,49 %. Tämä tekee rahastosta edullisen vaihtoehdoin aloittaa vastuullinen sijoittaminen. Rahaston vertailuindeksinä käytetään MSCI USA Net Total Return -indeksiä, joka kuvaa yhdysvaltalaisissa pörsseissä listattujen suurten ja keskikokoisten yhtiöiden osakkeiden keskimääräistä arvonkehitystä.

* FIM European HY ESG, FIM IG Green ESG, FIM Kehittyvät Markkinat ESG ja FIM Passiivinen Eurooppa ESG, FIM Passiivinen USA ESG

Joka viides viettäisi viikon vankilassa tuhannesta eurosta – S-Pankin asiantuntija vinkkaa vaihtoehtoisesta tavasta tienata tonni23.8.2019 07:00:00 EESTTiedote

Yllättävän moni suomalainen on valmis dramaattisiinkin tekoihin, kuten viettämään viikon vankilassa tai tekemään benji-hypyn, jos saisi tästä hyvästä tuhat euroa. Tämä selvisi S-Pankin uudesta kyselytutkimuksesta. S-Pankin asiantuntijan mukaan tuhat euroa ylimääräistä on kuitenkin mahdollista saada kasaan arjen pienistä puroista melkein kuin itsestään.

S-Pankin Rahastopörssi: Matalina pysyvät korot houkuttelevat yhdistelmärahastoihin23.7.2019 13:30:00 EESTTiedote

Yhdistelmärahastot keräsivät vuoden toisella neljänneksellä lähes 20 000 uutta sijoittajaa, eli eniten sitten vuoden 2017 lopun. Vaikka talousuutiset ovat olleet heikohkoja, sekä osakkeet että joukkolainat ovat tuottaneet erinomaisesti tänä vuonna. Tämä on tukenut yhdistelmärahastojen tuottoja. Korkojen odotetaan yleisesti pysyvän vielä odotettuakin pidempään nollissa, jolloin sijoitusraha hakee rahastoista tilejä parempaa tuottoa.