Uusi Yrityskylä Lappi avataan joulukuussa Rovaniemelle

Kansainvälisesti palkittu koulutusinnovaatio TATin Yrityskylä laajenee joulukuussa Lappiin. Yli 80 % Lapin kuntien yhdeksäsluokkalaisista tutustuu Yrityskylässä talouteen, työelämään ja yrittäjyyteen ensimmäisen lukuvuoden aikana.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä on peruskoulun kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille luotu kokonaisuus taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä.  Kokonaisuuden muodostavat opettajien koulutus, oppimateriaali koulussa sekä huipennuksena elämyksellinen päivä Yrityskylän oppimisympäristössä. Yrityskylän toimintaan osallistuu vuosittain jo lähes 90 000 lasta ja nuorta ympäri Suomen. Yrityskylä kehittää tutkitusti nuorten talousosaamista.

-Yrityskylä on todella mielekäs ja käytännönläheinen tapa lisätä nuorten talousosaamista ja tietoa yrittäjyydestä. Nuoret saavat käytännössä kokeilla erilaisia työelämän tehtäviä oikean yrityksen kaltaisessa oppimisympäristössä. Rovaniemen ja koko Lapin nuoret saavat tasavertaisen mahdollisuuden tutustua yrittäjyyteen. Toivon, että voimme jatkossakin tehdä yhä enemmän yhteistyötä Lapin kuntien välillä. Lapin elinvoiman kehittäminen on kaikkien yhteinen asia, kommentoi Kai Väistö, Rovaniemen koulutuspalvelujen aluepäällikkö.

Yrityskylä Lapin toimintaan osallistuvat ensimmäisen lukuvuoden aikana oppilaat Kemistä, Kemijärveltä, Kittilästä, Pellosta, Posiolta, Ranualta, Rovaniemeltä, Sallasta, Simosta, Torniosta ja Ylitorniolta.

-Yrityskylä antaa aivan uudenlaisen kokemuksen esimerkiksi siitä, mitä yrityksen pyörittäminen pitää todellisuudessa sisällään. Simon koulun yhdeksäsluokkalaiset ovat olleet mukana useampana vuonna ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia. Opettajana on ollut mukava nähdä, kuinka oppilaista on tullut esille aivan uudenlaisia vahvuuksia, joita ei välttämättä luokkatilanteessa ole tullut esille, kommentoi aikaisemmin Yrityskylässä Oulussa luokkansa kanssa vieraillut Simon koulun opettaja Pauliina Niva-Jaukkuri

Yrityskylässä simuloidaan aitojen yritysten toimintaa

Yrityskylä rakennetaan yhteistyöllä. Yrityskylä Lapin ensimmäiset yhteistyökumppanit ovat Lappset Group OyMetsä Group ja kaikki Lapin alueen Osuuspankit; Pohjolan Osuuspankki, OP Kemin Seutu, OP Tornio, OP Ylitornio, OP Tervola, OP Posio ja OP Salla. Myös Suomen Kulttuurirahaston Lapin rahasto on myöntänyt kärkihankkeenaan 40 000 euron suuruisen apurahan TAT Yrityskylän perustamiseen Lapin alueelle.

Yrityskylä jatkaa yhteistyötä Metsä Groupin kanssa nyt Lapin Yrityskylässä. Metsä Groupin pelissä oppilaat tutustuvat yrityksen toimintaan johtoryhmän rooleissa.

-Investointimme Kemiin lisäävät työpaikkoja Lapissa ja koska tulevaisuudessakin tarvitsemme osaajia, Yrityskylä on erinomainen mahdollisuus lisätä nuorten kiinnostusta metsäalaan. Osaajia tarvitaan niin tehdasyksiköissämme, puunhankinnassa kuin yhteistyökumppaneillamme esimerkiksi metsäkoneenkuljettajina ja puunkuljetuksessa”, sanoo rekrytoinnista ja henkilöstön kehittämisestä vastaava johtaja, Susanna Tainio Metsä Groupista.

-Teemme yhteistyötä eri koulutusasteiden kanssa osana yhteiskunnallista vastuutamme. Kun lapset perehtyvät yrittäjyyteen ja osaavan omistajuuden periaatteisiin nuorena, he oppivat samalla monia työelämätaitoja, kuten yhteistyön ja vuorovaikutuksen, rahan ja taloudenpidon merkityksen sekä miten yhteiskunnan talous toimii. Mikään ei ole hienompaa kuin olla tekemisissä tulevaisuuden osaajien kanssa. Odotamme jännityksellä oppilaiden onnistumisia ja kokemuksia yrittämisestä, kommentoi Lappset Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo.

TATin Yrityskylä Lapin sijainti Rovaniemellä tarkentuu lähiaikoinaOpettajien ilmoittautuminen Yrityskylään alkaa 23.8.

Reetta Pirneskoski
Yrityskylä Lapin aluekoordinaattori, Talous ja nuoret TAT
reetta.pirneskoski@tat.fi

Yrityskylä Yläkoulu on pelillistetty oppimisympäristö, jossa oppilaat johtavat tiimeinä aitoja yrityksiä ja simuloivat kansainvälistä kauppaa.
Yrityskylä Yläkoulu kehittää tutkitusti nuorten talousosaamista.

Talous ja nuoret TATin tavoitteena on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja haluaa toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Teemme töitä nuorten työelämä- ja taloustaitojen eteen yhdessä koulujen, yliopistojen, yritysten, kuntien ja säätiöiden kanssa.

Tulevaisuuslupaus: Maailman suurin etäTET tutustuttaa nuoret ympäri Suomea viiteen eri toimialaan14.9.2021 10:07:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT järjestää marraskuussa yhdessä viiden toimialan kanssa Maailman suurimman etäTET-viikon teemalla #tulevaisuuslupaus. Mukana ovat Finanssiala, Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palvelualojen työnantajat Palta sekä Kaupan liitto. Kokonaan etäyhteyksien avulla toteutettava TET-jakso antaa tulevaisuuden tekijöille, nuorille, työelämäkokemuksia ja auttaa tunnistamaan omia vahvuuksia.

Yrittäjät pitävät Suomen liikkeessä!  – Valtakunnallisena Yrittäjän päivänä 5.9. kiitetään yrittäjiä 3.9.2021 12:47:10 EEST | Tiedote

Valtakunnallista Yrittäjän päivää vietetään jälleen sunnuntaina 5.9.2021. Perinteisten tapahtumien sijaan tänä vuonna keskitytään nimenomaan kiittämään yrittäjien tekemästä työstä yhteiskunnan hyväksi. Päivä on kunnianosoitus yrittäjien sitkeydelle samalla kannustaen tavallisia suomalaisia kiittämään haluamiaan yrittäjiä.

Yli 60 oppilaitosta aloittaa syksyllä TATin Sijoittajakoulun, vahvistaen taloudellista lukutaitoamme26.8.2021 07:59:25 EEST | Tiedote

Lukiolaisten sijoittajakoulu käynnistyy parhaillaan eri puolilla Suomea. Kyseessä on koko toisen asteen opintojen ajan kestävä kurssi, jolla sijoittamisen ja osakesäästämisen alkeita opiskellaan innostavalla tavalla. Talous ja nuoret TATin sijoittajakoulun kumppaneita ovat Nordnet, Inderes ja Suomen Osakesäästäjät. Sijoittajakoulun on kehittänyt historian ja yhteiskuntaopin opettaja Timo Holmström.