Uusia hallitusammattilaisia Hämeen alueelle

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin maaliskuussa viidettä kertaa etänä. ”Hienoa, että saimme alueellemme uusia tutkinnon suorittaneita, sillä tällä hetkellä on suuri pula hyvistä hallitusammattilaisista. Hämeen kauppakamarin alueelta vaativan tutkinnon läpäisi 20 henkilöä, joista 11 on Päijät-Hämeestä ja yhdeksän henkilöä Kanta-Hämeestä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.

HHJ-tutkinnon suorittaneet Hämeen kauppakamarin alueella:

Hallituksen jäsen Riitta Ahokas, Salpakierto Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Janne Auvinen, Verkatehdas Oy, Hämeenlinna

Toimitusjohtaja Tiia Bister, Wetera Capital Oy (Alfaroc Oy ja Alfaroc Logistics Oy), Lahti

Hallituksen jäsen Heli Heikkilä, Orimattilan Asunnot, Orimattila

Liiketoiminnan kehittäjä Mikko Kyle, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Lahti

Kaupunginhallituksen jäsen Kirsi Lehto, Hämeenlinnan kaupunki, Hämeenlinna

Asiakkuusjohtaja Jari Linjala, Etelä-Hämeen Osuuspankki, Hämeenlinna

HR- ja viestintäjohtaja Minna Luomalahti, Koskisen, Kärkölä

Yrityspankkiiri Hanna Lähdesmäki, Lammin Säästöpankki, Hämeenlinna

Hallituksen jäsen Mira Nieminen, KOKO Lahti Oy, Lahti

Senior Legal Counsel Juha Niinistö, Danske Bank, Hämeenlinna

Vastaanotto- ja käsittelypäällikkö Matti Niittymäki, Kiertokapula Oy, Hämeenlinna

Hallituksen jäsen, opiskelijoiden edustaja Edvard Perttilä, Lahden Asunnot Oy, Lahti

Tehdaspäällikkö Juha Pulkkanen, Anstar Oy, Lahti

Konttorinjohtaja Jaana Repo-Kemppinen, Svenska Handelsbanken AB, Lahti

Yrittäjä, toimitusjohtaja Esa Rimpiläinen, Esamedia Oy, Lahti

Toimitusjohtaja Kalle Tamminen, BeMaPro Oy, Hämeenlinna

Kehityspäällikkö Ville Uimonen, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy, Lahti

Talous- ja henkilöstöpäällikkö Emilia Vatanen, Miseva Oy, Janakkala

Toimitusjohtaja Miko Vatanen, Miseva Oy, Janakkala

Lisäksi Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssin käyneistä tutkinnon suorittivat HMD Global Oy:n päälakimies Jari Koljonen Espoosta, Loiste Oy:n hallituksen jäsen Ari Koponen Helsingistä, Someron Vesihuolto Oy:n toimitusjohtaja Kalle Maaranen Somerolta, Mäntsälän kunnan tekninen johtaja Mika Pynttäri Mäntsälästä ja Nordea Pankin Lead Risk Expert Mika Reunanen Helsingistä.

HHJ-tutkinnon hyväksytysti suorittanut on oikeutettu käyttämään HHJ-nimikettä. ”Tutkinnon on Hämeen kauppakamarin alueella tähän mennessä suorittanut yli 450 hallitusammattilaista. Ennen kuin tutkintoon voi osallistua on suoritettava Hyväksytty hallituksen jäsen (HHJ) -kurssi. Seuraava HHJ-kurssimme järjestetään 30.8.2022 alkaen Hämeenlinnassa”, Eerikäinen kertoo.

HHJ-kurssi ja sen teemakoulutukset ovat koronan vuoksi siirtyneet osittain verkkoon, ja kurssien samoin kuin HHJ-tutkinnon sähköisiä toteutuksia kehitetään aktiivisesti lähikoulutusten rinnalla.

Tampereen kauppakamari ja Hallituspartnerit ry järjestävät tutkinnon kolme kertaa vuodessa. Seuraava tutkinto järjestetään etänä 24.8.2022 ja ilmoittautuminen on jo alkanut 23.3.2022.

Puh:040 739 9303

040 563 5013https://www.hamechamber.fi/

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen. Hämeen kauppakamari on Vuoden kauppakamari kaudella 2021-2022.

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen2.5.2022 07:59:45 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina. ”Panokset pitäisi sijoittaa nykyisen pääradan kehittämiseen ja valtatieverkoston parantamiseen, eikä suunnitella uusia hankkeita lisää. Venäjän epävakaa tilanne korostaa entisestään myös energian saatavuuteen liittyviä haasteita, mikä vauhdittaa fossiilisista polttoaineista luopumista. Raideliikenne on keskeisessä roolissa tehokkaassa ja päästöttömässä liikkumisessa”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Venäjä säikäytti markkinat27.4.2022 10:21:18 EEST | Tiedote

Epävarmuudesta huolimatta Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne oli vielä alkuvuodesta melko normaali. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä huhtikuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Alueemme yritysten suhdannenäkymät synkistyivät yllättävän voimakkaasti ja myös kuluttajien luottamus romahti maaliskuussa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut nopean shokkireaktion, joka on heijastunut sekä yritysten että kuluttajien näkymiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritysten kasvuodotukset ovat vaisuja30.3.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Työvoiman saatavuus, raaka-aineiden ja komponenttien saatavuusongelmat, Ukrainan sodasta aiheutuneet pakotteet ja logistiset ongelmat rajoittavat yritysten toimintaa Hämeessä, selviää kauppakamarien tuoreimmasta talouskyselystä. ”Edelleen työvoiman saatavuusongelmat ovat alueellamme pahentuneet ja jopa 48 prosenttia yrityksistä kertoo ammattitaitoisen työvoiman puutteen rajoittavan niiden toimintaa. Hämeessä yritykset katsoivat jo positiivisesti tulevaisuuteen korona-ajan jälkeen, mutta nyt kasvuennusteet ovat supistuneet Ukrainan sodasta johtuen”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Ratkaisut ammattidieselin käyttöönottamiseksi on tehtävä kiireellisesti25.3.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu iskee erityisen kovaa suomalaisiin kuljetusyrittäjiin ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Kauppakamarit peräänkuuluttavat nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi ja esittävät yhtenä ratkaisuna ammattidieselin käyttöönottoa. ”Poikkeuksellisen kovaan polttoaineen hinnannousuun on vastattava nyt. Tarvitaan nopeita toimia, kuten ammattidieselin käyttöönottoa, joiden avulla rakennetaan silta yrityksille vaikean tilanteen yli. Aikaa odottaa vaikkapa vuoden päähän ei ole”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.