Uusia jäseniä KOVAlle

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty neljä uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Järvenpään Mestariasunnot Oy, Lapuan Kotiasunnot Oy, Tyvene Oy ja Ääneseudun Asunnot Oy. Uudet jäsenet omistavat noin 6 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa.

KOVAn jäsenenä on nyt 107 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat nyt yhteensä yli 290 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

- Jatkamme määrätietoista jäsenkasvua tänä historiallisena vuotena. Jäsenmäärämme on jo tässä vaiheessa vuotta kasvanut yli neljänneksen viime vuoden loppuun nähden. Uudet jäsenemme vahvistavat KOVAn alueellista kattavuutta ja myös laajaa edustavuuttamme erityisryhmäasumisessa. Kasvava edustavuutemme kohtuuhintaisten asuntojen omistajien keskuudessa edesauttaa KOVAa parantamaan edunvalvonnallista ja muuta vaikuttavuuttamme, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen kiittelee.

Järvenpään Mestariasunnot Oy on vuonna 1988 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Järvenpään kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 2 000 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2021 on 13,22 euroa neliöltä kuukaudessa.

Lapuan Kotiasunnot Oy on vuonna 2017 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Lapuan kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 830 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2021 on 8,90 euroa neliöltä kuukaudessa.

Tyvene Oy on vuonna 2007 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva vuokrataloyhtiö. Tyvene Oy rakennuttaa asunto- ja hoivakiinteistöjä, joita se omistaa kasvukeskusalueilla. Yhtiö on Suomen suurimpia hoivakiinteistöjä omistavia yhtiöitä. Yhtiön omistajina ovat Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, Vakuutusosakeyhtiö Henki-Fennia, Apteekkien Eläkekassa ja Yrjö Jahnssonin säätiö sr. Yhtiö omistaa tällä hetkellä lähes 2 000 asuntoa. Yhtiön ARA-vuokra-asuntokannan keskivuokra vuonna 2021 on 12,58 euroa neliöltä kuukaudessa.

Ääneseudun Asunnot Oy on vuonna 1972 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Äänekosken kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 1 100 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2021 on 9,80 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen suurin edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 112 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 305 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, yli 65 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 90 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2021 yhteensä lähes 7 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Uusia jäseniä KOVAlle - jäsenistön asuntomäärä ylitti 300 000 asuntoa8.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty seitsemän uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Lahden vanhusten asuntosäätiö sr, Lakea Kiinteistöt Oy, Mikkelin Asumisoikeus Oy, Mikkelin opiskelija-asunnot Oy, Iisalmessa toimiva Petterinkulma Oy, Tampereen Kotilinnasäätiö sr ja YH Kodit Oy. Uudet jäsenet omistavat yhteensä lähes 15 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

KOVAn hallitukseen muutoksia - Närö jatkaa puheenjohtajana17.11.2021 11:00:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö on valittu jatkamaan Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2022. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta, vuodesta 2013 lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia ja hallituksen koko kasvoi 11 jäseneen.